Diversity in Health Sciences Education: Advocating for Difference in Biological Variability

Main Article Content

John Jairo Botello Jaimes
Guillermo Orlando Sierra
John Camilo García Uribe
Angie Katherine Turriago Castañeda
Aníbal Vicente Arteaga Noriega
Kely Johana Acevedo Oquendo
Debis Eduardo Lozano Taborda

Abstract

The discussion of totalitarianism, dualism and pluralism is crucial in education, specifically for health professionals. Given the interdisciplinary nature of these concepts, a comprehensive literature review is necessary to examine recent studies on genetic and phenotypic diversity, evolution, adaptation and health education. Dualism and biological totalitarianism are approaches that have historically had a negative influence on health sciences education and society. In contrast, pluralism acknowledges the inherent complexity and diversity of human beings, offering a more suitable framework for health education. This approach promotes a holistic and adaptive understanding of learning within the health sciences. Integrating biological diversity and plurality into the training of health professionals is crucial to foster innovation and adaptability among students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Botello Jaimes, J. J., Sierra, G. O., García Uribe, J. C., Turriago Castañeda, A. K., Arteaga Noriega, A. V., Acevedo Oquendo, K. J., & Lozano Taborda, D. E. (2025). Diversity in Health Sciences Education: Advocating for Difference in Biological Variability. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 13(1), e2/1–13. https://doi.org/10.22209/rhs.v13n1a02
Section
Scientific and technological research article
Author Biographies

John Jairo Botello Jaimes, Corporación Universitaria Remington, Medellín, Colombia

Médico Especialista en Medicina Critica / Magíster en Educación / Simulación Clínica / Máster Ecocardiografía Clínica / Especialista Gerencia de Salud / Candidato a Doctor / Decano Salud Uniremington, Medellín.

John Camilo García Uribe, Corporación Universitaria Remington, Medellín, Colombia

Enfermero, MSc, PhD (c). Grupo de investigación Salud Familiar y Comunitaria, Facultad de Ciencias de la Salud, Corporación Universitaria Remington

Aníbal Vicente Arteaga Noriega, Corporación Universitaria Remington, Medellín, Colombia

Enfermero, PhD en estadística y epidemiología. Grupo de investigación Salud Familiar y Comunitaria, Facultad de Ciencias de la Salud, Corporación Universitaria Remington.

References

Arendt, H. (2011). Los orígenes del totalitarismo. Alianza.

Arendt, H. (2019). La pluralidad del mundo (J. Mielke, Trad.). Taurus.

Arendt, H., & Cruz, M. (2005). La condición humana. Paidós.

Bueno, D. (2020). Genètica i aprenentatge: Com influeixen els gens en l’assoliment educatiu. Journal of Neuroeducation, 1(1), 38-51. https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31788 DOI: https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31788

Calabrese, C. C. (2019). La metafísica platónica en los fundamentos del dualismo religioso. Una exégesis valentiniana del “prólogo” de San Juan. Escritos, 27(58), 70-94. https://doi.org/10.18566/escr.v27n58.a04 DOI: https://doi.org/10.18566/escr.v27n58.a04

Castillo Sarmiento, A. Y., Suárez Gélvez, J. H., & Mosquera Téllez, J. (2017). Naturaleza y sociedad: relaciones y tendencias desde un enfoque eurocéntrico. Luna Azul, (44), 348-371. https://doi.org/10.17151/luaz.2017.44.21 DOI: https://doi.org/10.17151/luaz.2017.44.21

Creighton, S. D., Stefanelli, G., Reda, A., & Zovkic, I. B. (2020). Epigenetic Mechanisms of Learning and Memory: Implications for Aging. International Journal of Molecular Sciences, 21(18), 6918. https://doi.org/10.3390/ijms21186918 DOI: https://doi.org/10.3390/ijms21186918

Epstein, R. M. (2007). Assessment in Medical Education. New England Journal of Medicine, 356(4), 387-396. https://doi.org/10.1056/NEJMra054784 DOI: https://doi.org/10.1056/NEJMra054784

Espina Montero, Á. (2005). El darwinismo social: de Spencer a Bagehot. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (110), 175-187. https://reis.cis.es/index.php/reis/article/view/1862 DOI: https://doi.org/10.2307/40184688

García-Uribe, J. C. (2020). Cuidar del cuidado: ética de la compasión, más allá de la protocolización del cuidado de enfermería. Cultura de los cuidados, 24(57), 52-60. https://doi.org/10.14198/cuid.2020.57.05 DOI: https://doi.org/10.14198/cuid.2020.57.05

García-Uribe, J. C. (2021). Cuidar en la era tecnocientífica: de la finitud al superhombre. Cultura de los Cuidados, 25(59), 50-59. https://doi.org/10.14198/cuid.2021.59.07 DOI: https://doi.org/10.14198/cuid.2021.59.07

