Virtual learning environments for the assessment workshops of a Physical Education course in times of pandemic at a school of Montería in 2020

Main Article Content

Yovanni A. Páez Lozano
Nancy E. Ochoa Guevara
Adriana M. Pérez Rodríguez
Deissy M. Acuña Reyes
Héctor Edmundo Dávila Méndez

Abstract

Virtual learning environments have become a tool to acquire knowledge and avoid limiting access to education. This research study aims at diagnosing, in the context of the COVID-19 pandemic, the performance of elementary school third grade students in Physical Education (PE) at a school of Montería, through the LUDOS platform with the use of ICT.  This was a quantitative descriptive correlational study with a single control group composed of 28 students. A survey was applied and two pedagogical workshops were held to determine the correlation between learning mediated by information and communication technologies and the students’ academic performance. The findings show that all participants had access to electronic devices with Internet access. As a result of the virtual workshops, academic performance was found to be higher in 36% of students and it remained stable in 43% of students. Additionally, students’ technological skills, capacities and physical condition were found to be improved.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Páez Lozano, Y. A., Ochoa Guevara, N. E., Pérez Rodríguez, A. M., Acuña Reyes, D. M., & Dávila Méndez, H. E. (2020). Virtual learning environments for the assessment workshops of a Physical Education course in times of pandemic at a school of Montería in 2020. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 8(2), 43–53. https://doi.org/10.22209/rhs.v8n2a03
Section
Scientific and technological research article
Author Biography

Deissy M. Acuña Reyes, Universidad de Santander, Colombia

Docente investigadora.

References

Abreu, J. (2014). El método de la investigación. Daena: International Journal of Good Conscience, 9(3), 195-204. https://bit.ly/2FweFlc

Cacheiro, M. (2018). Educación Y Tecnología: Estrategias Didácticas Para La Integración De Las TIC. Universidad Nacional De Educación A Distancia.

Duarte Duarte, J. (2011). Ambientes De Aprendizaje, Una Aproximación Conceptual. ISSUU. https://bit.ly/39yPs6A

Fernández, F., Fernández, M., & Rodríguez, J. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Universidad Nacional A Distancia. Educación, XX1. https://doi.org/10.5944/educXX1.17907

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (4.a ed.). McGraw-Hill.

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. (2009). Decreto 1290 Por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. Colombia: Mineducación. https://bit.ly/3bY3VrD

Ministerio de Educación en España. (2005). Proyecto LUDOS. Recurso educativo elaborado a través del Convenio Internet en el Aula,

entre el MEC y las comunidades autónomas. Creative Commons. NIPO 820-09-190-3. https://bit.ly/37cD0bj

Nieto, C. A, Quintero, L. T., Parra Blanco, Y. P., Martínez Solano, E. E. (2013). Jugando, Aprendiendo y Recreando Con Las TIC. Aprendamos Jugando http://edufisica-buenosaires.blogspot.com/

Ochoa Guevara, N. E., Rodríguez Vivas, S. V., Díaz Hernández, J. A., & Munar González, K. (2015). Por una equidad en la educación terciaria en Colombia. Revista Estrategia Organizacional, 4, 49-62. https://doi.org/10.22490/25392786.2131

Ospina, D. (2014). ¿Qué es un ambiente virtual de aprendizaje? Colombia: Universidad de Antioquia. https://bit.ly/3j7mWdf

Quintero González, L. E., Jiménez Jimenez F. J., & Area Moreira, M. (2018). Claves para la integración y el uso didáctico de los dispositivos móviles en las clases de Educación Física. Acción motriz, (20), 17-26. https://bit.ly/37aMsfm

Silva Monsalve, A. M., & Montañez Sánchez, L. F. (2019). Aprendizaje psicomotriz en el área de Educación Física, Recreación y Deportes mediado por el uso de «software» educativo. RETOS: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (36), 302-309. https://doi.org/fdpq

Ventura Seminario, R. I., Huamán de la Cruz, E. M., & Uribe Hostia, N. Y. (2017). El uso de las TIC y su relación con el rendimiento académico en el área de inglés en los estudiantes del quinto grado de secundaria de la Institución Educativa San Luis Gonzaga. [Para optar al Título de Segunda Especialidad Profesional en Lengua Extranjera: inglés, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle ). https://bit.ly/3j4DOkV

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.