Competencias profesionales para la potenciación del marketing personal global en profesionales independientes
Main Article Content
Abstract
This research aimed to identify professional competencies for enhancing global personal marketing among independent professionals, based on theoretical contributions from Musicco (2018), Guerrero (2005), Alamillo (2002), and others. The methodology used was explanatory, non-experimental, cross-sectional, and field-based. To collect data, a questionnaire with 2 items containing multiple-choice questions was employed. This instrument was administered to a sample of 69 independent professionals with a presence in international markets. Additionally, a semi-structured interview with one question was conducted with three advisors in international personal brand building. The results were tabulated using a multiple-entry matrix, and the statistical analysis was complementary and descriptive. The study demonstrated that soft skills are crucial for the development of technical skills in independent professionals providing management services in the international market. This is attributed to the importance of competencies such as communication, discipline, organization, leadership, and self-management in their business activities.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, después de su publicación en la revista la reproducción del artículo estará sujeto a la Licencia Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después de publicado el artículo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.
References
Alamillo, M. (2002). Modelo de gestión por competencias. Aedipe No.21Banco Mundial. (2017). Informe organización internacional del trabajo. https://datos.bancomundial.org/indicador/SL.EMP.SELF.ZS?end=2017&name_desc=false&start=2002&view=chart
Blanco, N. (2000). Instrumentos de Recolección de Datos Primarios. Dirección de Cultura de la Universidad del Zulia. Maracaibo. Venezuela.
García M, Vicedo A, Rodríguez I, Sardiñas M. (2015). Propuesta de competencias profesionales específicas para el perfil del egresado en Pediatría en Cuba. Revista habanera de ciencias médicas Vol. 14, No. 4. https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/578/830
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M.P. (2014). Metodología de la Investigación. Quinta Edición. McGraw Hill Educación. México.
Giraldo M, Esparragoza, D. (2016). Fundamentos de Marketing. Barranquilla, Colombia ECOE Ediciones.
Guerrero, C. Y Alcaraz, V. (2009). Tres enfoques teóricos en la gestión por competencias”. INCEPTUM, Vol. IV No. 6.
Kotabe M, Helsen K. (2016). Global Marketing Management. 7th Edition. ISBN: 978-1-119 -29871-7. 624 pages. Ebook.
Micó, P. (2012). Marketing Personal en Marketing Humano. España: Obrapropia, S.L.Musicco, G. (2018). Soft skills & coaching: motor de la Universidad en Europa. Universidad Complutense de Madrid, España.
Navio, A. (2001). Las competencias del formador de formación continua. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada. ISBN 8469980661. http://hdl.handle.net/10803/5004
Parry, S. (1998). Just What Is a Competency? (And Why Should You Care?). Training 58–64.
Román, Á. (2012). La marca es tu nombre. Marketing personal para la mejora o búsqueda de empleo. Madrid. España. Editorial Vértice Books.
Workana. (2018). Reporte de trabajo independiente y emprendimiento workana. https://www.hechoenamericalatina.org/ Consultado el 15/07/2018