Challenges faced by MSMEs to get into digital marketing in times of COVID-19

Main Article Content

Sandra P. Ochoa Guevara
César Medina Acero
Lina Y. Santamaría Burgos
Deily I. Ramírez Campos
Edward A. Paramo Renza
Nancy E. Ochoa

Abstract

This article describes the crisis that micro, small and medium enterprises have experienced throughout the country during the health emergency (COVID-19), due to low production and reduced sales. It aims to examine the effects of incorporating digital business marketing that becomes a mechanism to deal with this problem and to fill the digital gap of these companies. This issue is addressed considering the socioeconomic difference between those communities that have access to information and communication technologies and those that do not.  In order to collect information, an exploratory comparative descriptive analysis was carried out of the main research studies on the relationship between business digital marketing and the outcomes in business development, employee commitment, positioning, consumer satisfaction and financial performance. Additionally, the authors propose criteria to help bridge this digital gap. The findings show that, despite the existence of great divergences, the companies that today, in face of the current crisis, attempt to leverage their digital technology and connectivity capacity are going to be benefited by an increase in sales and market sustainability with international exposure.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ochoa Guevara, S. P., Medina Acero, C., Santamaría Burgos, L. Y., Ramírez Campos, D. I., Paramo Renza, E. A., & Ochoa, N. E. (2020). Challenges faced by MSMEs to get into digital marketing in times of COVID-19. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 8(2), 132–145. https://doi.org/10.22209/rhs.v8n2a09
Section
Review article
Author Biographies

Sandra P. Ochoa Guevara, Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia.

Instructora investigadora.  Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización  Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia

César Medina Acero, Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia.

Instructor investigador. Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización  Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia.

Lina Y. Santamaría Burgos, Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia.

Coordinadora. Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización  Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia.

Deily I. Ramírez Campos, Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia

Instructores Investigadores.  Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización  Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia

Edward A. Paramo Renza, Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia.

Instructores Investigadores.  Servicio Nacional de Aprendizaje SENA Centro de Virtualización  Gestión de Mercados, Logística y Tecnologías de la Información. Bogotá, Colombia.

Nancy E. Ochoa, Corporación Universitaria UNITEC

Docente Investigadora. Corporación Universitaria UNITEC. Bogotá, Colombia

References

Aguilera-Castro, A., Ávila-Fajardo, G., & Solano-Rodríguez, O. (2017). Las TIC en la formulación estratégica de las pymes de Santiago de Cali Colombia. Entramado, 13(1), 102-111. https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25106

Almonacid-Paredes, L., & Herrera-Gallardo A. (2015). Estrategias de Marketing digital y su influencia en el posicionamiento de la empresa MCH GRUPO INMOBILIARIO S.A.C. en el distrito de Trujillo 2015 [Tesis de pregrado, Universidad Privada Antenor Orrego]. https://bit.ly/31cvZmU

Asociación Colombiana de las Micro Pequeñas y Medianas Empresas [ACOPI]. (2019). Encuesta de desempeño empresarial. 2do trimestre de 2019. Encuesta de Desempeño Empresarial, (10). https://bit.ly/3i8wRi1

Asociación Colombiana de las Micro Pequeñas y Medianas Empresas [ACOPI]. (2020). Encuesta de desempeño empresarial. 1er trimestre 2020. Encuesta de Desempeño Empresarial, (13). https://bit.ly/3mOvj0x

Bancolombia, (2020). Programas de apoyo del Gobierno a pymes e incentivos no monetarios. https://bit.ly/3hYlvNG

Bermeo-Giraldo, M.C., Montoya-Restrepo, L. A., Valencia-Arias, A., y Mejía Cardona, M.A. (2020). Incursión de las TIC en la gestión de la información financiera en las empresas pyme comerciales: estudio de caso. NOVUM, 1(10), 25-41. https://bit.ly/306jQ2o

Cámara de Comercio de Bogotá. (2020). Acompañamiento en Convivencia Empresarial. https://bit.ly/357SWsG

Cano-Pita, G. (2018). Las TICs en las empresas: evolución de la tecnología y cambio estructural en las organizaciones. Dominio de las Ciencias, 4(1), 499-510. https://doi.org/10.23857/dc.v4i1.762

Consejo Nacional de Política Económica y Social. CONPES (2019). Como política de formalización empresarial Número 3956/2019 desde el Departamento Nacional de Planeación en Colombia. https://bit.ly/305AxLh

Contreras Monroy, S. R., & Peñaloza Suarez, L. (2018). El Talento Humano y el cuidado ambiental en la industria hotelera. Turismo y Sociedad, 23, 85-100. https://doi.org/10.18601/01207555.n23.05

Correa, F., Dini, M., & Stumpo, G. (2018). El rol de las MiPymes y las políticas de fomento: algunas conclusiones. En: M. Dini y G. Stumpo. (Coords.), MIPYMES en América Latina Un frágil desempeño y nuevos desafíos para las políticas de fomento (pp. 547-557). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

De Miquel, E. F. (2020). La transformación digital en el centro veterinario.

