Quality education in University Institutions of Ibagué, regarding the career of Public Accounting

Main Article Content

Leydi Daniela Rodríguez Díaz
https://orcid.org/0000-0001-7852-4937
Juan José Quintero Rivera
https://orcid.org/0000-0001-7086-2982
Alejandro Sánchez-Quiñones
https://orcid.org/0000-0002-5883-8135

Abstract

Currently, public accounting is one of the most important careers in Colombia for the social function it represents, which is in accordance with both the role of the student and the functions and responsibilities of the Higher Education Institutions that offer these educational services; being its greatest responsibility, to provide a quality education, so that its students develop skills that allow them to adapt in the different fields of interaction (personal, social, and work). Therefore, for the development of this article, 26 documents related to educational quality in the IES were analyzed, conducting a survey of 81 students of public accounting career in IES of the city of Ibagué, allowing to determine what is the perception of educational quality in the public accounting program in the Higher Education Institutions in Ibagué. Where it was possible to determine that the educational quality of the IES must be reinforced, a situation that is reflected in aspects such as: the few academic improvement plans in the curricular plans of the educational program, few learning tools they offer, the lack of teachers’ training and the learning methodologies used.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Díaz, L. D., Quintero Rivera, J. J., & Sánchez-Quiñones, A. (2022). Quality education in University Institutions of Ibagué, regarding the career of Public Accounting. Accounting and Management Research, 1(2), 1–18. https://doi.org/10.22209/amr.v1n2a03
Section
Artículo original de investigación
Author Biographies

Leydi Daniela Rodríguez Díaz, Corporación Universitaria Remington, Colombia

Facultad de Ciencias Contables, Semillero Interdisciplinario para la Gestión Ambiental y el
Desarrollo Regional – SIGEAD, Estudiante de Contaduría Pública, Corporación Universitaria
Remington, Colombia.

Juan José Quintero Rivera

Facultad de Ciencias Contables, Semillero Interdisciplinario para la Gestión Ambiental y el
Desarrollo Regional – SIGEAD, Estudiante de Contaduría Pública, Corporación Universitaria
Remington, Colombia.

Alejandro Sánchez-Quiñones, Corporación Universitaria Remington, Ibagué, Colombia

Facultad de Ciencias Empresariales, Semillero Interdisciplinario para la Gestión Ambiental y el
Desarrollo Regional – SIGEAD, Docente de la Corporación Universitaria Remington, Ibagué,
Colombia.

References

Águila, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Educación. 36(12)1 1-7.

Ahumada, V., Gamboa, M., y Guerrero, J. (2019). Libros Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Capítulo 1: La Calidad de la educación Superior. 17 - 36. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/book/article/view/3273

Alfaro, M. (2014). Importancia de la contabilidad. Provincia de Santa: Cameleo. Ágora Revista Virtual de Estudiantes (6).

Alvarado, P. y Núñez, C. (2018). La evaluación como referente de calidad educativa. El caso del Municipio de Sopetrán, Antioquia (Colombia). Revista Espacios, 39 (15), 8. Antón, C. (2019). La calidad educativa: unidad y diversidad. Opuntia Brava, 11(3), 342-350.

Cantillo, J., Mendoza, A., y De la Hoz, A. (2021). Revisión bibliográfica de los planteamientos académicos para mejorar la calidad de la educación contable en Colombia. Económicas CUC, 42(2), 219-242.

Carbonell, C., Gutiérrez, A., Marín, F., y Rodríguez, R. (2021). Calidad en la educación superior en América Latina: revisión sistemática. Revista Venezolana De Gerencia, 26(6), 345-360.

Constitución Política de Colombia [Const]. Artículo. 67. 7 de julio de 1991 (Colombia).

Decreto 2566 de 2003. (Colombia).

Educación Contable, O. C. (2012). La problemática de la educación contable en Colombia: las perspectivas para la construcción del Observatorio Colombiano de Educación Contable. Revista Activos, 10(19), 91-109.

Elizalde, A. (2001). Hacia una universidad extendida (I y II). [Archivo PDF]. http://journals.openedition.org/polis/8127

Gento, S. Y Vivas, M. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación. [Archivo PDF]. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/17108

Giraldo, U, Abad, D. y Díaz, E. (2007). Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia. Consejo Nacional de Acreditación.

Gómez, Y. (2012). Pensar y renovar los modelos de educación contable: Una discusión pendiente. TEUKEN BIDIKAY Revista Latinoamericana de Investigación en Organizaciones, Ambiente y Sociedad, 3 (3).

Herrera, L., Souza, M., y Soares, J. (2018). Evaluación de la calidad en la Educación Superior: Una revisión de la literatura a partir de la satisfacción del alumnado. Cuadernos de Pesquisa, 25(2), 71-89.

Ley 43 de 1990. Artículo. 35. (Colombia).

Lizárraga, A., López, R., y López, E. (2021). Evaluación de la calidad de la modalidad semipresencial en Educación Superior: una revisión sistemática de la literatura. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (11),

-149.

Misas, G., (2004). La educación superior en Colombia: Análisis y estrategias para su desarrollo. Uni-Pluriversidad, 5(3), 67-69.

Ospina, C. (2009). Educación Contable en Colombia. Sentires de algunos actores y la educación contable como acción educativa. Contaduría Universidad de Antioquia, 55, 11-40.

Pereira González, L.M. (2005). La autorregulación como proceso complejo en el aprendizaje del individuo peninsular Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 4(11).

Pérez, R. (2000). Capítulo 1. La calidad de la educación. Hacia una educación de calidad – Gestión, Instrumentos y Evaluación. Tercera edición. Torrejón de Ardoz, Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones. 13-44.

Picchi, A. (2019). Students are desperate to get into college. So why is enrollment dropping. CBS News. https://www.cbsnews.com/news/students-are-desperate-for-college-acceptances-so-why-isenrollment-dropping/

Poquioma, M., Saldaña, K., Barrenechea, H., y Prado, P. (2021). Gestión de la calidad en la educación superior: una revisión sistemática. IGOBERNANZA, 4(16), 334-356.

Ramirez B. R. (2008). La pedagogía crítica Una manera ética de generar procesos educativos Folios Segunda época (28) 108-119.

Vallaeys, F. y Álvarez Rodríguez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116.

Terán, C., Perdomo, E., y Peña, Y. (2017). Alternativas Didácticas de Lectura para el Fortalecimiento de la Calidad Educativa. Revista Scientific, 2(6), 29-51.

Torres, M., García, A. y Alvarado, A. (2018). La evaluación externa: Un mecanismo para garantizar la calidad de la educación superior en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-16.