The Challenge of Performance Evaluation in Colombia
Main Article Content
Abstract
Assessment is an integral component of education. In basic and secondary education in Colombia, these assessment processes are regulated with a training and competency approach. To evaluate competencies through performance, institutions must overcome some conceptual and methodological challenges that will allow them to move from theory to practice. In order to establish a conceptual framework of reference and describe current needs and trends, the review of the topic of performance evaluation was conducted through a qualitative-descriptive approach. To do this, 59 documents were recovered and analyzed from indexed databases (ScIELO, Redalyc, Dialnet, Publindex, Scopus, Ebsco and Google academic), subsequently they were synthesized under a matrix for six units of analysis. The findings show that, although standardized tests contain sufficient methodologies and techniques to evaluate performance, educational institutions do not receive clear and replicable technical guidelines. This fact reveals that it is necessary to qualify and contextualize institutions due to the complexity of the methodologies. Thus, it is necessary to articulate all levels of performance assessment that are regulated in the country, establish objective methodological proposals to construct performance levels and address the particular needs of curricular regulators and institutional contexts.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Ariza, J., Saldarriaga, J., Reinoso, K., & Tafur, C. (2021). Tecnologías de la información y la comunicación y desempeño académico en la educación media en Colombia. Lecturas de Economía, 94, 47-86. https://doi.org/10.17533/udea.le.n94a338690 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.le.n94a338690
Arribas, J. (2017). La evaluación de los aprendizajes problemas y soluciones. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(4), 381-404. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i4.10061 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i4.10061
Ayala-García, J. (2015). Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia. Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional y Urbana, (217), 1-25. DOI: https://doi.org/10.32468/dtseru.217
Cano, Y., Obaco, E., Delgado, L., Herrera, G., & Romero, J. (2021). Trabajo por niveles de desempeño cognitivo en el contexto ecuatoriano ¿Alternativa o necesidad? Tendencias Pedagógicas, 38, 112-123. https://doi.org/10.15366/tp2021.38.010 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2021.38.010
Celin, M. (2012). Evaluar desde el paradigma de la complejidad: un reto para la nueva educación del milenio. Escenarios, 10(1), 83-88. https://doi.org/10.15665/esc.v10i1.728 DOI: https://doi.org/10.15665/esc.v10i1.728
Coello, Y., & Chacón, C. (2017). El desempeño académico a partir de la implicación de los estudiantes. Congreso Nacional de Investigación Educativa - COMIE, San Luis Potosí, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0937.pdf
Correa, J. (2007). Orígenes y desarrollo conceptual de la categoría de competencia en el contexto educativo. Editorial Universidad del Rosario. Facultad de rehabilitación y desarrollo humano. Documentos de investigación, (25), 1-33. https://doi.org/10.48713/10336_3768
Covacevich, C. (2014). Cómo seleccionar un instrumento para evaluar aprendizajes estudiantiles. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). https://publications.iadb.org/es/publicacion/16899/como-seleccionar-un-instrumento-para-evaluar-aprendizajes-estudiantiles
Decreto 1290/2009, de 16 de abril, por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. Publicado en el Diario Oficial 47.322 de abril 16 de 2009, pp. 1-5.
Escorza, Y., & Díaz, B. (2017). Estudios sobre el desempeño académico. Editora Nómada.
