Significant Experiences in Educational Institutions: San Francisco de Asís, Gualmatán and Tumac in a pandemic
Main Article Content
Abstract
This article makes a radiography of the significant experiences of the public institutions of San Francisco de Asís, elementary level B, Gualmatán, elementary level and basic primary, and Tumac, vocational high school, during the COVID-19 pandemic. Such radiography evidences the experiences in each of the regions of the ways in which the institutions adapted to the new conditions of virtuality and remote education, caused by the health emergency. In the study, a qualitative methodological route and instruments were used to collect information such as the short semi-structured interview with a triple entry table, in which the categories and indicators derived from the research experiences were organized, in order to determine those that influence significantly on students and their families. The strategies used by the teachers allowed the students to promote different types of learning within their homes, as well as literacy in the use of Information and Communication Technologies. On the other hand, permanent self-assessment facilitates a record of learning and behavior of each member. Despite the shortcomings in connectivity, synchronous and asynchronous communication is constantly achieved, which positively influences the socio-emotional development of educational communities during the time of remote education.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Argel, N. S., Carasi, P., Manassero, C. A., & Quiroga, A. V. (20 de junio de 2020). El trabajo experimental en tiempos de pandemia, desafíos y alternativas virtuales [Conferencia]. III Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública. Universidad Nacional de La Plata, Secretaría de Asuntos Académicos, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/106081
Bornanrd, M., & Carrasco, P. (2020) Saberes que transforman la escuela. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad de Chile. https://bit.ly/3pkQGK0
Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz T. (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Fundación Santillana. Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). Madrid-España. https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf
Calatayud Salom. A. (2007). La evaluación como instrumento de aprendizaje y mejora. Madrid. MEC.
Cardini, A., Bergamaschi, A., D’Alessandre, V., Torre, E., & Ollivier, A. (2020). Educar en pandemia: Entre el aislamiento y la distancia social. Banco Interamericano de Desarrollo, 1-84. http://doi.org/10.18235/0002494 DOI: https://doi.org/10.18235/0002494
Cotino Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de Educación y Derecho. Education and Law Review, (21). https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283 DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283
Decreto 417 de 2020 [República de Colombia]. Por el cual se declara un Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica en todo el territorio Nacional. 17 de marzo de 2020.
Decreto 660 de 2020 [Ministerio de Educación Nacional]. Por el cual se dictan medidas relacionadas con el calendario académico para la prestación del servicio educativo, en el marco del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. 13 de mayo de 2020.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF]. (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes https://www.unicef.org/lac/.
Freire, P. (2005). Cartas a quien pretende enseñar (10.ª Ed.). Siglo XXI.
Gutiérrez-Moreno, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: Pandemia y educación. Praxis, 16(1), 7-10. https://doi.org/10.21676/23897856.3040 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.3040
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación científica. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
López, W., & Ochoa, P. (2021). Violencia intrafamiliar. Revista Pesquisa. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/tag/violencia-intrafamiliar/
Macías-Figueroa, F. M., Mendoza-Vergara, G. M., Mieles-Pico, G. L., & San Andrés-Soledispa, E. J. (2021). Competencias digitales del docente para atender a la diversidad de aprendizajes en la pandemia COVID-19. Polo del Conocimiento. https://bit.ly/3mrC1uR
Mendiola, J. (2020). ¿Por qué nos agotan psicológicamente las videoconferencias? El País. https://elpais.com/tecnologia/2020-05-02/por-que-nos-agotan-psicologicamente-las-videoconferencias.html
Ministerio de Ciencia, Tecnología e innovación [MINTIC]. (2019). Colombia hacia una Sociedad del Conocimiento. Informe de la misión internacional de sabios 2019, por la educación, la ciencia, la tecnología y la innovación. Bogotá-Colombia. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/libro_mision_de_sabios_digital_1_2_0.pdf
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2020). Juntos para existir convivir y aprender. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-394577_recurso_4.pdf
Niño-Ruiz, E. D., Allain, J. P., Montoya, J. A., Mejía Arango, J. L., Eisenhauer, M., Noriega E, M., Arroyave Franco, M., Álvarez-Láinez, M., Cadavid Giraldo, N., Quintero-Montoya, O., Ayala, O., Abello, R. & Osswald, T. (2020). Colombia y la nueva revolución industrial. Propuestas del Foco de Tecnologías Convergentes e Industrias 4.0 (volumen Decreto 417 de 2020 9, colección Misión Internacional de Sabios 2019). Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación.
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2019). Brote de Enfermedades por coronavirus. https://coronaviruscolombia.gov.co/Covid19/decretos.html
Patlan-Pérez, J. (2019). ¿Qué es el estrés laboral y cómo medirlo? Revista Salud Uninorte. 35(1), 123-134. https://bit.ly/32vy9lm DOI: https://doi.org/10.14482/sun.35.1.158.72
Proyecto Educativo Institucional [PEI]. (2015). Institución Educativa Municipal Gualmatán – Pasto.
Placco, V. (2020). Desafíos de la evaluación en tiempos de pandemia. Seminario. Evaluación formativa en contextos de educación a distancia. Educación en América Latina y el Caribe. UNESCO-UNICEF.
Rieble-Aubourg, S., & Viteri, A. (2020). COVID-19: ¿Estamos preparados para el aprendizaje en línea?, Nota CIMA, n° 20, Washington, D.C., Banco Interamericano. DOI: https://doi.org/10.18235/0002303
Torres-Santomé, J. (2019). Formación del profesorado y educación como proyecto político e inclusivo. Educação & Realidade, 44(3), e84911. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684911