Urban tourism as alternative tourism in Medellín: spatial behaviors of the city as a tourist destination

Main Article Content

Hernando Bejarano Arismendi
María E. Arroyave Torres
Martha E. Saldarriaga Ospina
Carlos A. Urrego Ramirez
Diego A. González Muñoz

Abstract

The research project “Update and implementation of the inventory of Medellín city’s tourist attractions and its districts”, carried out in 2016 in collaboration with the Undersecretariat of Tourism of the City Hall of Medellín, raised the following questions: Is there a clear offer of cultural and environmental tourist tours in Medellín? How can the resources identified and assessed in the tourism inventory contribute to an offer that meets the needs of tourists visiting Medellín today? This paper focuses on these questions and aims to reflect on the recognition and assessment of the local tourism offer as well as on the management model of the city from its inception. This analysis shows manifestations and spatial behaviors that create inclusive opportunities for communities, and project a new image of an emergent city which is resilient in the face of difficulties and innovative in its actions, like few in the world. It also allows to identify new opportunities for urban planning and future intervention, for which everyone must be willing to increase and maintain the possibility of optimizing local economic and social development in a sustainable and competitive way.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bejarano Arismendi, H., Arroyave Torres, M. E., Saldarriaga Ospina, M. E., Urrego Ramirez, C. A., & González Muñoz, D. A. (2017). Urban tourism as alternative tourism in Medellín: spatial behaviors of the city as a tourist destination. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 5(1), 8–16. https://doi.org/10.22209/rhs.v5n1a02
Section
Reflection article
Author Biographies

Hernando Bejarano Arismendi

Arquitecto por la Universidad Nacional de Colombia, Especialista en Planificación Urbano-Regional por la Universidad Nacional de Colombia, Especialista en Gerencia por la Institución Universitaria CEIPA, Magister en Dirección de Empresas por la Escuela de Administración de Empresas Barcelona España y Especialista en Gerencia de Entidades Sociales con énfasis en Desarrollo Local y Marketing Territorial por la Universidad de EAFIT. Asesor y Consultor en Proyectos Turísticos.

María E. Arroyave Torres, Universidad de San Buenaventura

Magister en Administración de Empresas con Especialidad en Dirección de Proyectos por la Universidad Viña del Mar, Especialista en Gerencia de Servicios Sociales por la Fundación Universitaria Luis Amigó e Ingeniera de Sistemas por la Universidad Cooperativa de Colombia. Directora del Programa de Administración Turística y Coordinadora del Semillero de Investigación Innovación y Empresas Sostenibles - Universidad de San Buenaventura. Asesor y Consultor en proyectos del sector público y privado.

Martha E. Saldarriaga Ospina, Universidad de San Buenaventura

Administradora de Empresas Turísticas por la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia, Licenciada en Administración Educativa por la Universidad de San Buenaventura, Magíster en Administración por la Universidad Eafit. 33 años de experiencia docente de catedra en Pregrado y Postgrado. Consultora Certificada en Certificación de Competencias de Consultoría. Asesor y consultor en Proyectos Turísticos.

Carlos A. Urrego Ramirez

Comunicador Social por la Universidad de Antioquia, Técnico en Hotelería y Turístico por el Instituto Colombo Europeo. Conferencista en la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia, ESUMER, Corporación Turistica del Suroeste y Universidad de San Buenaventura. Asesor y consultor en proyectos turísticos.

Diego A. González Muñoz

Administrador de empresas turísticas por la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia. Docente universitario de catedra en pregrado. Asesor y consultor en planificación y gestión de destinos.

References

Alcaldía de Medellín. (2016). Plan de Desarrollo Medellín Cuenta Con Vos 2016-2019. Medellín

Borthiry, N. (2002). Gestión pública municipal del turismo: Un desafío basado en el fortalecimiento institucional y en la participación. Mar de Plata, Argentina: Universidad

Nacional del Mar del Plata: Facultad de ciencias económicas.

Boullon, Robert. (1985). Planificación del Espacio Turístico (Primera edición ed.). México, D.F.: Trillas S.A de C.V.

Marchena Gómez, M., y Vera Rebollo, J. F. (1997). Análisis Territorial del Turismo. Andalucía: Ariel.

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2010). Metodología para la elaboración del inventario de atractivos turísticos. Bogotá D.C.

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2016). Informe de flujos de visitantes a nivel nacional por departamentos y ciudades. Bogotá D.C.

Presidencia de la República. (2014). Plan sectorial de turismo 2014-2018. Bogotá, D.C.

Procolombia. (2016). Recuperado de http://www.procolombia.co/actualidadinternacional/vacacional/conozca-el-potencial-delturismo-urbano-y-sus-tendencias

Viceministerio de turismo y fontur. (2012). Plan de Desarrollo Turístico de Antioquia 2012-2015. Medellín, Colombia.