Citizen Digital Literacy for Developing Competencies in the Cuban Educational Context

Main Article Content

Luis Angel Santana Garriga
Gustavo Deler Ferrera
Rafael Quetglas Pérez

Abstract

Digital transformation in the socio-educational sector is necessary for teachers, students, and families. That is why it is essential for them to develop their digital competences, so that they can access the educational services that are available to them. In this context, citizen digital literacy must be a priority and must promote technological, didactic, and techno-pedagogical knowledge, which serve to establish a digital culture that allows them to function in any environment. The objective of this article is to outline actions that contextualize the new teaching-learning trends that are aimed at improving classroom, institutional or territorial processes, for the digital literacy of teachers. Theoretical methods were used, such as the historical-logical, the analytical-synthetic, and the systemic-structural. In addition, empirical methods were included, such as interviews, surveys, and observation of teachers working at the General Directorate of Education in Havana. The actions were validated in two stages: first, diagnosis and awareness; second, practical intervention. From a socio-educational perspective, it is necessary to incorporate elements to contextualize educational institutions, because they are the place from which the literacy variants that nourish the development of digital competences of teachers, students, and the community are projected. These competences will be directly reflected in the digital culture of individuals and will enable their interaction with the different digital educational services.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santana Garriga, L. A., Deler Ferrera, G. ., & Quetglas Pérez, R. . (2024). Citizen Digital Literacy for Developing Competencies in the Cuban Educational Context. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 12(2), e7/1–19. https://doi.org/10.22209/rhs.v12n2a07
Section
Scientific and technological research article

References

Area Moreira, M., & Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido, las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 38, 13-20. DOI: https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-01

BILIB. (2023). Curso: Transformación digital del sector educativo. https://formados.bilib.es/course/view.php?id=160

CEPAL. (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible-oportunidad-america-latina-caribe

Deler Ferrera, G., Santana Garriga, L. A., & Quetglas Pérez, R. (2023, febrero). La alfabetización digital en las nuevas tendencias de enseñanza aprendizaje. https://doi.org/10.5281/zenodo.11397418

George Reyes, C. E., & Avello Martínez, R. (2021). Alfabetización digital en la educación. Revisión sistemática de la producción científica en Scopus. RED: revista de educación a distancia, 21(66), 5. DOI: https://doi.org/10.6018/red.444751

Gros, B., & Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. La Revista Iberoamericana de Educació, 42. https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a06.htm DOI: https://doi.org/10.35362/rie420764

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF). (2020). Marco europeo para la competencia digital de los educadores.

Martínez, R. A., Fernández, R. L., Iglesias, M. C., Acosta, H. Á., Romero, J. F. G., & Freire, F. M. O. (2013). Evolución de la alfabetización digital: Nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. MediSur, 11(4), 450-457.

Parlamento Europeo. (2006). Competencias clave para el aprendizaje permanente., Diario Oficial de la Unión Europea, 394, 10-18. http://data.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj/spa

Prada Núñez, R., Rodrigo Castro, W. A., & Hernández Suarez, C. A. (2022). Globalización y cultura digital en entornos educativos. Revista Boletín Redipe, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1641 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1641

Santana Garriga, L. Á., & Deler Ferrera, G. (2023). La transformación digital en el contexto socio educativo cubano. Revista Referencia Pedagógica, 11(1), Article 1.

Santana Garriga, L. A., Deler Ferrera, G., & Quetglas Pérez, R. J. (2024). Datos de investigación. La alfabetización digital ciudadana para el desarrollo de competencias en el contexto educativo cubano (Versión 1) [Data set]. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.12525010 DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.7165

Tejada Fernández, J., & Pozos Pérez, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: Hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), Article 1. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917

Zavala, D., Muñoz, K., & Lozano, E. (2016). Un enfoque de las competencias digitales de los docentes. Revista Publicando, 3(9), 330-340.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.