Evaluating Large Retailers Corporate Social Responsibility: A Comparative Analysis in Montería, Colombia
Main Article Content
Abstract
This article presents an evaluation of corporate social responsibility (CSR) of large retailers in the city of Montería, Colombia. The document presents the results of a research project developed by Corporación Universitaria Americana and Universidad Cooperativa de Colombia. The methodology used included a questionnaire that examines five dimensions of CSR: customers, employees, suppliers, community and environment. Particular attention is paid to the views of employees and customers, who emphasize that the quality of products and services is important, as well as retailers offering fair and competitive prices. This comparative analysis sheds light on the areas in which large retailers are achieving high CSR standards and highlights environmental responsibility as a weak point.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Agudelo Orejuela, B. A. A., Gómez Higuita, J. A. G. y Valencia Patiño, S. V. (2016). Responsabilidad social empresarial Responsabilidad social empresarial en el centro comercial Unicentro de Pereira. Evaluación crítica. Revista Grafías, 167-191. https://doi.org/10.31908/grafias.v0i34.1254 DOI: https://doi.org/10.31908/grafias.v0i34.1254
Álvarez Velázquez, E., Ruiz Berrio, A., y Flores Laguna, O. A. (2023). Responsabilidad social empresarial Responsabilidad social empresarial en la relación obrero-patronal: validez y confiabilidad de escala de medición. Revista Venezolana de Gerencia, 28(103), 1119-1138. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.103.13 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.103.13
Contreras-Pacheco, O., Talero-Sarmiento, L. y Camacho-Pinto, J. (2022). Responsabilidad social e identificación organizacional: implicaciones para la gerencia de los recursos humanos. Revista Venezolana de Gerencia, 27(99), 1231-1248. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.99.24 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.99.24
Cuadrado Sánchez, G. P., Rodríguez García, M. del P., y Cortez Alejandro, K. A. (2023). Responsabilidad social empresarial Responsabilidad social empresarial y desempeño financiero: revisión sistemática, Scopus 2015-2023. Revista Venezolana de Gerencia, 28(103), 983-1000. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.103.5 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.103.5
De la Cuesta González, M. (2004). El porqué de la responsabilidad social corporativa. Boletín económico de ICE, (2813). t.ly/ApWfM
Flórez Guzmán, M., Garzón Gil, G. y Mora Yate, G. (2015). Caracterización de las políticas de responsabilidad social de los almacenes de grandes superficies –hipermercados– en Colombia. Un análisis desde las normas internacionales de auditoría NIA. Pensamiento Republicano, (3), 31-56. https://urepublicana.edu.co/ojs/index.php/pensamientorepublicano/article/view/299
García, F. N. (2012). Responsabilidad social corporativa: teoría y práctica. ESIC editorial. t.ly/34hcF
Licandro Goldaracena, O. D. (2023). Voluntariado corporativo: definición y relación con la responsabilidad social empresarial. Retos, 13(25), 107–121. https://doi.org/10.17163/ret.n25.2023.07 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n25.2023.07
López Córdoba, M. P. y Hurtado Mosquera, O. F. (2022). El papel de la responsabilidad social empresarial responsabilidad social empresarial (RSE) en la generación de valor en almacenes de bajo costo. Caso de estudio Tiendas D1 (2018-2020) [Disertación doctoral], Uniautónoma del Cauca. https://repositorio.uniautonoma.edu.co/handle/123456789/710
Prats-Palma, B., Villalobos-Antúnez, J. V., Severino-González, P. y Sepúlveda de la Jara, F. (2023). Ética de la responsabilidad y racionalidad de la praxis. Schopenhauer en perspectiva. Human Review. International Humanities Review. Revista Internacional de Humanidades, 18(5), 41-11. https://doi.org/10.37467/revhuman.v18.4983 DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v18.4983
Ramírez-Lozano, J. (2015). La responsabilidad social empresarial: del cumplimiento de la ley a la construcción de un modelo de gestión y una filosofía empresarial y organizacional. Ius et Praxis, 0(046), 129-150. https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2015.n046.668 DOI: https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2015.n046.668
Reyes Rendón, J., Vargas Martínez, E. E. y, & Hernández Sánchez, A. R. (2024). Responsabilidad social corporativa y compromiso organizacional en la hotelería. Una revisión sistemática y bibliométrica. Investigaciones Turísticas, 27, 243-267. https://doi.org/10.14198/INTURI.25291 DOI: https://doi.org/10.14198/INTURI.25291
Serrano Fernández-Dívar, P. (2018). Evaluación, implantación y mejora continua de la responsabilidad social en Inditex a través de la metodología IPSUM y su plataforma informática [Trabajo de grado], Universidad Politécnica de Madrid]. Archivo digital UPM. https://oa.upm.es/52567/