Education reform and the quality of education in Colombia
Main Article Content
Abstract
Upon assessing the quality of education in Colombian institutions, particularly in state-funded institutions, a disheartening perspective arises which is confirmed by the results obtained by students in international tests. One of the most important actors in the educational process is the teacher. However, it cannot be argued that the results regarding the quality of education in the different regions, depend directly on the teacher’s performance. A variety of external agents linked to the education process also prove to influence students’ results. One part of Act 115 of 1994 highlights the role of the teacher as a foundation for achieving educational quality in students. However, over time, different aspects have been observed to influence the quality of education. The educational policies adopted by the Colombian government including automatic promotion, school coverage, entrance to the teaching career path, leadership of institutions, dignity of teachers, among others, can shed light on why, even after an education reform was adopted, proper quality education has not been achieved, without the teacher being directly responsible for the consequences.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Arias, F. et al. (2012). Conceptos de dignificación del maestro: lectura desde su hacer en la escuela. Universidad San Buenaventura. Bogotá. Colombia. Recuperado en: https://bit.ly/33DCttG (10/06/2016)
Bar, G. (1999). Perfil y competencias del docente en el contexto institucional educativo. Organización de Estados Iberoamericanos. Lima, Perú. Recuperado en: https://bit.ly/2LfQIyn (01/06/2018)
Chamorro-Premuzic (30 de mayo de 2016). Un buen líder le preguntaría a su gente: qué estoy haciendo mal. El Tiempo. Recuperado en: https://bit.ly/2rKapYc (25/06/2016).
Constitución Política de 1991. (1991). Recuperada en: https://bit.ly/2Dzovye (27/05/2016).
Decreto 1290 (2009). Ministerio de Educación Nacional. Colombia. Recuperado en: https://bit.ly/33DCJJa (01/06/2016).
Decreto 230 (2002). Ministerio de Educación nacional. Recuperada en: https://bit.ly/2rLoTXN (01/06/2016).
Decreto 3020. (2002). Organización de planta de personal. Ministerio de educación Nacional. Recuperado en: https://bit.ly/2r4EVfi (01/06/2016).
Feldfeber, M. (2007). La regulación de la formación y el trabajo docente: un análisis crítico de la “agenda educativa” en américa latina. Educ. Soc., Campinas, 28(99), 444- 465. Recuperada en: https://bit.ly/34FOxf3 (03/06/2016).
Gaitán, C. et al. (2005). Caracterización de la práctica docente universitaria. Colombia (Tesis de pregrado). Pontificia Universidad Javeriana: Bogotá. Recuperada en: https://bit.ly/35YAAt9 (01/06/2016).
Gento, S., Palomares, A., García, M. y González, R. (2012). Liderazgo educativo y su impacto en la calidad de las Instituciones Educativas. Simposio presentado en XII Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas –CIOIE, Granada, España. Recuperada en: https://bit.ly/2LfRxXZ (28/05/2016)
Gómez, H. (1998). Educación agenda del siglo XXI. Hacia un desarrollo humano. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. Editores Tercer Mundo.
González, S. (2003). Cómo mejorar el desempeño docente. UNESCO. Cuadernos de educación básica para todos. Santo Domingo. República Dominicana. Recuperada en: https://bit.ly/33H5Zyo (16/06/2016).
Gorostiaga, J y Tello C. (2011). Globalización y reforma educativa en América Latina: un análisis inter-textual. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 363-389. Recuperado en: https://bit.ly/2DF7piG (27/05/2016).
Guzmán, C. (2005). Reformas educativas en América Latina: un análisis crítico. Revista Iberoamericana de Educación, 36(s8). Recuperado en: https://bit.ly/2LgQAyB (27/05/2016)
Ley general de educación. (1994). Congreso de la república. Recuperada en: https://bit.ly/2qWsVwF (01/06/2016).
Navareño, P. (2015). Descentralización con transparencia, liderazgo, calidad y pertinencia. Avances en Supervisión Educativa. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación en España, (24), 1-35. https://bit.ly/2LfpRTf (30/06/2016)
Martinic, S. (2001). Conflictos políticos e interacciones comunicativas en las reformas educativas en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, (27).
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OECD). (2005). Los docentes son importantes: atraer, formar y conservar a los docentes eficientes. Traducción y edición: Gilda Moreno y Laura Valencia. Recuperado en: http://www.waece.org/inicio.html (03/06/2016)
Parra, O. (2012). Pensando en la labor del docente: un estudio comparado sobre la evaluación de su desempeño profesional. Buenos Aires, Argentina. Recuperado en: https://bit.ly/2YaPtpf (01/06/2016).
Solís, P (2015). Mayor cobertura educativa, la misma desigualdad social. México. Nexos. Recuperada en: https://bit.ly/2P4nIdV (02/06/2016).
Velásquez, G (2007). Dignificación de la profesión docente: dichos y hechos. Universidad de la Salle. Bogotá. Colombia.