“Constructivist psychology”: the effect of language in the determination of the psyche and psychotherapy practice
Main Article Content
Abstract
This paper presents the view of constructivist psychology about language and its effect in shaping the psyche as well as its usefulness in psychotherapeutic practice. From this perspective, language reveals as a “human constitutive process in the construction of reality that serves to explain it and explain himself ” (Balbi, 2004). In this context, constructivism in psychology is a cognitive movement in which mental abilities appear in language along with constructions of distinctions and notions about the world, subjectivity, reality, the others, and interactions in social scenarios. Constructivism establishes a psychotherapeutic approach based on language. It comprises the psyche as a product of the representative and narrative effects of human language networks. Thus, therapeutic intervention has to address the language of the patient, as it is the element through which humans cope with reality, establish links, and deal with cotidianity, culture, personal history, and develop constructs about life and destiny. In those terms, language is set at the base of psyche, guiding the psychotherapeutic treatment.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Andersen, T. (1994). El equipo reflexivo. Diálogos y diálogos sobre los diálogos. Barcelona, Gedisa.
Anderson, H. (2003). Posmodern social construction therapies. En: www.harlene.org/writing.
Anderson, H. (1997). Conversation, language and possibilities: A postmoderm approach to therapy. New York: Basic Books.
Balbi, Juan. (2004). Lenguaje y conciencia temática. En: La mente narrativa, hacia una concepción posracionalista de la identidad personal. Pag: 322-334. Buenos Aires, Ediciones Paidós.
Balbi, Juan. (2004). Constructivismo y posracionalismo, similitudes y diferencias. En: La mente narrativa, hacia una concepción posracionalista de la identidad personal. pág.: 272281. Buenos Aires, Ediciones Paidós.
Bandura Albert, Walters Richard H. (1983). “Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad”. Madrid, Ed. Alianza, Séptima Edición.
Bruner, Jerone. (1983). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid, Alianza Editorial.
Bruner, Jerone. (1983). Pensamiento. ¿en qué se basa el uso del lenguaje, la acción, el pensamiento y el lenguaje? pág.: 24-29. En: Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid, Alianza Editorial.
Bruner, Jerone. (1983). Pragmática del lenguaje y lenguaje de la pragmática. pág.: 187-196. En: Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid, Alianza Editorial.
Buch, R. (1983). “Nonverbal behavior and the theory of emotion: The facial feed-back hypothesisn, Journal of Personali” and Social Psychology, vol. 38, núm. 5 (maig), p. 811-824.
Ceberio, Marcelo; Watzlawick, Paul. (1998). La construcción de la paradoja observante. En: La construcción del universo, conceptos introductorios y reflexiones sobre epistemología, constructivismo y pensamiento sistémico. Pag: 77-90- Barcelona, Editorial Herder S.A.
Freeman, Jenifer; Epston, Dean Lobovits. (2001). Terapia narrativa para niños. Aproximación a los conflictos familiares a través del juego. México, Editorial Paidós.
Freeman, Jenifer; Combsi, G. (1996). Narrative therapy: the social construction of preferred realities. New York: Norton.
Goncalves, Oscar. (1994). Psicoterapia cognitiva narrativa, terapia breve. Bilbao, Editorial Desclée de Brouwer, S.A.
Güidano, Victorio. (2003). El modelo cognitivo postracionalista. Hacia una reconceptualización teórica y clínica. Bilbao, Editorial Desclée de Brouwer, S.A.
Hardy, Thomas; Jackson, Richard. Aprendizaje y Cognición. España, Editorial Faresco. S.A.
Ibañez, Nolfa. (2003). La construcción del mundo en el lenguaje. Santiago de Chile. Editorial Pleyade.
Ibañez, Nolfa. (2003). La construcción del mundo en el lenguaje. En: El surgimiento del lenguaje en el niño. Pag: 7183. Tesis Doctoral. Academia Universidad de Humanismo Cristiano. Santiago de Chile.
Ibarra, Alexis. (2004). ¿Qué es la terapia colaborativa?. Athenea Digital, 5. Disponible en: http://antalya.uab.es/ athenea/num5/ibarra.pdf
Luria, A.R. (1995). Conciencia y Lenguaje. España, Artigrafía, S.A.
Mahoney, M. J. (1988). Psicoterapia y procesos de cambio humano. En M. J. Mahoney y A Freeman (Eds.), Cognición y psicoterapia. Barcelona: Paidós.
Mahoney, M. J. (1983). Cognición y modificación de conducta. México: Trillas.