Estrada, E., & Mamani, H. (2020a). Violencia escolar y niveles de logro de aprendizaje en una institución educativa pública de Puerto Maldonado. Puriq, 2(3), 165-175. https://doi.org/10.37073/puriq.2.3.86 DOI: https://doi.org/10.37073/puriq.2.3.86
Estrada, E., & Mamani, H. (2020b). Funcionamiento familiar y niveles de logro de aprendizaje de los estudiantes de educación básica. Investigación Valdizana, 14(2), 96-102. https://doi.org/10.33554/riv.14.2.680 DOI: https://doi.org/10.33554/riv.14.2.680
Esteves, F., & Álvarez, A. (2015). La evaluación externa del desempeño cognitivo Una necesidad social para mejorar la calidad de la educación primaria en Venezuela. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 6(1), 31-48. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/340
Fernández, D., Banay, J., De la Cruz, D., Alegre, J., & Breña, A. (2022). Logros de aprendizaje y desarrollo de competencias a través de la evaluación formativa. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 418-428. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.344 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.344
Ferrer, G. (2007). Estudio comparado internacional sobre procesos de elaboración e implementación de estándares de currículum en América Latina. PREAL. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2016/07/2008-Estudio-comparado-internacional-Ferrer.pdf
Flores, J., & Barajas, G. (2019). Funciones y niveles de desempeño requeridos a estudiantes de Ingeniería Industrial según género y tipo de empresa. Revista Educación en Ingeniería, 14(28), 88-94. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/1002
Freire, J., Páez, M., Núñez, M., Narváez, M., & Infante, R. (2018). El diseño curricular, una herramienta para el logro educativo. Revista de Comunicación de la SEECI, 45, 75-86. https://doi.org/10.15198/seeci.2018.45.75-86
Gallardo Córdova, K. E., & Gil Rendón, M. E. (2016). Evaluación de desempeño en estudiantes de educación superior: uso de la herramienta Competere. Revista de Pedagogía, 37(100), 187-205. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/11974
García, J. (2019). El modelo Tyleriano de curriculum y el papel de los objetivos conductuales. ¿Tyler fue realmente conductista? Revista Historia De La Educación Colombiana, 22(22), 167-177. https://doi.org/10.22267/rhec.192222.55 DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.192222.55
Hederich, C., & Camargo, A. (2000). Estilo cognitivo y logro académico en la ciudad de Bogotá. Revista colombiana de educación, 40, 147-172. https://doi.org/10.17227/01203916.7782
Heredia, Y., & Camacho, D. (Eds.) (2014). Factores que afectan el desempeño académico. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/632868
Hernández-Pozo, M., Coronado Álvarez, O., Araújo Contreras, V., & Cerezo Reséndiz, S. (2008). Desempeño académico de universitarios en relación con ansiedad escolar y autoevaluación. Acta Colombiana De Psicología, 11(1), 13-23. https://repository.ucatolica.edu.co/entities/publication/912b6bc3-522d-4db6-8393-4209a9305600
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [Icfes]. (2022a). Informe nacional de resultados del examen Saber 11° 2021.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). (2022b). Boletín Saber 11° 2021.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). (2020). Establecimiento de estándares de desempeño: Descripción de niveles de desempeño y puntos de corte.
Isaza, L. (2014). Estilos de Aprendizaje: una apuesta por el desempeño académico de los estudiantes en la Educación Superior. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 12(2), 25-34. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/267
Juste, R. (2007). La evaluación externa y sus implicaciones. Aspectos técnicos, prácticos y éticos. Avances en Supervisión Educativa, (6), 1-23. https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/275
Landeta, J., Cortés, C., & Gama, H. (2011). Factores que afectan el desempeño académico de los estudiantes de nivel superior en Rioverde, San Luis Potosí, México. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 12, 1-18. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121721005.pdf
Ley General de Educación. Por la cual se expide la ley general de educación. 8 de febrero de 1994. D.O. No. 41.214.
Lozano, I., & Ramírez, J. (2005). Competencias, logros e indicadores de logros: una distinción y una relación necesaria. Enunciación, 10(1), 119-122. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/461
Marín, R., Guzman, I. & Castro, G. (2012). Diseño y validación de un instrumento para la evaluación de competencias en preescolar. Revista electrónica de investigación educativa, 14(1), 182-202. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/308
MEN. (1996). Serie de documentos especiales Resolución Número 2343 de junio 05 de 1996. Editorial Magisterio.
MEN. (1998). Lineamientos Curriculares Indicadores de logros curriculares. Editorial Magisterio.
MEN. (2003). Serie guías N.° 2 ¿Cómo entender las pruebas Saber y qué sigue?
MEN. (2009). Documento N.° 11 Fundamentaciones y orientaciones para la implementación del Decreto 1290 de 2009.