Anestesia y analgesia - Argos, (218), 14-15.

Departamento Nacional de Estadísticas (DANE). (2017). Encuesta de Desarrollo e Innovación Tecnológica [EDIT]. https://bit.ly/2IA6CoJ

Espinosa, T., Maldonado, G., & Uc Heredia, L. (2018). Los ingresos familiares como una fuente de financiamiento de los micro negocios de mujeres de la península de Yucatán, México. TEC Empresarial, 12(1), 31-38. https://doi.org/10.18845/te.v12i1.3569

Fernández, N. G., Moreno, M. L. R., & Guerra, J. R. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Revista Educativa HEKADEMOS, (28), 76-85.

Ferrer Fernández, A., & Rosabal Martínez, A. (2019). Blogs interactivos como herramientas en las escuelas deportivas (Original). Revista Científica Olimpia, 16(54). https://bit.ly/334Hu12

Foncillas-Garcia B. (2017). El sector financiero ante el reto digital. Revista de Economía ICE, (898), 23-34. https://bit.ly/2HeSXTf

Foro Económico Mundial (FEM). (2019). WEF -Informe Global de tecnología de la información. https://bit.ly/3kGZIf8

Gálvez-Albarracín, E., Mayorga Sánchez, J., & Chávez Hernández, A. (2019). Impacto del autofinanciamiento sobre la innovación de las micro, pequeñas y medianas empresas colombianas. Criterio Libre, 16(29), 121-139. https://doi.org/fdpz

Gómez, H., & Borda, S. (2018). Diagnóstico del micro, pequeñas y medianas empresas: políticas e instituciones de fomento en Colombia. En M. Dini y G. Stumpo. (Coords.), MIPYMES en América Latina: Un frágil desempeño y nuevos desafíos para las políticas de fomento (pp. 227-288). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

González Ordóñez, A. I. (2019). Gestión ambiental y competitividad de las PYMES del sector comercio en el cantón Machala, Provincia El Oro, Ecuador. Revista Espacios, 40(27). https://bit.ly/3kSz2YP

González Ordóñez, A. I. (2020). La formación ambiental del talento humano y la competitividad en las mipymes de los sectores agropecuario, servicios y comercio, provincia El Oro, Ecuador. Revista Científica Agroecosistemas, 8(1), 15-22. https://bit.ly/362qzyi

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6.a ed.). Mc Graw Hill Education.

Horna-Ysla, J. (2017). Marketing digital y su relación con el posicionamiento en los clientes de las pastelerías Mypes del distrito de Trujillo, en el año 2017 [Tesis de Maestría en Administración de Negocios – MBA, Universidad César Vallejo, Trujillo]. https://bit.ly/3nX0Y08

Ibarra Cisneros, M. A., González Torres, L. A., & Demuner Flores, M. del R. (2017). Competitividad empresarial de las pequeñas y medianas empresas manufactureras de Baja California. Estudios fronterizos, 18(35), 107-130. https://doi.org/10.21670/ref.2017.35.a06

Kotler, P. & Armstrong, G. (2011). Principios de Marketing (12.a ed.). Pearson Education.

Limas Suárez, S. J., Vargas Soracá, G., & Salazar Araujo, E. J. (2019). La comunicación corporativa y su influencia a través de la publicidad digital. Un estudio en productos de la línea cosmética y cuidado corporal en el departamento de Boyacá (Colombia). RISTI, (E20), 126-138. https://bit.ly/2G02kGm

López, J. M., Somohano, F. M., & Martínez, F. J. (2018). Efecto de la innovación en la rentabilidad de las MIPYMES en contextos económicos de recesión y expansión. TEC Empresarial, 12 (1), 7-18. https://doi.org/10.18845/te.v12i1.3567

Lovelock, C., & Wirtz, J. (2015). Marketing de Servicios. Personal, tecnología y estrategia (7.a ed.). Pearson. Educación.