García-Uribe, J. C., Arteaga-Noriega, A. V., & Bedoya-Carvajal, O. A. (2024). La técnica y el cuidado de enfermería: Entre deshumanización y tecnificación. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 16(32), e2996. https://doi.org/10.22430/21457778.2996 DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.2996

García-Uribe, J. C., & Lopera, D. M. (2024). Reivindicación de la dimensión subjetiva en el cuidado de enfermería. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, 12(1), 1-23https://doi.org/10.22209/rhs.v12n1a05 DOI: https://doi.org/10.22209/rhs.v12n1a05

García-Uribe, J. C., & Rico Areiza, L. F. (2022). La automatización laboral: una perspectiva fenomenológica e histórica. Jangwa Pana, 21(3), 182–191. https://doi.org/10.21676/16574923.4730 DOI: https://doi.org/10.21676/16574923.4730

Gendle, M. (2016). The Problem of Dualism in Modern Western Medicine. Mens Sana Monographs, 14(1), 141-151. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5179613/ DOI: https://doi.org/10.4103/0973-1229.193074

González Ramírez, A. E., Díaz Martínez, A., & Díaz-Anzaldúa, A. (2008). La epigenética y los estudios en gemelos en el campo de la psiquiatría. Salud Mental, 31(3), 229-237. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58231309

Herrera-Paz, E. F. (2013). La genética de poblaciones y el origen de la diversidad humana. Revista Médica Hondureña, 81(1), 40-45 chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.revistamedicahondurena.hn/assets/Uploads/Vol81-1-2013-11.pdf

Huddleston, J., Ranade, S., Malig, M., Antonacci, F., Chaisson, M., Hon, L., Sudmant, P. H., Graves, T. A., Alkan, C., Dennis, M. Y., Wilson, R. K., Turner, S. W., Korlach, J., & Eichler, E. E. (2014). Reconstructing complex regions of genomes using long-read sequencing technology. Genome Research, 24(4), 688-696. https://doi.org/10.1101/gr.168450.113 DOI: https://doi.org/10.1101/gr.168450.113

Jablonka, E., & Lamb, M. J. (2005). Evolution in four dimensions: Genetic, epigenetic, behavioral, and symbolic variation in the history of life. MIT Press.

Josephson, P. R. (2005). Totalitarian science and technology (2nd ed.). Prometheus Books.

Keller, K. G. (2020). The body as machine and the lived body in nursing. Collegian, 27(2), 238-244. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2019.07.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.colegn.2019.07.008

Kneen, P. (1998). Reconceptualizing the Soviet system: Pluralism, totalitarianism and science. Journal of Communist Studies and Transition Politics, 14(4), 28-50. https://doi.org/10.1080/13523279808415389 DOI: https://doi.org/10.1080/13523279808415389

Lewontin, R. (1972). The Apportionment of Human Diversity. En: T. Dobzhansky, M. K. Hecht, W. C Steere (eds.) Evolutionary Biology. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-9063-3_14 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4684-9063-3_14

Okyere Asante, P. G., Tuck, C. Z., & Atobrah, D. (2023). Medical pluralism, healthcare utilization and patient wellbeing: The case of Akan cancer patients in Ghana. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 18(1), 2238994. https://doi.org/10.1080/17482631.2023.2238994 DOI: https://doi.org/10.1080/17482631.2023.2238994

Ramírez M., C. D. (2007). Bases genéticas de la susceptibilidad a enfermedades infecciosas humanas. INHRR, 38(2), 43-54. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-04772007000200006

Ramírez Perdomo, C. A. (2016). Fenomenología hermenéutica y sus implicaciones en enfermería. Index de Enfermería, 25(1-2), 82-85. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1132-12962016000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Reygadas, L. (2019). Critique of Critical Dualism. The Return of Essentialist Approaches in the Analysis of Culture. Sociológica, 34(96), 73-106. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/sm/2019v34n96/Reygadas DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/sm/2019v34n96/Reygadas

Rival, A., & Durand- Gasselin, T. (2013). Genotipo y fenotipo. Exploración de la caja negra de los mejoradores... Revista Palmas, (34), 161–167. Rhttps://publicaciones.fedepalma.org/index.php/palmas/article/view/10679

Rivero Ortega, M. (2021). Biological diversity and its treatment from environmental problem tasks. Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1293-1309. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000401293&lng=es&tlng=en

Torrades Oliva, S. (2002). Diversidad del genoma humano: los polimorfismos. Offarm, 21(5), 122-126. https://www.elsevier.es/es-revista-offarm-4-articulo-diversidad-del-genoma-humano-polimorfismos-13031745

Yaqoob, W. (2014). The Archimedean point: Science and technology in the thought of Hannah Arendt, 1951–1963. Journal of European Studies, 44(3), 199-224. https://doi.org/10.1177/0047244114532220 DOI: https://doi.org/10.1177/0047244114532220