An approach to research viewpoints and traditions in education

Main Article Content

Nelson D’olivares Durán
Clara Liliana Casteblanco Cifuentes

Abstract

This paper provides guidance and reference material to researchers interested in both research approaches and research traditions to carry out investigations in education. We present a theoretical framework about quantitative, qualitative and mixed research approaches. In addition, this document reviews some research traditions such as action research, participatory action research, case study, and ethnomethodological research.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
D’olivares Durán, N., & Casteblanco Cifuentes, C. L. (2015). An approach to research viewpoints and traditions in education. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 3(1-2), 24–34. https://doi.org/10.22209/rhs.v3n1.2a04
Section
Revisiones de tema
Author Biographies

Nelson D’olivares Durán, Investigador del grupo de investigación Filosofía, Sociedad y Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC).

Seminarista Misionero-mxy; Licenciado en Idiomas Modernos Español-Inglés-UPTC; candidato a Magíster en Lingüística-UPTC; doctorando en Lenguaje y Cultura-UPTC. Investigador del grupo de investigación Filosofía, Sociedad y Educación, UPTC. Profesor tiempo completo Universidad de Cundinamarca.

Clara Liliana Casteblanco Cifuentes, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC).

Licenciada en Educación Preescolar, UPTC; aspirante a Magíster en Educación, UPTC; adscrita al grupo de investigación filosofía, sociedad y educación de la Maestría en Educación, UPTC; investigadora de la línea de Filosofía e Infancia, UPTC. Profesora catedrática-UPTC. Intercesora de la Fundación Pedagógica Rayuela, Tunja.

References

Álvarez-Gayou J.L. (2009). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.

Bergam, M.M. (2008). Introduction: Whiter mixed methods? En M.M. Bergam (ed.), Advances in mixed methods research (p. 17). Thousand Oaks, CA, EE. UU: Sage.

Brannen, J. (2008). The practice of mixed methods research strategy: Personal, professional and project considerations. En M.M. Bergam (ed.), Advances in mixed methods research (pp. 53-65). Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage Publications Inc.

Castillo, N., Jaimes, G. & Chaparro R. (2001). Una aproximación a la investigación cualitativa. Tunja: UPTC.

Chen, H.T. (2006). A Theory-driven Evaluation Perspective on Mixed Methods Research. Research in the schools, 13(1), 75-83.

Creswell, J.W. (2005). Educational research: Planing, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2a Ed.). Upper saddle River, NJ, EE. UU. Prentice Hall.

Creswell, J.W., Plano Clark, V. L. & Garrett, A.L. (2008). Methodological issues in conducting mixed methods research designs. En M.M. Bergam (ed.), Advances in mixed methods research (pp. 66-83). Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage.

Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed approaches (3a Ed.). Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage.

D’Olivares, N. (2013). Cooperative learning: another way to learn together. Enletawa (6), 59-72. Tunja: UPTC.

Esterberg, K. G. (2002). Qualitative methods in social research. New York, NY, EE. UU.: McGraw-Hill.

Firth, A. (2010). Etnometodología. Discurso y Sociedad, 4(3), 597-614. Traducido por Teresa E. Cadavid G. Newcastle University, United Kingdom. www.dissoc.org

Grinnell, R. M. (1997). Social work research and evaluation: Quantitative and qualitative approaches (5a Ed.). I Tasca, IL: F.E. Peacock.

Harré, R. & Cristal, D. (2004). Discursive analisis and the interpretation of statistics. En Z. Todd, B. Nerlich, S. McKeown & D. Clarke (Eds.), Mixing methods in psychology (pp. 61-80). Brighton/Hove, Sussex, UK: Psychology Press.

Hernández, S. & Mendoza C.P. (2008). El matrimonio cuantitativo-cualitativo: el paradigma mixto. En J. L. Álvarez Gayou (Presidente), 6 Congreso de Investigación en Sexología. Congreso efectuado por el Instituto Mexicano de Sexología, A. C. y la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, Villahermosa, Tabasco, México.

Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.

Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (2000). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. En N. K. Denzine Y. S. Lincoln (Eds.) Handbook of qualitative research (2ª Ed.) (pp. 163-188). Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage.

Martínez, M. (1991). La Investigación Cualitativa Etnográfica en Educación. (6ª Ed.). Círculo de lectura Alternativa. Bogotá.

Merleau-Ponty, M. (1976). Estructura del comportamiento. Buenos Aires, Argentina: Hachette.

Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Typology of sampling strategies qualitative inquiry: A source of new methods. Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage.

Murcia-Florián, J. (1983). Elementos para la investigación en la Facultad de Psicología. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Newman, I., Ridenour, C. S., Newman, C. & De Marco, G. M. (2002). A typology of research purposes and its relationship to mixed methods in social and behavioral research (pp. 167-188). Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage.

Onwuegbuzie A. J. & Leech. (2005). Taking the ‘‘Q’’ Out of Research: Teaching Research Methodology Courses Without the Divide Between Quantitative and Qualitative Paradigms. Quality & Quantity, 39(3), 267–295.

Onwuegbuzie, A.J., Slate, J.R., Leech, N. & Collins, K. M. (2010). Mixed research: A step-by-step guide. London, UK: Taylor and Francis.

Todd, Z., Nerlich, B. & McKeown, S. (2004). Introduction. En Z. Todd, B. Nerlich, S. McKeown & D. Clarke (Eds.), Mixing methods in psychology (pp. 3-16). Brighton/Hove, Sussex, UK: Psychology Press.

Unrau, Y. A., Grinell, R. M. & Williams, M. (2005). The quantitative research approach. En M. R. Grinnell e Y. A. Unrau (Eds.), Social work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches (7a Ed.) (pp. 61-73). New York, NY, EE. UU.: Oxford University Press.

Wassermann, S. (2006). El estudio de casos como método de enseñanza. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Woods, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona, España: Paidós.