Conceptual approach to leadership in the social realm

Main Article Content

Oscar Hernando Cadena Chicunque
Luis Miguel Gallo Díaz
Yira Lizet Perea Osorno

Abstract

This paper discusses the findings of a systematic review process carried out regarding the category of leadership in the social realm. This process was developed from an interdisciplinary perspective. A collection of papers from Latin American countries were chosen using the criteria of inclusion and exclusion. These papers were retrieved from open access databases and search engines, including Redalyc.org and Scielo, and were written between 2010 and 2017. The findings show that the most widely used conceptual theories in relation to social leadership are transformational leadership, helpful leadership and subjective and intersubjective leadership. Additional categories were found to be related to leadership including: community, society, commitments, ethics and morals, social participation and empowerment. Finally, it is argued that leadership is a relative concept, that is to say, depending on the context in which it is researched, a variety of characteristics and taxonomies underlie. However, regarding the social-community leadership, a genuine interest in the collective is present as a transversal axis in most conceptualizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cadena Chicunque, O. H., Gallo Díaz, L. M., & Perea Osorno, Y. L. (2019). Conceptual approach to leadership in the social realm. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 7(2), 54–68. https://doi.org/10.22209/rhs.v7n2a04
Section
Revisiones de tema
Author Biographies

Oscar Hernando Cadena Chicunque, Uniclaretiana

Trabajador Social, Especialista en Gerencia Social, Maestrante en Estudios Políticos; Coordinador de la Especialización en Métodos y Técnicas de Investigación de las Ciencias Sociales; Facultad de Humanidades y Ciencias Religiosas, Fundación Universitaria Claretiana; Grupo de Investigación Humanidades y Estudios Socioculturales; Carrera 7 # 24 - 42, Pereira, Colombia

Luis Miguel Gallo Díaz, Uniclaretiana

Trabajador Social, Maestrante en Educación y Desarrollo Humano; Jefe del Programa de Trabajo Social; Facultad de Humanidades y Ciencias Religiosas, Fundación Universitaria Claretiana; Grupo de Investigación Humanidades y Estudios Socioculturales; Carrera 7 # 24 - 42, Pereira, Colombia.

Yira Lizet Perea Osorno, Uniclaretiana

Politóloga, Especialista en comunicación política, Maestrante en políticas públicas y desarrollo; Coordinador de la Red Colombiana de Semilleros de Investigación nodo Choco; Grupo de Investigación Humanidades y Estudios Socioculturales; Calle 20 # 7 - 70, Quibdó, Colombia

References

Alvarado, A., Moreno, M. E., y Rodríguez, M. C. (2009). Inclusion social y participacion comunitaria: Una perspectiva de trabajo frente a la discapacidad. Ciencia y Enfermeria, 15(1), 61-74. Disponible en: https://doi.org/10.4067/s0717-95532009000100008

Álvarez Henao, D., y González Uribe, Y. (2014). Presupuesto participativo, liderazgo comunitario y participación comunitaria: Ejes articuladores para el desarrollo social. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 5(1), 99-121. Disponible en: https://doi.org/10.21501/22161201.963

Andrade, R. (2013). El liderazgo comunitario y su importancia en la intervención comunitaria. Psicología para América Latina, 57-76.

Arnstein, Sherry R. (1969). A Ladder of Citizen Participation. Journal of the American Planning Association, 5(4), 216-224. DOI: 10.1080/01944366908977225

Bass, Bernard (1985). Leadership and Performance Beyond Expectations. USA: The Free Press.

Bustamante, M. C. A., y Correa-Chica, A. (2017). Análisis de las variables asociadas al estudio del liderazgo: Una revisión sistemática de la literatura. Universitas Psychologica, 16(1). Disponible en: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.avae

Carmona-Moreno, L. D. (2017). Concepção da Participação social em saúde: Proposta de ressignificação. Revista Ciencias de La Salud, 15(3), 441-454. Disponible en: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.6127

Castillo, A., Corniales, R., Guevara, M., Mazzarri, M., Rattia, J., Karen, F., … Maruffo, M. (2017). Control De a Edes Aegypti . M Unicipio M Ario B Riceño I Ragorry . V Enezuela ,. Comunidad y Salud, 15(2), 93-101. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=375754623012%0ACómo

Castillo, P., Puigdellivol, I., y Antunez, S. (2017). El liderazgo compartido como factor de sostenibilidad del proyecto de comunidades de aprendizajes. Estudios Pedagogicos, 43(1), 41-59. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100003

Erazo, M., Jiménez, M., y López, C. (2014). Empoderamiento y liderazgo femenino; su papel en la autogestión comunitaria en el corregimiento El Hormiguero-Valle Del Cauca. Avances En Psicologia Latinoamericana, 32(1), 149–157. Disponible en: https://doi.org/10.12804/apl32.1.2014.10

Espinosa, J. C., y Esguerra, G. A. (2017). Liderazgo servidor, conceptualización, desarrollo e implicaciones para la investigación. Revista Espacios, 38(9). Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a17v38n09/a17v38n09p21.pdf

Fernández-Fonseca, E., y Cardona-Sánchez, F. (2017). Los pliegues del liderazgo social y comunitario. Jangwa Pana, 16(2), 197. Disponible en: https://doi.org/10.21676/16574923.2133

Fernández, P. (2012). El liderazgo en los estudiantes universitarios: una fructífera línea de investigación. Educar, 48, 91-119. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/252994

Fierro, I., y Villalva, M. (2017). El liderazgo Democrático : Una Aproximación Conceptual. INNOVA, 2(4), 155-162. Disponible en: http://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/210/273

Figueroa Martha, R. F. (2012). La superación en liderazgo docente y la transformación de los procesos universitarios The bettering process in teaching leadership and the transformation of university processes. Humanidades Médicas, 12(3), 391-408.