Miranda, J., & Mainegra, D. (2006). El aprendizaje por niveles de desempeño en la educación pinareña: principios para su estudio. Mendive, 4(2), 123-127. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/176
Mora, A. (2004). La Evaluación educativa: concepto, periodos y modelos. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 4(2), 1-28. https://doi.org/10.15517/aie.v4i2.9084
Noriega, V., Ángel, J., & Beltrán, S. (2013). Currículo y desempeños de matemáticas en educación media superior. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18(1), 177-190. https://www.redalyc.org/pdf/292/29228948012.pdf
OCDE. (2011). La medición del aprendizaje de los alumnos: Mejores prácticas para evaluar el valor agregado de las escuelas, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264090170-1-es
Ordaz, G., & Acle, G. (2021). Desempeño matemático. Evaluación por rúbricas en los primeros grados de educación básica. Perfiles educativos, 43(173), 76-93. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.173.59772 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.173.59772
Pérez, C., Coaguila, L., & Varela, L. (2021). La evaluación del desempeño cognitivo de los escolares primarios en la comprensión de problemas aritméticos. Varona,72. https://www.redalyc.org/journal/3606/360670951012/html/
Petriz, M., Barona, C., López, R., & Quiroz, J. (2010). Niveles de desempeño y actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de la licenciatura en administración en una universidad estatal mexicana. Revista mexicana de investigación educativa, 15(47), 1223-1249. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/477
Pichardoa, C. & Medina, M. (2018). Una mirada al logro educativo mexicano en lenguaje, matemáticas y ciencias. Entreciencias, 6(17), 51-64. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.17.63257 DOI: https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.17.63257
Perie, M. (2008). A Guide to Understanding and Developing Performance Level Descriptors. Educational Measurement: Issues and Practice 27(4), 15-29. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.2008.00135.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.2008.00135.x
Puig, N. & Barreto, J. (2006). Los niveles de desempeño en el aprendizaje de la matemática en la secundaria básica. Varela, 6(15), 1-6. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/291
Ramírez, C., & Fernández, M. (2022). Niveles de comprensión lectora en estudiantes de tercer grado de primaria de una institución educativa en Colombia. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 484-503. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a12 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a12
Regueira, A., & del Potro, A. (2017). Reflexiones acerca de un modelo de evaluación de aprendizajes por criterios a partir del diseño y administración de pruebas de comprensión lectora en el nivel primario argentino. La Tercera Orilla, 18, 38-47. https://doi.org/10.29375/21457190.2921 DOI: https://doi.org/10.29375/21457190.2921
Resolución 2343 de 1996 [Ministerio de Educación Nacional]. Por la cual se adopta un diseño de lineamientos generales de los procesos curriculares del servicio público educativo y se establecen los indicadores de logros curriculares para la educación formal. 5 de junio de 1996.
Rossi, R., & Rossi, R. (2022). Grado de relación entre autoeficacia y rendimiento académico en una universidad privada. Revista Andina de Educación, 5(2), 1-9. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.7 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.7
Rubio, R., Hernández, J., Loret de Mola, E., & Roca, F. (2006). Los niveles de asimilación y niveles de desempeño cognitivo: reflexiones. Humanidades Médicas, 6(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202006000100005
Sánchez, A. (2011). Etnia y rendimiento académico en Colombia. Revista de Economía del Rosario, 14(2), 189-227. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/economia/article/view/2158
Timarán, S., Hernández, I., Caicedo, S., Hidalgo, A., & Alvarado, J. (2016). Descubrimiento de patrones de desempeño académico con árboles de decisión en las competencias genéricas de la formación profesional. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. http://doi.org/10.16925/9789587600490
Tobón, S., Pimienta, J., & García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson Educación.
Trias, D., Huertas, J., Mels, C., Castillejo, I., & Ronqui, V. (2021). Autorregulación en el aprendizaje, desempeño académico y contexto socioeconómico al finalizar la escuela primaria. Revista Interamericana de Psicología Interamerican Journal of Psychology, 55(2), e1509. https://doi.org/10.30849/ripijp.v55i2.1509 DOI: https://doi.org/10.30849/ripijp.v55i2.1509
UNESCO. (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible.
UNESCO. (2021). Habilidades socioemocionales en América Latina y el Caribe. Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380240
Yarzábal, N., Rey, C., Castro, C., Cuéllar, M., & Patiño, J. (2018). Propuesta de un modelo para mejorar el desempeño educativo del nivel Medio Superior del Instituto Politécnico Nacional. Científica, 22(1), 17-27. http://www.cientifica.esimez.ipn.mx/manuscritos/completos/VOL22_NUM1_2018.pdf
Zorrilla, M. & Fernández, M. (2003). Niveles de logro educativo de español y matemática en alumnos de escuelas secundarias públicas: Aguascalientes, México. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(1), 1-11. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55110107