Methodological strategies for teaching/learning of Engineering students during COVID-19

Main Article Content

Freddy A. Velandia Vivas
Mauricio Ochoa Sana
Camila A. González
José L. Paternina
Nancy E. Ochoa

Abstract

In this paper, an analysis is made of the teaching strategies and methodologies used by some higher education institutions in Colombia in order to continue with some engineering programs during lockdown, as a result of the COVID-19 pandemic. To carry out the study, a mixed methodological approach was adopted in two phases, in which the instrument used to collect the information was designed, implemented and analyzed. The results show that teachers and students have common views on various aspects including: the duration of synchronous sessions, the preferred use of digital whiteboards, the need for both specialized software and ongoing training, the importance of a careful development of didactic sequences as well as the optimization of work times. Based on the results obtained, engineering teachers could redirect the strategies used in developing their courses in order to continue holding them in times of emergency, according to their own context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Velandia Vivas, F. A., Ochoa Sana, M., González, C. A., Paternina, J. L., & Ochoa, N. E. (2021). Methodological strategies for teaching/learning of Engineering students during COVID-19. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 9(2), e5/1 – 16. https://doi.org/10.22209/rhs.v9n2a05
Section
Scientific and technological research article
Author Biographies

Freddy A. Velandia Vivas, Ciencias Básica. Corporación Universitaria Unitec.

Ciencias Básica. Corporación Universitaria Unitec.

Mauricio Ochoa Sana, Ingeniería de Telecomunicaciones. Corporación Universitaria Unitec. Bogotá, Colombia

Ingeniria de Telecomunicaciones. Corporación Universitaria Unitec. Bogotá, Colombia.

Camila A. González, Pedagogia. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia

Pedagogia. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia.

José L. Paternina, Universidad Santo Tomás, Colombia

Ingeniería Electrónica. Universidad Santo Tomás, Colombia.

Nancy E. Ochoa, Corporación Universitaria UNITEC Corporación Universitaria Remington, Bogotá

Docente Investigadora. Corporación Universitaria UNITEC. Bogotá, Colombia.

Docente e investigadora en Ingeniería de Sistemas, Corporación Universitaria Remington, Bogotá.

References

Aguilar Salinas, W., De Las Fuentes Lara, M., Justo López, A., & Rivera Castellón, R. (2019). Percepción de los estudiantes acerca de la modalidad semipresencial en la enseñanza de Las Ciencias Básicas de la Ingeniería. Un estudio de caso universitario. Formación Universitaria, 12(3), 15-26. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300015

Barría, C. (2020). Coronavirus: “Estamos frente a una crisis generalizada del capitalismo democrático mundial y del no democrático, como el de China”. BBC - News. https://www.bbc.com/mundo/noticias-52055657

Bertogna, M. L., Castillo, R. D., Soto, H., & Cecchi, L. (2007). Clases Sincrónicas Virtuales en la Enseñanza a Distancia: una implementación a bajo costo. En II Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Red de Universidades con Carreras en Informática (RedUNCI). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/19102

Bonza, E., & Onatra, E. (2018). Caracterización del modelo pedagógico para la modalidad virtual en la Corporación Tecnológica de Bogotá. Fundación Universitaria Los Libertadores.

Borrero Cardona, E., Pareja Higuita, B., & Camacho Burgos, K. L. (2020). La comunicación digital y las TIC como herramientas de desarrollo en los ambientes educativos en Colombia, caso de estudio de la Fundación Universitaria Católica del Norte (FUCN). Revista Reflexiones y Saberes, (12), 37-47. https://bit.ly/2SR8nmW

Capote León, G. E., Rizo Rabelo, N., y Bravo López, G. (2016). La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria. Universidad y Sociedad, 8, 21–28. http://rus.ucf.edu.cu/

Catalano, H. (2014). The Opportunity of Blended-Learning Training Programs in Adult Education - Ascertaining study-. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 142, 762–768. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.612

Contreras Bravo, L., González Guerrero, K., y Fuentes López, H. J. (2011). Uso de las TIC y especialmente el Blended Learning en la enseñanza universitaria. Educación y Desarrollo Social, 5(2011–5318), 151-160. https://doi.org/10.18359/reds.898

Díaz J. A., Vázquez Alonso, Á., y Manassero A., Mas, M. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 2(2), 80–111. https://bit.ly/3xk1xp4

Dziuban, C., Hartman, J., & Moskal, P. (2005). Higher education, blended learning, and the generations: Knowledge is power: No more. Research Initiative for Teaching Effectiveness. https://bit.ly/3yrN1eY

Gutiérrez, R. C., de Moya Martínez, M. D. V., Hernández Bravo, J. A., & Hernández Bravo, J. R. (2015). Tecnologías emergentes para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Una experiencia con el uso de Realidad Aumentada en la formación inicial de maestros. Digital education review, (27), 138-153. https://doi.org/10.1344/der.2015.27.138-153

Jérez, D. (2020). Gobierno anuncia suspensión de clases en centros educativos. LA FM.

Nuevo Día. (2019). Vamos hacia la educación virtual o educación en línea. Periódico El Nuevo Día.

ONU. (2020). Diez recomendaciones para estudiar a distancia durante la emergencia del coronavirus. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2020/03/1471342

OUC. (2020). Por Coronavirus se vislumbra un año crítico para la educación superior colombiana. Observatorio de La Universidad Colombiana. https://bit.ly/3ywdCrn

Paternina Hernández, L. M. (2018). Estudio correlacional entre las estrategias de afrontamiento individual y familiar ante desastres ambientales ocasionados por derrames de hidrocarburos en el municipio de Santiago de Tolú, departamento de Sucre, Colombia (tesis de maestría, Universidad del Norte).

Pescarmona, V., & Puy, F. (2020). La educación y el rol docente en época de coronavirus. La Izquierda Diario. https://bit.ly/3AD6RG7

Rodríguez Higuera, G. (2012). Usando la virtualidad y las TIC como herramientas pedagógicas aplicadas al modelo educativo presencial. Ingeniería Solidaria, 8(15), 8-17. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/in/article/view/43.

UNESCO. (2020). Cómo planificar las soluciones de aprendizaje a distancia durante el cierre temporal de las escuelas. https://es.unesco.org/news/como-planificar-soluciones-aprendizaje-distancia-durante-cierre-temporal-escuelas.

Uribe, A. (2020). Depresión y ansiedad ante la llegada de la COVID-19 a Colombia - Razón Pública. Razón Pública. https://razonpublica.com/depresion-ansiedad-ante-la-llegada-la-covid-19-colombia/.

Most read articles by the same author(s)