The Productive Sector in the Curricular Design of the Systems Engineering Propaedeutic Training Program in the Mosquera Region
Main Article Content
Abstract
This article gives an account of the sociodemographic data and the participation of the productive sector in updating the curricular design of the Systems Engineering program at Corporación Tecnológica Industrial Colombiana in the Mosquera region. The program has a vision of sustainability that is applied from training skills to learning outcomes. Additionally, it is an example of an educational proposal supported by preparatory propaedeutic cycles for higher education institutions. For this article, quantitative research was conducted through a documentary analysis of a feasibility study, data was collected using evaluation instruments, and then the data was described statistically. With this, it was possible to determine the relationship between the educational offer for systems engineers and the social need of a high-quality learning education focused on the development of technical, methodological, participatory and ethical skills. Such education will allow the future graduates to practice their profession competently in a globalized context. Subsequently, it was possible to verify that there is a relationship between both the technological skills and the quality of service provided by the graduates and their knowledge and the labor field. The latter evidences that the curricular content needs to be updated and developed within the training process to continuously improve higher education institutions that offer propaedeutic cycles in Colombia.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Acuerdo 7 de mayo 14 de 2020. Por el cual se adopta el Plan de Desarrollo de Mosquera Cundinamarca “Mosquera Tarea de Todos 2016-2026”. https://mosqueracundinamarca.micolombiadigital.gov.co/sites/mosqueracundinamarca/content/files/000117/5845_programas-plan-de-desarrollo-20162019.pdf
Corporación de Estudios Tecnológicos Del Norte Del Valle [Cotecnova]. (s.f). Unidad de Ingeniería y Arquitectura.https://www.cotecnova.edu.co/index.php/area-de-ciencias-informaticas-tecnologicas-e-ingenieria/
Constitución Política de Colombia [C.P.]. (1991). Legis.
Daza, C. G. (2020). Educación inclusiva en las instituciones de educación superior que ofertan programas por ciclos propedéuticos en Bogotá 2010-2020: revisión de la literatura. Revista Boletín Redipe, 9(7), 71-90. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i7.1019
Decreto 1330 del 2019 [Ministerio de Educación Nacional]. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación República de Colombia. 25 de julio de 2019. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-387348_archivo_pdf.pdf
El empleo.com. (2020). El empleo.com. https://www.elempleo.com/
Guzmán Castañeda, Y. V., & Palacios Reyes, G. N. (2020). Estudio Del Impacto Social Frente A La Inversión Realizada En El Programa De “Educación Para Todos” Del Municipio De Mosquera en el Plan De Desarrollo “Mosquera Tarea De Todos” Del Periodo 2016-2019 (Doctoral dissertation).
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
INNOVA. (2013), Factores y tendencias claves de la Ingeniería a nivel internacional - Ingeniería 2030. SYN Iniciativa Ingeniería 2030.
Ley 1955 de mayo 25 2019 [Congreso de Colombia]. Por el cual se expide el plan nacional de desarrollo 2018-2022 “Pacto por Colombia, pacto por la equidad”. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=93970
Massachusetts Institute of Technology: MIThttps://www.mit.edu (s.f.). Admissions + Aid · Education. MIT School of Engineering · MIT School of Science.
MEN. (2020). Compendio Estadístico Educación Superior Colombiana. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360739_recurso.pdf
MEN. (2020a). Educación para el Trabajo y el Desarrollo Humano. Colombia, Bogotá D.C. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/etdh/92408.
Ministerio de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones [MINTIC]. (2014). Plan Vive Digital - Tecnología en la vida de cada colombiano. Bogotá Colombia. https://mintic.gov.co/portal/vivedigital/612/w3-propertyvalue-19436.html
Ministerio de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones [MINTIC]. (2020). Compilación jurídica del sector TIC / Normativa del sector TIC / Leyes. https://normograma.mintic.gov.co/mintic/docs/arbol/2248.htm
Ocazionez Jiménez, A. (2006). El concepto de Formación por Ciclos Propedéuticos en las UTS1. Unidades Tecnológicas de Santander. http://uts.edu.co/documentos/academico/concepto_formacion_ciclos.pdf
Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid (2020). Programa Ingeniería informática https://www.politecnicojic.edu.co/index.php/profesionales/75-ingenieria-informatica
PLAN NACIONAL DECENAL DE EDUCACIÓN [PNDE]. (2016) III Comisión Nacional de Seguimiento. Balance sobre la ejecución al Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. Pacto social por la educación. Segunda Oportunidad Desaprovechada.
SACES. (2021). Información por diligenciar en la plataforma Nuevo SACES. Etapa de Radicado (Nuevo). Mineducación. https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/saces/preguntas_radicado_nuevo.pdf
TEINCO. (s.f.). Nuestra institución. https://teinco.edu.co/nuestra-institucion/
Vara, A. (2015). 7 pasos para elaborar una tesis. Editorial Macro.
Universidad de Buenos Aires. (2019). Campo laboral. Obtenido de http://www.fi.uba.ar/es/node/213
Universidad de Cambridge. (s.f.). Áreas de Ingeniería. Obtenido de https://www.admissions.eng.cam.ac.uk/areas
Universidad de São Paulo. (s.f.). Ingeniería de Computación. Obtenido de https://www5.usp.br/ensino/graduacao/cursos-oferecidos/engenharia-de-computacao/
Universidad de la Sabana (2020). Programa Ingeniería de Sistemas. https://www.unisabana.edu.co/programas/programas-virtuales/
Universidad Internacional del Trópico Americano [Unitrópico]. (2020). Programa de Ingeniería de Sistemas, https://www.unitropico.edu.co/index.php/fundacion/pregrado/56-ingenieria-de-sistemas
Universidad Nacional Autónoma de México. (2020). Ingeniería en Computación. https://www.ingenieria.unam.mx/programas_academicos/licenciatura/computacion.php