Methodological strategies for teaching/learning of Engineering students during COVID-19
Main Article Content
Abstract
In this paper, an analysis is made of the teaching strategies and methodologies used by some higher education institutions in Colombia in order to continue with some engineering programs during lockdown, as a result of the COVID-19 pandemic. To carry out the study, a mixed methodological approach was adopted in two phases, in which the instrument used to collect the information was designed, implemented and analyzed. The results show that teachers and students have common views on various aspects including: the duration of synchronous sessions, the preferred use of digital whiteboards, the need for both specialized software and ongoing training, the importance of a careful development of didactic sequences as well as the optimization of work times. Based on the results obtained, engineering teachers could redirect the strategies used in developing their courses in order to continue holding them in times of emergency, according to their own context.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Aguilar Salinas, W., De Las Fuentes Lara, M., Justo López, A., & Rivera Castellón, R. (2019). Percepción de los estudiantes acerca de la modalidad semipresencial en la enseñanza de Las Ciencias Básicas de la Ingeniería. Un estudio de caso universitario. Formación Universitaria, 12(3), 15-26. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300015
Barría, C. (2020). Coronavirus: “Estamos frente a una crisis generalizada del capitalismo democrático mundial y del no democrático, como el de China”. BBC - News. https://www.bbc.com/mundo/noticias-52055657
Bertogna, M. L., Castillo, R. D., Soto, H., & Cecchi, L. (2007). Clases Sincrónicas Virtuales en la Enseñanza a Distancia: una implementación a bajo costo. En II Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Red de Universidades con Carreras en Informática (RedUNCI). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/19102
Bonza, E., & Onatra, E. (2018). Caracterización del modelo pedagógico para la modalidad virtual en la Corporación Tecnológica de Bogotá. Fundación Universitaria Los Libertadores.
Borrero Cardona, E., Pareja Higuita, B., & Camacho Burgos, K. L. (2020). La comunicación digital y las TIC como herramientas de desarrollo en los ambientes educativos en Colombia, caso de estudio de la Fundación Universitaria Católica del Norte (FUCN). Revista Reflexiones y Saberes, (12), 37-47. https://bit.ly/2SR8nmW
Capote León, G. E., Rizo Rabelo, N., y Bravo López, G. (2016). La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria. Universidad y Sociedad, 8, 21–28. http://rus.ucf.edu.cu/
Catalano, H. (2014). The Opportunity of Blended-Learning Training Programs in Adult Education - Ascertaining study-. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 142, 762–768. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.612
Contreras Bravo, L., González Guerrero, K., y Fuentes López, H. J. (2011). Uso de las TIC y especialmente el Blended Learning en la enseñanza universitaria. Educación y Desarrollo Social, 5(2011–5318), 151-160. https://doi.org/10.18359/reds.898
Díaz J. A., Vázquez Alonso, Á., y Manassero A., Mas, M. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 2(2), 80–111. https://bit.ly/3xk1xp4
Dziuban, C., Hartman, J., & Moskal, P. (2005). Higher education, blended learning, and the generations: Knowledge is power: No more. Research Initiative for Teaching Effectiveness. https://bit.ly/3yrN1eY
Gutiérrez, R. C., de Moya Martínez, M. D. V., Hernández Bravo, J. A., & Hernández Bravo, J. R. (2015). Tecnologías emergentes para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Una experiencia con el uso de Realidad Aumentada en la formación inicial de maestros. Digital education review, (27), 138-153. https://doi.org/10.1344/der.2015.27.138-153
Jérez, D. (2020). Gobierno anuncia suspensión de clases en centros educativos. LA FM.
Nuevo Día. (2019). Vamos hacia la educación virtual o educación en línea. Periódico El Nuevo Día.
ONU. (2020). Diez recomendaciones para estudiar a distancia durante la emergencia del coronavirus. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2020/03/1471342
OUC. (2020). Por Coronavirus se vislumbra un año crítico para la educación superior colombiana. Observatorio de La Universidad Colombiana. https://bit.ly/3ywdCrn
Paternina Hernández, L. M. (2018). Estudio correlacional entre las estrategias de afrontamiento individual y familiar ante desastres ambientales ocasionados por derrames de hidrocarburos en el municipio de Santiago de Tolú, departamento de Sucre, Colombia (tesis de maestría, Universidad del Norte).
Pescarmona, V., & Puy, F. (2020). La educación y el rol docente en época de coronavirus. La Izquierda Diario. https://bit.ly/3AD6RG7
Rodríguez Higuera, G. (2012). Usando la virtualidad y las TIC como herramientas pedagógicas aplicadas al modelo educativo presencial. Ingeniería Solidaria, 8(15), 8-17. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/in/article/view/43.
UNESCO. (2020). Cómo planificar las soluciones de aprendizaje a distancia durante el cierre temporal de las escuelas. https://es.unesco.org/news/como-planificar-soluciones-aprendizaje-distancia-durante-cierre-temporal-escuelas.
Uribe, A. (2020). Depresión y ansiedad ante la llegada de la COVID-19 a Colombia - Razón Pública. Razón Pública. https://razonpublica.com/depresion-ansiedad-ante-la-llegada-la-covid-19-colombia/.