Some possibilities of integrating web 2.0 into education

Main Article Content

Gerzon Yair Calle Álvarez
Diego Alejandro Ocampo-Zapata

Abstract

This reflective paper aims to contribute to the discussion on integrating web 2.0 tools into education. To this effect, it begins by presenting the characteristics of web 2.0, including interactivity, content management system and indexing. Then, the relationship between web 2.0 and the user is addressed, which allows the idea of social learning to be developed. To specify the concept of web 2.0 within the perspective of a didactic use, a brief description of some tools and their possibilities of use in the school is made: podcasts, blogs, wikis, web quests, social networks, electronic conferences. One of the conclusions reached by the research study is that it is appropriate for schools to pedagogically and didactically integrate web 2.0 resources into its institutional dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Calle Álvarez, G. Y., & Ocampo-Zapata, D. A. (2019). Some possibilities of integrating web 2.0 into education. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 7(1), 69–84. https://doi.org/10.22209/rhs.v7n1a05
Section
Reflection article
Author Biography

Diego Alejandro Ocampo-Zapata, Corporación Universitaria Remington

Licenciado en Geografía e Historia, Especialista en Investigación social, de la Universidad de Antioquia, Magister en Educación de la Universidad Católica del Norte.

References

Alexander, B. (2008) Web 2.0 and emergent multiliteracies. Theory Into Practice 47,150-160. doi:10.1080/00405840801992371

Bernal Bravo, C. y Trespaderne Arnaiz, G. (2015). Wikis en la Enseñanza Secundaria. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (3), 52-63. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1443

Bryant, L. (2007). Emerging trends in social software for education. En: British Educational Communications and Technology Agency Emerging Technologies for Learning: Volume 2. Coventry: Becta.

Calle-Álvarez, G. (2014). Las habilidades del pensamiento crítico durante la escritura digital en un ambiente de aprendizaje apoyado por herramientas de la web 2.0. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 12(1), 27-45. doi: http://dx.doi.org/10.15665/re.v12i1.200

Colás-Bravo, P., González-Ramírez, T., y de Pablos-Pons, J. (2013). Juventud y redes sociales: Motivaciones y usos preferentes. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(40), 15-23. doi https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-01

Coffin, C., North, S y Martin, M. (abril 2008) Exchanging and countering points of view: a linguistic perspective on school students’ use of electronic conferencing. Journal of Computer Assisted Learning 25, 85–98.

Churchill, D. (2009). Educational applications of Web 2.0: Using blogs to support teaching and learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 179–183. doi: 10.1111/j.1467-8535.2008.00865.x

De la Torre, A. (enero 2006). Web Educativa 2.0. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (20). Recuperado de: http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutec-e/revelec20/anibal20.htm

Fundación de la Innovación Bankinter (2007) Web 2.0. El Negocio de las Redes Sociales. Recuperado de: http://www.fundacionbankinter.org/es/publications

Gallego-Badillo, R. (2004). Discursos constructivistas sobre las tecnologías. Una mirada epistemológica. Bogotá: Magisterio.

Gallego Gil, D. y Guerra Liaño, S. (junio 2007). Las WebQuest y el aprendizaje cooperativo. Utilización en la docencia universitaria. Revista Complutense de Educación, 18(1), 79. Recuperado de http://search.proquest.com/openview/b1fb0b46402b-2ff3608102fd1c7ed230/1?pq-origsite=gscholar

Goig Martínez, R. A. (2012) El Uso de la Webquest como Recurso Didáctico Innovador en el 2º Ciclo de Educación Infantil. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (7), 73-89. Recuperado de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/viewFile/1089/920

Hew, K.F. (2009) Use of audio podcast in K12 and higher education: a review of research topics and methodologies. Educational Tech research Development 57(3), 333-357.

Huijser, H. (2008) Exploring the Educational Potential of Social Networking Sites: The Fine Line between Exploiting Opportunities and Unwelcome Imposition. Studies in Learning, Evaluation, Innovation and Development, 5 (3). Recuperado de:http://eprints.usq.edu.au/4426/2/Huijser_2008_Sleid.pdf

Leal Ríos, F., García Leal, M., Estrada Bellman, P. C., y Cabero Almenara, J. (2018). Uso de las redes sociales virtuales por los estudiantes de la UAT. Revista de Ciències de l’Educació, 1, 32-42. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/78279

Martín-Moreno C. Q. (2004) Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. Libro de actas de las IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Granada. Grupo Editorial Universitario, 55-70. http://www.ugr.es/~sevimeco/UGR/biblioteca/orgeduc/redes/Quintina%20Martin%20Moreno.pdf

Molina Alventosa, J. P., Valencia Peris, A., y Suárez Guerrero, C. (2016). Percepción de los estudiantes de una experiencia de uso didáctico de blog docente en Educación Superior. Educación XX1, 19(1). Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/15579

Pérez Sanchidrián, E., Campos Posada, R. y Campos Posada, G. E. (2015). Etiquetado social: un modelo de representación de la información en la blogosfera. Biblios: Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, (56), 19-27. Recuperado de http://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/187

Piaget, J. (1980) Psicología y pedagogía. Barcelona: Ariel.

Piscitelli, A. (2005) Internet. La imprenta del siglo XXI. Barcelona. Gedisa.

Rodera, A., y Barberà, E. (2010). LMS y web 2.0 una relación simbiótica en las aulas universitarias Diseño e integración de actividades pedagógicas 2.0 en una plataforma Blackboard. Revista de Educación a Distancia, 2, 1-27 Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/244341/0

Saborío Taylor, S. (2018). Podcasting: Una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Innovaciones educativas, 20(29), 95-103. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6719663

Time (2006) Personaje del año 2006. Recuperado de: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1570810,00.html

Tu, C., Blocher, M., y Roberts, G. (2008). Constructs for Web 2.0 learning environments: A theatrical metaphor. Educational Media International, 45(3), 253-268. doi: 10.1080/09523980802588576

Valenzuela-Argüelles, R. (2013). Las redes sociales y su aplicación en la educación. Revista Digital Universitaria UNAM, 14(4). Recuperado de: http://www.revista.unam.mx/vol.14/num4/art36/art36.pdf

Wang, Q y Woo, H. (2010) Investigating students’ critical thinking in weblogs: an exploratory study in a Singapore secondary school. Asian Pacific education review 11(4), 541-551.

Wheeler, S., Yeomans P., Wheeler, D. (2008) The good, the bad and the wiki: Evaluating student-generated content for collaborative learning. British Journal of Educational Technology, 39(6), 987-995.