Some possibilities of integrating web 2.0 into education
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Alexander, B. (2008) Web 2.0 and emergent multiliteracies. Theory Into Practice 47,150-160. doi:10.1080/00405840801992371
Bernal Bravo, C. y Trespaderne Arnaiz, G. (2015). Wikis en la Enseñanza Secundaria. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (3), 52-63. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1443
Bryant, L. (2007). Emerging trends in social software for education. En: British Educational Communications and Technology Agency Emerging Technologies for Learning: Volume 2. Coventry: Becta.
Calle-Álvarez, G. (2014). Las habilidades del pensamiento crítico durante la escritura digital en un ambiente de aprendizaje apoyado por herramientas de la web 2.0. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 12(1), 27-45. doi: http://dx.doi.org/10.15665/re.v12i1.200
Colás-Bravo, P., González-Ramírez, T., y de Pablos-Pons, J. (2013). Juventud y redes sociales: Motivaciones y usos preferentes. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(40), 15-23. doi https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-01
Coffin, C., North, S y Martin, M. (abril 2008) Exchanging and countering points of view: a linguistic perspective on school students’ use of electronic conferencing. Journal of Computer Assisted Learning 25, 85–98.
Churchill, D. (2009). Educational applications of Web 2.0: Using blogs to support teaching and learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 179–183. doi: 10.1111/j.1467-8535.2008.00865.x
De la Torre, A. (enero 2006). Web Educativa 2.0. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (20). Recuperado de: http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutec-e/revelec20/anibal20.htm
Fundación de la Innovación Bankinter (2007) Web 2.0. El Negocio de las Redes Sociales. Recuperado de: http://www.fundacionbankinter.org/es/publications
Gallego-Badillo, R. (2004). Discursos constructivistas sobre las tecnologías. Una mirada epistemológica. Bogotá: Magisterio.
Gallego Gil, D. y Guerra Liaño, S. (junio 2007). Las WebQuest y el aprendizaje cooperativo. Utilización en la docencia universitaria. Revista Complutense de Educación, 18(1), 79. Recuperado de http://search.proquest.com/openview/b1fb0b46402b-2ff3608102fd1c7ed230/1?pq-origsite=gscholar
Goig Martínez, R. A. (2012) El Uso de la Webquest como Recurso Didáctico Innovador en el 2º Ciclo de Educación Infantil. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (7), 73-89. Recuperado de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/viewFile/1089/920
Hew, K.F. (2009) Use of audio podcast in K12 and higher education: a review of research topics and methodologies. Educational Tech research Development 57(3), 333-357.
Huijser, H. (2008) Exploring the Educational Potential of Social Networking Sites: The Fine Line between Exploiting Opportunities and Unwelcome Imposition. Studies in Learning, Evaluation, Innovation and Development, 5 (3). Recuperado de:http://eprints.usq.edu.au/4426/2/Huijser_2008_Sleid.pdf
Leal Ríos, F., García Leal, M., Estrada Bellman, P. C., y Cabero Almenara, J. (2018). Uso de las redes sociales virtuales por los estudiantes de la UAT. Revista de Ciències de l’Educació, 1, 32-42. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/78279
Martín-Moreno C. Q. (2004) Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. Libro de actas de las IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Granada. Grupo Editorial Universitario, 55-70. http://www.ugr.es/~sevimeco/UGR/biblioteca/orgeduc/redes/Quintina%20Martin%20Moreno.pdf
Molina Alventosa, J. P., Valencia Peris, A., y Suárez Guerrero, C. (2016). Percepción de los estudiantes de una experiencia de uso didáctico de blog docente en Educación Superior. Educación XX1, 19(1). Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/15579
Pérez Sanchidrián, E., Campos Posada, R. y Campos Posada, G. E. (2015). Etiquetado social: un modelo de representación de la información en la blogosfera. Biblios: Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, (56), 19-27. Recuperado de http://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/187
Piaget, J. (1980) Psicología y pedagogía. Barcelona: Ariel.
Piscitelli, A. (2005) Internet. La imprenta del siglo XXI. Barcelona. Gedisa.
Rodera, A., y Barberà, E. (2010). LMS y web 2.0 una relación simbiótica en las aulas universitarias Diseño e integración de actividades pedagógicas 2.0 en una plataforma Blackboard. Revista de Educación a Distancia, 2, 1-27 Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/244341/0
Saborío Taylor, S. (2018). Podcasting: Una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Innovaciones educativas, 20(29), 95-103. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6719663
Time (2006) Personaje del año 2006. Recuperado de: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1570810,00.html
Tu, C., Blocher, M., y Roberts, G. (2008). Constructs for Web 2.0 learning environments: A theatrical metaphor. Educational Media International, 45(3), 253-268. doi: 10.1080/09523980802588576
Valenzuela-Argüelles, R. (2013). Las redes sociales y su aplicación en la educación. Revista Digital Universitaria UNAM, 14(4). Recuperado de: http://www.revista.unam.mx/vol.14/num4/art36/art36.pdf
Wang, Q y Woo, H. (2010) Investigating students’ critical thinking in weblogs: an exploratory study in a Singapore secondary school. Asian Pacific education review 11(4), 541-551.
Wheeler, S., Yeomans P., Wheeler, D. (2008) The good, the bad and the wiki: Evaluating student-generated content for collaborative learning. British Journal of Educational Technology, 39(6), 987-995.