Freire Paulo. (1987). Pedagogía del oprimido (36a. ed.). México: Siglo XXI.

González, T. (2014). El liderazgo para la justicia social en organizaciones educativas. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social (RIEJS), 3(2), 85-106.

Greenleaf, R. K. (2008). Who is the servant-leader? The Servant As Leader.

Güiza, L., Rodriguez, D., Oliva, B., y Moreno, S. (2016). Género y empoderamiento comunitario en un contexto de posconflicto: el caso de Vergara, Cundinamarca (Colombia). Estudios Socio-Jurídicos, 18(2), 115-144. Disponible en: https://doi.org/10.12804/esj18.02.2016.04

Hernández, Antonio, J., Herrera, F., y Chávez, C. (2015). Capacidades, liderazgos y estrategias de gestión de organizaciones de la sociedad civil en zonas rurales. Contaduria y Administracion, 60(4), 817-835. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.07.001

Hernandez, M. (2013).EL iderazgo académico. Revista de La Educación Superior, 3, 81 100.

Labourdette, S., y Scaricabarozzi, R. (2010). Orientación y Sociedad 2010, N°10, pp. ISSN 1515-6877. Orientación y Soledad, 10.

Luque, F. M., Rasero, L. S., y Arque, D. M. (2013). Liderazgo femenino: Un análisis de las diferencias de género en la formación y desarrollo de asociaciones de inmigrantes Africanos. Revista Internacional de Sociologia, 71(EXTRA 1), 141-166. Disponible en: https://doi.org/10.3989/ris.2012.09.24

Mijares Luna, L. (2016). Liderazgo intersubjetivo: Hacia una emancipación educativa. Ensayos Pedagógicos, 11(1), 73-85.

Muñoz, S. C. C., y Solarte-Pazos, L. (2015). Empoderamiento de mujeres de una ONG colombiana. Un estudio de caso simple. Revista de Administração Pública, 49(6), 1597-1618.

Revelo, D. R., y de la Ossa, L. B. (2014). Eficacia de la Participación en organizaciones sociales de víctimas:Percepción de Líderes en El departamento Del atlântico. Analisis Politico, 27(82), 72-87. Disponible en: https://doi.org/10.15446/anpol.v27n82.49408

Reyes-Jácome, L., y Rodríguez, G. L. (2011). El liderazgo integral en las organizaciones. Avances En Psicologia Latinoamericana, 29(1), 148-160.

Rojas, R. (2013). El liderazgo comunitario y su importancia en la intervención comunitaria. Psicología Para América Latina, 25, 57-76.

Sánchez, A. (2017). Empoderamiento, liberación y desarrollo humano. Psychosocial Intervention, 26(3), 155-163. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.psi.2017.05.001

Silva, F., Gandoy, F., Jara, C., y Pacenza, I. (2015). Liderazgo del docente y niveles de empoderamiento de los estudiantes en un seminario de prácticas comunitarias de una universidad pública argentina. Cuadernos de Administración, 31(54), 68-79.

Soledispa, M. L. F. (2012). Principales modelos de liderazgo: su significación en el ámbito universitario. Humanidades Médicas, 12(3), 515-530. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/252/167

Vázquez, S., Bernal, J., y Liesa, M. (2014). La conceptualización del liderazgo: una aproximación desde la práctica educativa. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 12(5), 79-97.

Velasco Ortiz, L. (2014). Organización y liderazgo de migrantes indígenas en México y Estados Unidos. El caso del FIOB. Migración y Desarrollo, 12(23), 97-125. Disponible en: https://doi.org/10.35533/myd.1223.lvo

Velásquez G., V. F., Barreto, Y. M., y López, A. L. (2017). Empoderamiento de líderes comunitarias afrocolombianas desde la Atención Primaria de Salud. Avances en Enfermería, 35(2), 131-145. Disponible en: https://doi.org/10.15446/av.enferm.v35n2.54986

Zamora, M. (12 de noviembre de 2015). Liderazgo, Derechos Humanos y Seguridad Ciudadana. Ponencia: Liderazgo, Derechos Humanos y Seguridad Ciudadana. S.L, Costa Rica: Acta Academica.

Zimmerman, M. (2000). Empowerment theory. En J. Rappaport y E. Seidman (Eds). Handbook of community psychology (pp. 43-63). New York, NY: Kluwer.