Mahoney, M. J. (2005). Suffering, philosophy, and psychotherapy. Joumal of Psychotherapy Integration, 15,337352. Mahoney, M. J. (en prensa). Constructive comp1exity and human change processes. En W. D. Spaulding & J. Poland (Eds.), Nebraska Symposium on Motivation: Modeling complex systems: Motivation, cognition, and social processes. Linco1n, NE: University of Nebraska Press.
Mahoney, Michael & Freeman, A. (1985). Cognition and Psychotherapy. New York: P1enum Press. (En español: Cognición y Psicoterapia. Barcelona: Paidós, 1988).
Maturana, Humberto. (1995). Lenguaje y realidad. El origen de lo humano. Revista colombiana de psicología. Nº 5-6- Pág.: 201-203. Editorial Universitaria.
Maturana, Humberto. (1996). Lenguaje y realidad: el origen de lo humano. pág.: 103-110- En: Desde la biología a la psicología. Santiago de Chile, Editorial Universitaria, S.A.
Maturana, Humberto. (1998). Carta: ¿Cuándo se es humano? pág.: 144-154.En: El sentido de lo humano. Santiago de Chile, Editorial Dolmen Ediciones S.A.
Maturana, Humberto. (1998). Biología de lo psíquico. pág.: 197-218. En: El sentido de lo humano. Santiago de Chile, Editorial Dolmen Ediciones S.A.
Maturana, Humberto. (1998). Cuerpo-espíritu: Ser y llegar a ser, educación y responsabilidad. Pag: 262-269. En: El sentido de lo humano. Santiago de Chile, Editorial Dolmen Ediciones S.A.
Maturana, Humberto. (1998). Conferencia: ¿Niño limitado o niño diferente? pág.: 281-294. En: El sentido de lo humano. Santiago de Chile, Editorial Dolmen Ediciones S.A.
Maturana, R.H. (1978). Biology of lenguaje: epistemology of reality. En: Psichology and biology on language and thought, George A. Miller and Elizabeth Lennerberg (eds). Academic Pres.
Méndez, Carmen, Maturana, Humberto. (1995). La enfermedad mental crónica como trastorno epistemológico. pág.: 111-115. En: Desde la biología a la psicología. Santiago de Chile, Editorial Universitaria, S.A.
Neimeyer Robert, Mahoney, Michael. (1998).El constructivismo radical: preguntas y respuestas. Jay, Efran y Fauber, Rober. pág.: 239-269. En: Constructivismo en psicoterapia. España, Ediciones Paidós Iberia, S.A.
Palmero, Frances y Fernández, Henrique. (1998). Proceso emocionales. pág.: 220-231. En: Emociones y Adaptación. Barcelona, Editorial Ariel, S.A.
Payne, Martin. (2002). Una visión global de la terapia narrativa. pág.: 21-34. En: Terapia narrativa. Barcelona, Editorial Paidós, SAICF.
Payne, Martin. (2002). ¿Cómo ayudar a la persona a describir su problema?. Pag: 61-90. En: Terapia narrativa. Barcelona, Editorial Paidós, SAICF.
Payne, Martin. (2002). La terapia narrativa en la práctica. pág.: 195-216. En: Terapia narrativa. Barcelona, Editorial Paidós, SAICF.
Pérez M., Román y Gallego-Badillo, Rómulo. (1994). Corrientes constructivistas de los mapas conceptuales a la teoría de la transformación intelectual. Santa fe de Bogotá, Colombia, Editorial Colombia Nueva L.T.D.A.
Sáenz, Tarragona, Margarita. La supervisión desde una postura posmoderna. Publicado en: Psicología Iberoamericana. Vol. 7, Nº 3. Junio 1999, pág.: 68-76.
Segal, Lynn. (1994). Las dificultades del lenguaje. pág.: 59-92. En: Soñar la realidad. Barcelona, Editorial Paidós, SAICF.
Vigotsky, Lev. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. España, Editorial Crítica, S.L.
Watzlawick, Paul. (1983). Formas lingüísticas del hemisferio cerebral derecho. Pag: 49-50. En: El lenguaje del Cambio. Barcelona, Editorial Herder.
Watzlawick, Paul. (1994). Introducción al constructivismo radical. pág.: 20-37. En: La realidad inventada ¿Cómo sabemos lo que creemos saber? Buenos Aires. Editorial Gedisa.
Watzlawick, Paul. (1994). La autorreflexividad en la literatura ejemplificada en la trilogía novelística de Samuel Beckett. pág.: 121-138. En: La realidad inventada ¿Cómo sabemos lo que creemos saber? Buenos Aires. Editorial Gedisa.