Systems engineering in the public education sector in Colombia

Main Article Content

Juan Habib Bendeck Soto

Abstract

This paper aims to provide a general reflection on systems engineering as a profession as well as on the current perspective prevalent in the Colombian public educational sector on this discipline both as a degree program and as a profession in the country’s labor market. Various social and academic aspects are analyzed that impact the lack of interest on the part of students in the public sector, taking into account that the information and communication technology (ICT) industry in the country lacks a large number of professionals who can meet the current needs of the enterprise and the academic sector. Therefore, this paper aims to raise awareness of the importance of this industry as well as to better promote this degree program among inclusive social sectors, which require a good number of students with a highly qualified academic training for the software sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bendeck Soto, J. H. (2018). Systems engineering in the public education sector in Colombia. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 6(2), 82–88. https://doi.org/10.22209/rhs.v6n2a05
Section
Reflection paper not derived from research

References

Bolivar, A. (2008). Ciudadanía y competencias básicas. Sevilla: Fundación ECOEM.

Canchala, M., Serrato, M., & Criollo, C. (2014). Diagnóstico sobre inclusión educativa en discapacidad en los programas de pregrado de la Universidad Mariana. Boletín Informativo CEI, 1(2), 92-95.

Eriksson, M., Borg, K., & Borstler, J. (2008). Use Cases for Systems Engineering - An Approach and Empirical Evaluation. Systems Engineering, 11(1), 39-60.

Farné, S., & Vergara, C. (2008). Cuaderno 10. Recuperado de Universidad de Externado Colombia: https://bit.ly/2DYOr8F

Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the Corporation. Nueva York: Harper Collins.

Hernández, M. (10 de febrero de 2014). Industria TIC colombiana necesita muchos más ingenieros. El Tiempo.

Higuera, O. (2017). Deserción estudiantil en Colombia y los programas de Ingeniería de la UPTC Seccional Sogamoso. Ingeniería, Investigación y Desarrollo, 17(1), 70-76. Recuperado de https://bit.ly/2SgRSuy

Martínez, A., Jímenez, R., & Hernández, G. (2017). Rol del Ingeniero de Sistemas en Colombia. Boletín Informativo, Universidad Mariana, Bogotá, D.C.

Ministerio de Educación Nacional. (2004). La nueva red del conocimiento. Recuperado de Sitio Web del Ministerio de Educación Nacional: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87398.html

Olver, R. (24 de junio de 2013). Lack of engineers means Britain Ill-prepared for future. The Telegraph.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (Noviembre de 2008). La educación inclusiva: El camino hacia el futuro. Recuperado de UNESCO: https://bit.ly/2wFOKhd

República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá, D.C.

Restrepo, P. (2015). La gente no quiere estudiar Ingeniería. (E. Bohórquez, Entrevistador) Colombia: El Espectador.

Rojas, M. (2009). El abandono de los estudios: deserción y decepción de la juventud. Revista Académica de la Facultad de Ciencias Sociales, 4.

Romero, G., & Paredes, A. (2017). Análisis de la deserción estudiantil en la USB, facultad Ingeniería de Sistemas, con técnicas de minería de datos. Revista I+D en TIC, 4(1), 13-18.

Serna, M., & Serna, A. (2013). La formación en Ingeniería en Colombia: Una situación que preocupa. Medellín. Recuperado de Universidad.com.co.

Triantis, K., Rahmandad, H., & Vaneman, W. (2009). Systems Engineering: Have we lost our Competitive Edge? A consideration of the Dynamics of Systems Engineering Projects, (pp. 3-22). Falls Church, Virginia.

Velásquez, L. (15 de Abril de 2016). En Colombia se necesitan 18.000 ingenieros más. El Colombiano. Recuperado de https://bit.ly/1SGscjm

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.