Development of oral skills to control stage fright in public accounting students

Main Article Content

William A. Pirela Espina
https://orcid.org/0000-0003-3811-222X

Abstract

The work aimed to describe the importance of developing oral competencies to control stage fright in public accounting students. With a descriptive campus research, exploratory and explanatory, carried out with the students enrolled in the academic period 2021 in the degree of public accounting of the School of Public Accounting of the Faculty of Economic and Social Sciences of the University of Zulia, Venezuela. With a non-probabilistic sampling intended for convenience, the online survey was used as a data collection technique and as an instrument the Confidence Questionnaire for Public Speaking, divided into two parts: Self - Confidence. Enjoy public speaking and Fear of public speaking, structured “Likert Scale” type, with a reliability of 0.91 measured through Cronbach's Alpha test considered a high coefficient. The results coincide with previous studies that indicate the relationship between the development of communication skills in university students and the control of stage fright; demonstrating the difficulty of respondents in managing stage fright given the low level in the development of oral skills, requiring changes in the teaching-learning process to strengthen their discursive skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pirela Espina, W. A. (2022). Development of oral skills to control stage fright in public accounting students. Accounting and Management Research, 1(2), 1–24. https://doi.org/10.22209/amr.v1n2a04
Section
Artículo original de investigación
Author Biography

William A. Pirela Espina, Universidad de Manizales, Caldas. Colombia

Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas. Universidad de Manizales,
Caldas. Colombia

References

Agirre, A., Mendiguren, T. e Iturregui, L. (2015). La superación del miedo escénico en el aula de locución informativa. Revista Opción, 31(5), 15-32. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045570002.pdf

Álvarez, M. y Boillos, M. (2015). La producción escrita de los estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 71-90. https://www.redalyc.org/pdf/2810/281042327005.pdf

Alzugaray, Z., López, Ó. y Hernández, S. (2016). Estudios de música en los conservatorios superiores y ansiedad escénica en España. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, RECIEM, 13 (1), 50-63. https://doi.org/ 10.5209/RECIEM.49442

Balaguer, M., Fuentes, M. y Palau, M. (2015). La competencia comunicativa oral en la formación inicial de maestros y maestras. Revista Opción, 31(5), 130-146. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045570008.pdf

Barraza, R., Muñoz, N. y Contreras, A. (2016). Relación entre organización de personalidad y prevalencia de síntomas de depresión, ansiedad y estrés entre universitarios de carreras de la salud en la Región de Coquimbo, Chile. Revista Psiquiátrica de Colombia, 46 (4), pp. 203-208. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2016.07.005

Bartholomay, E. y Houlihan, D. (2016). Public Speaking Anxiety Scale: Preliminary psychometric data and scale validation. Personality and Individual Differences, 94, 211-215. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2016.01.026

Belykh, A. (2017). El desarrollo del saber ser: ¿qué espacios, qué modelos, qué herramientas? Revista Debates en Evaluación y Currículum, 3(3). https://posgradoeducacionuatx. org/pdf2017/E030.pdf

Bosque, B. (2018). Enfoques para desarrollar la competencia comunicativa de los profesionales de la cultura física y deporte. Revista Acción, 14 (1). 1-8. http://200.14.49.137/index.php/accion/article/view/11

Bravo, M., Ortega, P. y Vaquero, J. (2021). Análisis de la ejecución al hablar en público en universitarios. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 7(2), 330-346. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.7.2.2021.360.330-346

Cabarcas, M. (2018). Desarrollo de estrategias metodológicas que permitan mitigar el miedo escénico en los estudiantes de la IED Víctor Camargo Álvarez. Revista Cultura. Educación y Sociedad 9(3), 79-84. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc. 9.3.2018.09

Campos, I., Colón, M. y Sampériz M. (2020) Diseño de un cuestionario para valorar la competencia en comunicación oral del alumnado de Magisterio. Revista Educação & Formação, 6 (1). 1-20. https://revistas.uece.br/ index. php/redufor/article/view/3490

Campoverde, C. (2017). Comunicación visual y su influencia en la elaboración de material impreso con técnicas para controlar el pánico escénico y ayuda a la integración de estudiantes de octavo del colegio Leónidas García. [Tesis doctoral, Universidad de Guayaquil]. https://bit.ly/2R42wcM

Caraballo, C., Meléndez, R., e Iglesias, L. (2019). Reflexiones acerca del concepto competencias y aprendizaje por competencias en las instituciones de educación superior y su incidencia en el aprendizaje de las matemáticas. Revista Opuntia Brava, 11(1), 297-307. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/ opuntiabrava/article /view/723