Marín-López, J. C., Robledo, J. S., & Duque-Méndez, N. (2017). Marketing Emprendedor: Una Perspectiva Cronológica Utilizando Tree of Science. Revista Civilizar de Empresa y Economía, 7(13), 113-123. https://bit.ly/3i9YRSM

Marín López, J. C., & López Trujillo, M. (2020). Análisis de datos para el marketing digital emprendedor. Caso de estudio del Parque de Innovación Empresarial de Manizales. Universidad & Empresa, 22(38), 65-78. https://doi.org/d98p

Mañez, R. (12 marzo, 2017). La captación de clientes por medio de las redes sociales. Nuestras mejores consultas del Marketing. https://bit.ly/2T0WAiv

Maldonado Córdova, A. V., & Pérez Espinoza, M. J. (2019). El Talento Humano: la clave del éxito para el mejoramiento de la competitividad de las empresas. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 68-74. https://bit.ly/3kRSYLp

Martínez-López, F. J., Anaya, R., Aguilar, R., & Molinillo, S. (2015). Online Brand Communities: Using the Social Web for Branding and Marketing. Springer.

Mejía, J. (2018). Definición del marketing digital, su importancia y principales estrategias. Recuperado de: https://www.juancmejia.com/

Ministerio de trabajo. (2020) Mipymes representan más de 90 % del sector productivo nacional y generan el 80 % del empleo en Colombia. https://bit.ly/2Ew7Lw1

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (MINTIC). (2015). Informe conectividad y transformación digital. El 74% de las MiPymes colombianas están conectadas a Internet. https://bit.ly/37dIySX

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo (2018). Informe dinámicas de producción y comercio exterior de pymes manufactureras. Programa de Transformación Productiva. Recuperado el 1 de noviembre de 2018 de: https://bit.ly/342bGZY.

Moreno Sotomayor G.R, Ruiz Dávila, D. C., & Peña herrera Pereira L. V. (2017). Influencia del marketing digital en el uso de las redes sociales para la gestión empresarial de las pymes. Revista ARJÉ, 11(21), 271-279. https://bit.ly/2RY2Kzh

Navarrete-Torres M., Muñoz-Aparicio C. (2017). marketing digital para los consumidores del siglo XXI. https://bit.ly/3nXxyPx

Organización Mundial de la Salud (2020) Neumonía de causa desconocida – China. https://bit.ly/3l14BA7.

Oficina Internacional del Trabajo (OIT). (2020). Informe Mundial sobre Salarios: Salarios y desigualdad de ingresos. OIT. https://bit.ly/3nXY9fo

Olmedo-Altamirano A. (2015). El Marketing Digital y su influencia en la Captación de clientes para la empresa GOLOSITORTIZ de la ciudad de Ambato. [Tesis de pregrado en Marketing y Gestión de Negocios, Universidad Técnica de Ambato en Ecuador]. https://bit.ly/3lXSggv

Peralta Miranda, P., Salazar-Araujo, E., Álvarez Mendoza, Z. V., & Ortiz Cardona, J. (2020). Marketing digital, elementos de la cadena de valor generadores de competitividad del sector publicitario en Barranquilla (Colombia). RISTI, (E27), 201-212. https://bit.ly/3mRxHDE

Pérez Rendón, L., Ramírez Segovia, N., Topete Gómez, E. (2017). Estudio comparativo del uso de tecnologías de información y comunicación en pymes y grandes empresas. Revista RAITES, 3(7), 49-74. https://bit.ly/3cy0R68

Panandiker R., Waltermann, B., Maggard, K., Aureliano, C., Azevedo, D., Chan, T., & Kuipers, H. (2018). The 2018 BCG Local Dynamos – Emerging-Market Companies Up Their Game. The Boston Consulting Group.

Perdigón Llanes, R., Viltres Sala, H., & Madrigal Leiva, I. R. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(3), 192-208.

