Assessment Teaching Practice in Civic Education
Main Article Content
Abstract
This article was developed with the purpose of analyzing and understanding the connection between the pedagogical practices and assessment within the process of educating citizens. The study was developed at the Instituto Técnico Agroindustrial de la Amazonia Educational Institution, specifically at the first preschool grade, under the direction of teacher Clara (as we have named her for the purpose of protecting her social identity). During the research, the elements to which the educator gave the greatest importance when guiding her teaching were identified. Also, the parameters of behavior considered “acceptable” in the classroom, so that the students assimilated the social dynamics that they were expected to adopt. Likewise, the assessment approach applied at this educational grade and its implementation in the school day were examined. This analysis not only allowed us to glimpse how teaching and evaluation are articulated in the preschool context, but also offered perspectives to optimize these practices based on a comprehensive education that promotes civic competencies from early childhood.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Acuerdo N°01 de 2018. (2018, 15 de febrero). Secretaria de Educación Municipal. https://itaaflorencia.edu.co/images/archivos_pdf/SISTEMA%20INSTITUCIONAL%20DE%20EVALUACION%20DE%20ESTUDIANTES%20-SIEE%202022.pdf
Angrosino, M. (2007). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Barrera Quiroga, D. M. (2020). La investigación narrativa de saber pedagógico: una perspectiva sociocultural. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (35), 199-220. https://doi.org/10.19053/0121053X.n35.2020.10238 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n35.2020.10238
Casasempere Satorres, A., & Vercher Ferrándiz, M. L. (2020). Análisis documental bibliográfico. Obteniendo el máximo rendimiento a la revisión de la literatura en investigaciones cualitativas. New Trends in Qualitative Research, (4), 247-257. https://doi.org/10.36367/ntqr.4.2020.247-257 DOI: https://doi.org/10.36367/ntqr.4.2020.247-257
Cubero Vázquez, K., & Villanueva Monje L. (2014). La evaluación cualitativa en el proceso enseñanza- aprendizaje como principio fundamental de una formación más humanista. Nuevo Humanismo, 2(1), 37-50. https://dx.doi.org/10.15359/rnh.2-1.3 DOI: https://doi.org/10.15359/rnh.2-1.3
Davini, M. C. (2008). Métodos de enseñanza. Santillana
Decreto 2247 de 1997. (1997, 11 de septiembre). Congreso de la República. Diario Oficial N. 43131. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104840_archivo_pdf.pdfDecreto 1290 de 2009. (2009, 16 de abril). Congreso de la República. Diario Oficial N. 47322. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf
Durán, M. M. (2012). El estudio de caso en la investigación cualitativa. Revista Nacional de Administración, (3), 121-134. https://doi.org/10.22458/rna.v3i1.477 DOI: https://doi.org/10.22458/rna.v3i1.477
Galanton M. V. (2013). Una aproximación a los paradigmas de evaluación cuantitativa vs cualitativa. Didáctica y Educación, 4(3), 109-122. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/186
López Mojarro, M. (2002). A la calidad por la evaluación. Cisspraxis.
Magendzo, A. (2004). Formación ciudadana. Cultura democrática. Colección Transversales. Magisterio. https://bibliotecadigital.magisterio.co/user/login?destination=node/5958
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares Básicos de Competencia Ciudadana. Formar para la ciudadanía... ¡sí es posible! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Serie Guías - Guía nro. 6. (actualizado 20 de sep. de 2020). https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/75768:Guia-No-6-Estandares-Basicos-de-Competencias-Ciudadanas
Perdomo González, E. (2011). La estimulación temprana en el desarrollo creativo de los niños de la primera infancia. Varona, Revista Científico-Metodológica (52), 29-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635574006
Ramos Ramos, R. (2013). Las teorías de Schön y Dewey: hacia un modelo de reflexión en la práctica docente. Cinzontle, (11), 27-32. https://revistas.ujat.mx/index.php/Cinzontle/article/view/2456/1886
Sáenz de Obregón, J. (2010). Experiencias y educación. Editorial Biblioteca Nueva.
Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Paidós.
Trindade, V. A. (2016). Entrevistando en investigación cualitativa y los imprevistos en el trabajo de campo: de la entrevista semiestructurada a la entrevista no estructurada. En P. Schettini, & I. Cortazzo (Coord.). Técnicas y estrategias en la investigación cualitativa, (pp. 18-32). Editorial de la Universidad de la Plata. https://web.archive.org/web/20190511171034id_/http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/53686/Documento_completo__.pdf?sequence=1#page=18
Valle Taiman, A., Manrique Villavicencio, L., & Revilla Figuereo, D. (Eds.). (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/bitstream/handle/123456789/184559/GU%c3%8dA%20INVESTIGACI%c3%93N%20DESCRIPTIVA%202022.pdf?sequence=1&isAllowed=y Valverde Obando, L. A. (1993). El diario de campo. Revista Trabajo Social, 18(39), 308-319. https://www.binasss.sa.cr/revistas/ts/v18n391993/art1.pdf
Vergara Fregoso, M. (2016). La práctica docente. Un estudio de los significados. Revista CUMBRES, 2(1), 73-99. https://revistas.utmachala.edu.ec/revistas/index.php/Cumbres/article/view/39 DOI: https://doi.org/10.48190/cumbres.v2n1a5
Fagundes, K. V. D. L., Almeida Magalhães, A. D., Dos Santos Campos, C. C., Garcia Lopes Alves, C., Mônica Ribeiro, P., & Mendes, M. A. (2014). Hablando de la observación participante en la investigación cualitativa en el proceso salud-enfermedad. Index de Enfermería, 23(1-2), 75-79. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962014000100016 DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962014000100016
Wasserman, M. (2021). La educación en Colombia. Penguin Random House.