Carlino, P. (2017). Dos variantes de la alfabetización académica cuando se entrelazan la lectura y la escritura en las materias. Revista Signo y Pensamiento, XXXVI (71), 16-32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86054913001

Cascioli, N. y Pereira, L. (2011). La evaluación curricular en La Universidad del Zulia. Casos Facultades de Odontología y Ciencias Económicas y Sociales. Revista Paradigma, 32(1), 7-37. http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/ article/view/1249

Castillo, J. (2021). El concepto de competencia desde la psicología interconductual y sus implicaciones en la educación. Revista Advocatus, 19(37). https://doi.org/10.18041/01240102/a.37.8181

Cejas, Magda., Rueda, M., Cayo, L. y Villa, L. (2019) Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales. 25 (1). https://www.redalyc. org/journal/280/28059678009/28059678009.pdf

Cuadra, D., Castro, P. y Juliá, M. (2018). Tres saberes en la formación profesional por competencias: integración de teorías subjetivas, profesionales y científicas. Formación Universitaria, 11(5), 19-30. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500019

Delgado, L. (2017). Ansiedad estado/rasgo y miedo de hablar en público en estudiantes de la institución Idea-Perú–Huaraz 2017. http://repositorio.usanpedro.pe/ handle/USANPEDRO/4573

Diafiani, S., y Syahrul, M. (2018). Improving students’ public speaking skills through Instagram. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 263, 268- 271. https://dx.doi.org/10.299/iclle-18.2018.45

Epiquén, A., Huaranga, A. y Rivera, H. (2021). Estilo de aprendizaje activo para desarrollar competencias de comunicación en estudiantes de Contabilidad en Ucayali. Revista Científica OGOLL, 1(1), 1-15. https://doi.org/10.54655/ogoll.v1i1.5

Fajardo, A. (2020). El discurso oral del estudiante de educación: Una prospectiva crítica de su devenir profesional. Revista Dialéctica. 17 (1). http://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/8822

Gallegos, L. (2019). La escritura de un texto académico en la formación de maestros:

retos, dificultades y logros. Revista Educando para educar, 19(36). http://beceneslp.edu. mx/ojs/index.php/EPE/article/view/78

Gómez, M. (2019). De la didáctica crítica a las estrategias de enseñanza para el desarrollo de competencias en lectura crítica y comunicación escrita: una propuesta para el Programa Contaduría Pública de la Universidad Cooperativa de Colombia Seccional Santa Marta. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia. 1-153. http://repositorio.udea.edu.co/handle/10495/13918

Gonzales, M. (2015). Las dificultades de estudiantes universitarios en la expresión oral. Revista Lengua y Sociedad, 15(1), 89-99. http://revista.letras.unmsm.edu.pe/ index.php/ls/article/view/371

González, D., Rodríguez, S., y Malagón, Y. (2021). Habilidades Sociales de estudiantes en cursos virtuales desde la percepción de los profesores-tutores. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(6), 1-16. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/872

Hernández, C. y De la Rosa, C. (2018). Percepción de mejora de las habilidades comunicativas en estudiantes universitarios. Revista de La Educación Superior, 47(186), 119–135. https://doi.org/10.36857/resu.2018.186.351

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Bogotá: McGraw Hill. 6ta edición.

Iwu, CG, Promise Opute, A., Nchu, R., Abimbola Babatunde, A., Iwu, CH y Franklin Eze, I. (2020). Los antecedentes de la Intención Emprendedora de los Estudiantes Universitarios. El punto de vista de la teoría del comportamiento planificado. Harvard Deusto Business Research. 9 (2), 221-242. https://doi.org/ 10.48132/hdbr.305

Madrid, J. (2018). Desarrollo del pensamiento crítico desde el área de Ciencias Sociales en la educación básica secundaria. Revista Praxis Pedagógica 18(22), 49-64. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.22.2018.49-64

Marqués, J. y Violán, M. (2022). Glosofobia en la universidad. Oratoria online y covid-19. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, (34), 139–153. https://doi.org/10.31921/ doxacom.n34a848

Medina, J. y Valdés, M. (2019). La competencia comunicativa profesional en el contexto universitario y organizacional. Revista Conrado, 15(68), 238-243. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Meleán, R., Cañizales, I. y Montes, Y. (2018). Articulación de funciones universitarias: Facultad de Ciencias Económicas y Sociales Universidad del Zulia-Venezuela. Revista Venezolana de Gerencia, (1), 346-365. https://www. redalyc.org/journal/290/29062781020/29062781020.pdf

