Reading comprehension strategies based on a pragmatic component used by Psychology students at Fundación Universitaria Claretiana
Main Article Content
Abstract
This research study aims to examine the reading comprehension strategies, based on a pragmatic component, used by a group of students in the fourth semester of Psychology at Fundación Universitaria Claretiana, in order to understand the constraints in reading comprehensively. This is a qualitative study based on the comprehensive and critical paradigms with an educational action research design. Data were obtained through three techniques: participant observation, research workshops and the follow-up template. The conclusions focus primarily on the strategies used by students, without neglecting aspects such as the academic level and the teacher’s role, in order to promote more efficient strategies that help to produce critical students who are capable of taking a position on a text.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Camps, V. (1976). Pragmática del lenguaje y filosofía analítica. Editorial Península.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.
Carrasco-Campos, Á. (2014). El valor pragmático de los juegos de lenguaje y sus reglas en Ludwig Wittgenstein. Aportaciones teóricas para el estudio de la comunicación interpersonal. Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 7(2), 32-47. http://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3733
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Editorial Anagrama S.A.
De Tezanos, A. (1981). La escuela primaria: una perspectiva etnográfica. Revista Colombiana de Educación, (8). https://doi.org/10.17227/01203916.5062
Escandell, M. V. (1993). Introducción a la pragmática. Anthropos.
Fernández Navas, M., & Postigo-Fuentes, A. Y. (2020). La situación de la investigación cualitativa en Educación: ¿Nueva Guerra de Paradigmas? Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (1), 45-68. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396
González Ávila M. (2002). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana de Educación, (29) 85-103. https://doi.org/10.35362/rie290952
Gutiérrez Tapias, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y «aprender a aprender». Tendencias pedagógicas, 31, 83-96. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004
León-Islas, E. E., May, M., & Chi, J. A. (2020). Comprensión lectora y medición de fluidez en universitarios de origen maya. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (28), 152-182. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2603
Martínez-Díaz, E., Díaz, N., & Rodríguez, D. (2011). El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios. Educación y Educadores.
Melguizo Moreno, E. (2017). Una Propuesta de Estudio de la Pragmática en el Grado de Educación Primaria. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (Monográfico 2). 87-101. https://digibug.ugr.es/handle/10481/54113
Meza, B. (2004). Las guías de autoaprendizaje y su influencia en la creación de un clima pedagógico autónomo en las escuelas unidocentes: un estudio exploratorio en estudio exploratorio en Ecuador [tesis de maestría]. Repositorio FLACSO.
Miranda Beltrán, S., & Ortiz Bernal, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 11 (21). 1-18. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717
Ortiz Granja, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, (19), 93-110. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Palacios, E. (2015). Mejoramiento de la comprensión lectora en alumnos de segundo semestre del programa de español y Literatura de la Universidad Tecnológica del Chocó «Diego Luis Córdoba» [tesis de maestría]. Repositorio UNAL.
Pegalajar-Palomino, M. del C. (2016). Estrategias de aprendizaje en alumnado universitario para la formación presencial y semipresencial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (1), 659-676. https://doi.org/10.11600/1692715x.14145071114
Peña, A. Q. (2006). Metodología de investigación científica cualitativa. En, A. Quintana & W. Montgomery (Eds.), Psicología: Tópicos de actualidad (pp. 47-84). UNMSM.
Restrepo Calderón, L. A. (2016) Dificultades en la comprensión del texto escrito. En R. D. Hurtado Vergara (Coord.), Enseñanza de la lectura y la escritura en la Educación preescolar y primaria (pp. 67-87). Universidad de Antioquia.
Sánchez-Gómez, M. C., Hernández-Ramos, J. P., & Costa, A. P. (2019). Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales: El Caso de la Educación. Fronteiras: Journal of Social, 8 (1), 12-17. https://doi.org/10.21664/2238-8869.2019v8i1.p12-17
Solé, I. (1993). Estrategias de lectura y aprendizaje. Editorial Graó.
Van Dijk, T. A. (1987). Pragmática de la comunicación literaria. Arco/Libros.