Prandhan, P., Nigam, D., & Tiwari, C. (2018). Digital marketing and SMES: An identification of research gap via archives of past research. Journal of Internet Banking and Commerce, 1(23), 1-14. https://bit.ly/2yzQNqr

Quiroga-Juárez, C. A., & Villalobos-Escobedo, A. (2015). Análisis del comportamiento bursátil de las principales bolsas financieras en el mundo usando el análisis multivariado (análisis de componentes principales PCA) para el periodo de 2011 a 2014. Revista CEA, 1(2), 25-36. https://doi.org/10.22430/24223182.122

Ramos Ruiz, J. L., Polo Otero, J. L., Arrieta Barcasnegras, A. A., & Vélez Durán, L. F. (2018). Determinantes del grado de apertura de las pymes agroindustriales: una aplicación para el departamento del Atlántico. Revista Desarrollo y Sociedad, (80), 189-229.

Red de Cámaras de Comercio (CONFECAMARAS). (2019) DINÁMICA DE CREACIÓN DE EMPRESAS EN COLOMBIA Enero-diciembre de 2019. https://bit.ly/2G7JoVN

Restrepo Tamayo, J. F., & Gómez Agudelo, D. S. (2020). La conectividad digital como derecho fundamental en Colombia. Revista de Direito, Estado e Telecomunicações, 12(1), 113-136. https://doi.org/10.26512/lstr.v12i1.31161

Rojas-Reyes, R., Vilchez-Paz, R., & Bernita, S. (2018). Gestión del talento humano y su relación con el desempeño laboral del personal del puesto de salud Sagrado Corazón de Jesús [Tesis de maestría en Gestión de la Salud, Universidad Norbert Wiener]. https://bit.ly/358S9b5

Ruiz-Marquina, J. F. (2018). Decisiones de Financiamiento y el Desarrollo Empresarial de las Empresas Panetoneras. [Tesis de pregrado en Contaduría Pública, Universidad César Vallejo, Perú]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/23572

Santillán Garay, J., Rojas Herrera, S. (2017). El marketing digital y la gestión de relaciones con los clientes (CRM) de la Empresa Manufacturas Kukuli S.A.C., 2017 [Título de pregrado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. https://bit.ly/2GXTvNW

Santes Sosa, R. M., Navarrete Torres, M. del C., y Garcia Muñoz A. C. (2017). Marketing digital para los consumidores del siglo XXI. Hitos De Ciencias Económico Administrativas, 23(65), 24-37.

Serna-Gómez, H. M., Barrera-Escobar, A., & Castro-Escobar, E. S. (2020). Efectos en el empleo en los micros y pequeñas empresas generados por la emergencia del COVID-19: Caso Colombia. ORMET, Universidad de Manizales. https://doi.org/10.2139/ssrn.3609574

Sohangir, S., Wang, D., Pomeranets, A., & Khoshgoftaar, T. M. (2018). Big Data: Deep Learning for Financial Sentiment Analysis. Journal of Big Data, 5(1). https://doi.org/10.1186/s40537-017-0111-6

Sosa Tota, A. S., & Useche Aguirre, M. C. (2017). Marketing digital en universidades privadas en el estado Zulia. Poliantea, 13(24), 6-26. http://doi.org/10.15765/plnt.v13i24.1001

Torres, R., Rivera, J., Cabarcas, R., & castro, T. Y. (2017). The effectiveness of the use of digital marketing as a strategy for the positioning of PyMes for the trade sector in the city of Barranquilla. Investigación y desarrollo en TIC, 8(2), 5-9. https://bit.ly/2MfFiII

Tundidor-montes de Oca, L., Nogueira-Rivera, D., Medina-León, A., & Serrate-Alfonso, A. (2018). Requerimientos de los sistemas informativos para potenciar el control de gestión empresarial. Ciencias Holguín, 24(1), 43-56.

Tundidor Montes de Oca, L., Nogueira Rivera, D., & Medina León, A. (2018). Organización de los sistemas informativos para potenciar el control de gestión empresarial. Cofín Habana, 12(1), 88-110. https://bit.ly/3400JZ1

Von Bischhoffshausen, J. K., Paatsch, M., Reuter, M., Satzger, G., & Fromm, H. (2015). An Information System for Sales Team Assignments Utilizing Predictive and Prescriptive Analytics. 2015 IEEE 17th Conference on Business Informatics, 1, 68-76. https://doi.org/10.1109/CBI.2015.38

Stocker, F., Mascena, K., Cunha, M., Azevedo, A. C., Boaventura, J., & Gama, M. (2019). Teoría de redes de influencia de «stakeholders»: un enfoque revisado. Cad. EBAPE.BR, 17, 673-688. http://doi.org/10.1590/1679-395176683

Weller, J. (2020). La pandemia del COVID-19 y su efecto en las tendencias de los mercados laborales. CEPAL.