Analysis of the Pedagogy of Critical Reading in Secondary Education in Colombia and the Need for New Forms of Didactic Interventions to Address It

Main Article Content

Pedro R. Guerra Meza
https://orcid.org/0000-0002-5759-5549

Abstract

This think piece is derived from the research Transformación de la praxis docente a través de un programa de formación en pedagogía de géneros textuales para la enseñanza de la lectura crítica [Transformation of Teaching Praxis Through a Training Program in Pedagogy of Textual Genres for Teaching Critical Reading], which is carried out at the Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología de Panamá. The main objective of this article is to analyze the teaching of critical reading in Colombian Secondary Education, thus seeking other forms of didactic mediation between this way of reading and the student. The methodology of this study was qualitative, and a documentary review was chosen. For this, it was necessary to read bibliographical sources that allowed raising discussions, conjectures and tensions around the proposed theme from the objective. The main results indicate that, on the one hand, neither critical reading is being taught in accordance with social changes nor facing the challenges of modernity, and, on the other hand, it is understood that there is an absence of critical thinking in education, and this is replaced by the ease provided by the internet. It is concluded, then, that there is a need to look for other teaching alternatives for critical reading in Secondary Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerra Meza, P. R. (2022). Analysis of the Pedagogy of Critical Reading in Secondary Education in Colombia and the Need for New Forms of Didactic Interventions to Address It. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 10(2), e8/1 – 11. https://doi.org/10.22209/rhs.v10n2a08
Section
Reflection article
Author Biography

Pedro R. Guerra Meza, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología (UMECIT), Panamá

Investigador y estudiante del Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología (UMECIT) de Panamá. Docente catedrático de la Universidad de Córdoba, Colombia y docente oficial en el área de lenguaje de la Secretaría de Educación del departamento de Antioquia, Colombia. Licenciado en Español y Literatura; abogado, magister en Educación y especialista en gerencia informática.

References

Ball, S. (Comp.) (1990). Foucault y la educación. Disciplinas y saber. Morata.

Bauman, Z. (2000). Sociedad líquida. Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Cano, M. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-16. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42469

Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, (32). 113-132. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7275/7623

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza Editorial.

De Zubiría Samper, J. [Sebastián Brito] (18 de diciembre de 2018). El problema de la educación en Colombia [Video]. YouTube. Consultado el 21 de febrero de 2022. https://www.youtube.com/watch?v=sY0r5iD7pL4

Díaz Dominguez, T., Alemán, P. A. (2008). La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 23, 1-15. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/149

Guerra, P. (2019). Aproximaciones a la función social de la argumentación en la escuela rural. Una mirada sociocultural. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, 7(1), 37- 51. https://doi.org/10.22209/rhs.v7n1a03 DOI: https://doi.org/10.22209/rhs.v7n1a03

Meirieu, P. (30 de octubre, 2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Conferencia presentada ante el Ministerio de Educación. Buenos Aires, Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005089.pdf

MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Revolución educativa. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

MEN. (2013). Sistema nacional de evaluación estandarizada de la educación. Alineación del examen SABER 11. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. 4- 129.

Méndez, J., Espinal, C., Arbeláez, D., Gómez, J. y Serna, C. (2014). La lectura crítica en la educación superior: un estado de la cuestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 41. 4- 18. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/461/983 DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n41a1

Serres, M. (2013). Pulgarcita. El mundo cambió tanto que los jóvenes deben reinventar todo: una manera de vivir juntos, instituciones, una manera de ser y de conocer. Fondo Cultura Económica.

Skliar, C. (2005). Poner en tela de juicio la normalidad, no la anormalidad. Políticas y falta de políticas en relación con las diferencias en educación. Revista Educación y Pedagogía. 17 (41). 9- 22. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6024/5431

Sedano, M. (2015). Leer en el aula: propuesta para mejorar la lectura en secundaria. Opción, 31(6), 1136-1159. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045571062.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2016). Revisión de políticas nacionales de educación. La educación en Colombia. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf