Personal learning environments: a theoretical model for metacognitive development
Main Article Content
Abstract
The purpose of the research study was to propose personal learning environments to foster metacognitive development for sixth semester students of the Systems Engineering program at higher education institutions including Cecar, Corposucre and Unad, all of them based in the city of Sincelejo (Sucre-Colombia). To that end, a descriptive methodology, under a non-experimental, transversal and field design was proposed. The population was made up of 68 students. A survey was used as a data collection technique and a 24-question questionnaire was applied, with five alternative options included. It was validated by five experts and its reliability was determined through the application of the Cronbach’s alpha formula, which yielded a value of 0.87523 (highly reliable). The findings indicate that it is necessary to propose personal learning environments as a pedagogical option for the development of students' metacognitive skills. Accordingly, a personal learning environment was proposed for the development of metacognition including guidelines and action strategies that improve metacognitive skills, based on self-regulated and self-directed learning of systems engineering students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Adell, J. & Castañeda, L. (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Editorial Marfil. Alcoy.
Cabezas González, M., Casillas Martín, S., & Acuña Aguirre, S. (2016). Entorno personal de aprendizaje (PLE): una propuesta para desarrollar las competencias digital e Informacional en la enseñanza universitaria del derecho en Colombia. Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 22, 271-287. https://doi.org/10.14201/aula201622271287
Chaves Barboza, E., Trujillo Torres, J., & López Núñez, J. (2016). Acciones para la autorregulación del aprendizaje en entornos personales de aprendizaje. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (48), 67-82. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.05
Godoy Hortúa, S. E. (2019). Los PLE como estrategia pedagógica que integra las TIC en los procesos de enseñanza de los docentes de educación superior: una aproximación a las comunidades de aprendizaje. [Tesis de grado Maestría. Universidad Autonoma de Bucaramanga]. https://bit.ly/39yY4tQ
Gutiérrez-Porlan I., Román-García, M., & Sánchez-Vera, M. (2018). Estrategias para la Comunicación y el Trabajo Colaborativo en red de los estudiantes universitarios. Revista Comunicar, XXV(54), 91-100. https://doi.org/10.3916/C54-2018-09
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6.a ed.). Editorial Mc Graw Hill.
Hernández, L. J., Ocampo, J., Ríos D. S., & Calderón C. (2017). El modelo de determinantes sociales de la OMS como orientador de la salud pública. Rev. Salud Pública, 19(3), 393-395. https://doi.org/10.15446/rsap.v19n3.68470
Jaramillo Naranjo, L. M., & Simbaña Gallardo, V. P. (2014). La metacognición y su aplicación en herramientas virtuales desde la práctica docente. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (16), 299-313. https://doi.org/10.17163/soph.n16.2014.13
Morales-Maure, L., García-Marimón, O., Torres-Rodríguez, A., & Lebrija-Trejos, A. (2018). Habilidades cognitivas a través de la estrategia de aprendizaje cooperativo y perfeccionamiento epistemológico en matemática de estudiantes de primer año de Universidad. Revista Formación Universitaria, 11(2), 45-56. https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200045
Olivares, M. (2016). Desarrollo de una Interfaz Multimodal para Estaciones de Audio Digital implementando reconocimiento de palabra y generación de voz por Computador. [Tesis de Maestría. Universidad de los Andes]. https://bit.ly/2L6aeQH
Pérez Alcalá, M., Ortiz Ortiz, M., & Flores Briseño, M. (2015). Redes sociales en Educación y propuestas metodológicas para su estudio. Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, 26(50), 188-206. https://bit.ly/3lDMJem
Román M. (2019). Entornos personales de aprendizaje (PLE) en estudiantes universitarios: modelo y rediseño de un instrumento de análisis. [Tesis Doctoral, universidad de Murcia]. https://bit.ly/3qrKazN
Solórzano-Restrepo, J., & López-Vargas, O. (2019). Efecto diferencial de un andamiaje metacognitivo en un ambiente e-learning sobre la carga cognitiva, el logro del aprendizaje y la habilidad metacognitiva. Revista Suma Psicológica, 26(1), 37-45. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2019.v26.n1.5
Sierra, I. (2010). Estrategias de mediación metacognitiva en ambientes convencionales y virtuales: Influencia en los procesos de autorregulación y aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. [Tesis Doctoral. Universidad de Granada], https://bit.ly/2KUmGTp
Tamayo y Tamayo. (2012) El Proceso de la Investigación Científica. (4.a ed.). Limusa Noriega Editores.
Torres-Gordillo J. J., & Herrero-Vásquez, E. A. (2016) PLE: Entorno Personal de Aprendizaje Vs. Entorno de Aprendizaje Personalizado. Revista REOP, 27(3), 26-42. https://doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.3.2016.18798
Torres, L. (2015). Estrategias metacognitivas de gestión del aprendizaje a través de los PLE (Entornos Personales de Aprendizaje) de aprendientes de ELE. [Tesis Doctoral. Universidad de Barcelona]. https://bit.ly/3mEfJ78
Valenzuela, Á. (2019). ¿Qué hay de nuevo en la metacognición? Revisión del concepto, sus componentes y términos afines. Educação e Pesquisa, 45, 1-20. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945187571