Mesquita, A. (2019). El desarrollo de la competencia discursiva/oralidad en el proceso enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras. Informe de la Práctica de Enseñanza Supervisada. Universidade de Lisboa. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/ 39472/1/ulfpie053415_tm_tese.pdf

Modini, M. y Abbott, M. (2016). A comprehensive review of the cognitive determinants of anxiety and rumination in social anxiety disorder. Behaviour Change, 33(3), 150- 171. https://doi.org/10.1017/bec.2016.10

Moore, H., Gómez, C. y García, L. (2016). Stopping the past from intruding the present: Social anxiety disorder and proactive interference. Psychiatry Research, 238, 284- 289. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2016.02.053

Morales, A. y Roa, J. (2018). Diseño y validación de una prueba piloto para la evaluación de la competencia lectora de estudiantes universitarios. Investigaciones Sobre Lectura, (10), 95-117. DOI: https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi10.11002

Morán, J. (2018). Evaluar actividades complejas a través de rúbricas. Revista NefroPlus, 10(1), 16-19. https://www.revistanefrologia.com/ en-evaluar-actividades-complejas-traves-rubricas-articulo-X1888970018627965

Munz, S. y Colvin, J. (2018). Communication apprehension: Understanding communication skills and cultural identity in the basic communication course. Basic Communication Course Annual, 30(1), 172-199. https://ecommons.udayton.edu/bcca/vol30/iss1/10

Murillo, F. (2021). Educación emocional frente al miedo escénico en universitarios. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13 (4). 1-15). https://www.eumed.net/uploads/articulos/07b050e1263331668b1628270475c3f2.pdf

Nicolau, M., y Llanes, R. (2016). Estrategia pedagógica para el desarrollo de la competencia comunicativa de los estudiantes de la Facultad de Turismo de la Universidad de La Habana, Cuba. Revista Ecociencia, 3(2), 71-82. http://ecociencia.ecotec.edu.ec/ articulo.php?ida=67

Pablo Díaz, J., Bar, A. y Ortiz, M. (2015). La lectura crítica y su relación con la formación disciplinar de estudiantes universitarios. Revista de la educación superior, 44(176), 139-158. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602015000400007&script=sci_abstract

Pompa, Y. y Pérez, I. (2015). La competencia comunicativa en la labor pedagógica. Revista Universidad y Sociedad. 7 (3). pp. 160-167. http://rus.ucf.edu.cu/

Ponce, D., Álvarez, L. y Pupo, A. (2021). Estrategias para la formación de la competencia en oratoria científica de los estudiantes universitarios. Revista Conrado, 17(S1), 258-265. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/ view/1774

Rosa, A. (2017). El miedo escénico como barrera comunicativa en el aula. [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio de la producción académica en abierto de la UCM. https://eprints.ucm.es/47940/

Sánchez, J. y Brito, N. (2015) Desarrollo de competencias comunicativas mediante la lectura crítica, escritura creativa y expresión oral. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 13 (1), 117-141. DOI: http://dx.doi.org/10.15665/re.v13i2.502

Sandoval, J., Arias, N. y Ahumada, P. (2022). Nivelación de competencias comunicativas en estudiantes de formación técnico-profesional. una habilidad integradora. Revista Psicología UNEMI.6 (10). 68-75. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss10.2022pp68-75p

San Juan, M., Senís J. y Del Moral, C. (2017). Diseño y evaluación de un proceso de formación en habilidades comunicativas para la docencia. Porta Linguarum: Revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras. 2 (1) 57-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736095

Tafur, S. y Armesto, N. (2020). La opacidad de la oralidad en el aula de clase: un reto en la docencia. Revista Oralidad-Es, 5, 1-9. https://doi.org/10.53534/ oralidad-es.v5a4

Verano, D., González, S., Bolívar, A., Fernández, M. y Galván, I. (2016). Valoración de la competencia de comunicación oral de estudiantes universitarios a través de una rúbrica fiable y válida. Revista Brasileira de Educação, 21(64), 39-60. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216403

Vargas, M y Talledo, L. (2018). Influencia de los hábitos en la depresión del estudiante de medicina peruano: estudio en siete departamentos. Revista Colombiana de Psiquiatría, 47 (1), pp. 32-3. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2017.01.008

Vidal, D. y Manríquez, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la educación superior, 45(177), 95-118. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.01.009

Viejó, I., Quinto, E. y Quinto, E. (2019). Miedo escénico y la superación psicológica en estudiantes universitarios. Revista PSICOLOGÍA UNEMI, 3(4), 39-49. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol2iss4.2019pp39-49p