Virtual learning environments for the assessment workshops of a Physical Education course in times of pandemic at a school of Montería in 2020
Main Article Content
Abstract
Virtual learning environments have become a tool to acquire knowledge and avoid limiting access to education. This research study aims at diagnosing, in the context of the COVID-19 pandemic, the performance of elementary school third grade students in Physical Education (PE) at a school of Montería, through the LUDOS platform with the use of ICT. This was a quantitative descriptive correlational study with a single control group composed of 28 students. A survey was applied and two pedagogical workshops were held to determine the correlation between learning mediated by information and communication technologies and the students’ academic performance. The findings show that all participants had access to electronic devices with Internet access. As a result of the virtual workshops, academic performance was found to be higher in 36% of students and it remained stable in 43% of students. Additionally, students’ technological skills, capacities and physical condition were found to be improved.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Abreu, J. (2014). El método de la investigación. Daena: International Journal of Good Conscience, 9(3), 195-204. https://bit.ly/2FweFlc
Cacheiro, M. (2018). Educación Y Tecnología: Estrategias Didácticas Para La Integración De Las TIC. Universidad Nacional De Educación A Distancia.
Duarte Duarte, J. (2011). Ambientes De Aprendizaje, Una Aproximación Conceptual. ISSUU. https://bit.ly/39yPs6A
Fernández, F., Fernández, M., & Rodríguez, J. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Universidad Nacional A Distancia. Educación, XX1. https://doi.org/10.5944/educXX1.17907
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (4.a ed.). McGraw-Hill.
Ministerio De Educación Nacional [MEN]. (2009). Decreto 1290 Por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. Colombia: Mineducación. https://bit.ly/3bY3VrD
Ministerio de Educación en España. (2005). Proyecto LUDOS. Recurso educativo elaborado a través del Convenio Internet en el Aula,
entre el MEC y las comunidades autónomas. Creative Commons. NIPO 820-09-190-3. https://bit.ly/37cD0bj
Nieto, C. A, Quintero, L. T., Parra Blanco, Y. P., Martínez Solano, E. E. (2013). Jugando, Aprendiendo y Recreando Con Las TIC. Aprendamos Jugando http://edufisica-buenosaires.blogspot.com/
Ochoa Guevara, N. E., Rodríguez Vivas, S. V., Díaz Hernández, J. A., & Munar González, K. (2015). Por una equidad en la educación terciaria en Colombia. Revista Estrategia Organizacional, 4, 49-62. https://doi.org/10.22490/25392786.2131
Ospina, D. (2014). ¿Qué es un ambiente virtual de aprendizaje? Colombia: Universidad de Antioquia. https://bit.ly/3j7mWdf
Quintero González, L. E., Jiménez Jimenez F. J., & Area Moreira, M. (2018). Claves para la integración y el uso didáctico de los dispositivos móviles en las clases de Educación Física. Acción motriz, (20), 17-26. https://bit.ly/37aMsfm
Silva Monsalve, A. M., & Montañez Sánchez, L. F. (2019). Aprendizaje psicomotriz en el área de Educación Física, Recreación y Deportes mediado por el uso de «software» educativo. RETOS: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (36), 302-309. https://doi.org/fdpq
Ventura Seminario, R. I., Huamán de la Cruz, E. M., & Uribe Hostia, N. Y. (2017). El uso de las TIC y su relación con el rendimiento académico en el área de inglés en los estudiantes del quinto grado de secundaria de la Institución Educativa San Luis Gonzaga. [Para optar al Título de Segunda Especialidad Profesional en Lengua Extranjera: inglés, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle ). https://bit.ly/3j4DOkV