Qualitative research and its relation to the understanding of subjectivity
Main Article Content
Abstract
Given the risk of instrumentalization that qualitative research is currently facing, this paper analyzes the relationship between qualitative research and the understanding of subjectivity. The article is based on the methodological report of the dissertation entitled Configuración de subjetividad juvenil en contextos de violencia (Configuration of youth subjectivity in violent contexts). The findings derived from this work highlight the importance of both language and expressions for information generation techniques, as mechanisms allowing access to subjectivity. In addition, it proposes that qualitative research, by its nature, focuses on the study of the subjective, which entails the need to study complex interrelations that go beyond instrumentally and sequentially applying a set of procedures.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Andrade, L. (2007). Del tema al objeto de investigación en la propuesta epistemológica de Hugo Zemelman. Cinta de Moebio, 30, p. 262-282. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10103003
Arendt, A. (1995). De la historia a la acción. Barcelona: Ediciones Paidós.
Benavides M. y Restrepo, C. (2005). Métodos de la investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.
Bonilla C., Castro E. y Rodríguez P. (1995). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Editorial Presencia, Facultad de Economía Universidad de Los Andes.
Canal, N. (2006). Técnicas de muestreos. Sesgos más frecuentes. Revista Seden, 9, p. 121-132. Recuperado de http://www.revistaseden.org/files/9-CAP%209.pdf
Duarte, J. (2011). La investigación de día y la investigación de noche: memoria metodológica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 45-63.
Gadamer, H. G. (1993). Verdad y Método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Galeano, M. (2014). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Galeano, M. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Medellín: La Carreta Editores.
González, R. (2006). Investigación cualitativa y subjetividad. Guatemala: Oficina de Derechos Humanos del Arzobispado de Guatemala.
González, R. (2000). Investigación cualitativa en psicología: rumbos y desafíos. México: International Thomson Editores.
Luna, M. T. (2003). La constitución del sujeto político en el marco de la democracia. (Documento de trabajo de Línea de Socialización Política y Construcción de Subjetividades. Doctorado en Ciencias Sociales Niñez y Juventud). CINDE – Universidad de Manizales, Medellín.
Martínez, M. (1996). Comportamiento Humano. Nuevos Métodos de investigación. México: Ed. Trillas.
Mills, C. (1977). La imaginación sociológica. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Pichón, R. (2003). El proceso grupal: del psicoanálisis a la psicología social. Buenos Aires: Nueva Visión.
Quecedo, R. y Castaño C. (2002). Introducción a la metodología de la investigación cualitativa. Revista Psicodidáctica, 14, p. 5-39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402
Richaud, M. (2016). Metodología Cualitativa. (Documento guía del curso doctoral Introducción a la investigación cualitativa). Universidad Católica Argentina, Buenos Aires.
Schütz, A. (1974). El mundo social y la teoría de la acción social. En: Estudios sobre teoría social. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Schütz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Barcelona: Ediciones Paidós.
Strauss, A y Corbin J. (2012) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Ediciones Paidós.
Vargas, G. (2007). Formación y subjetividad. Bogotá: Editorial Universidad Pedagógica Nacional.
Viveros, E. (2011). Aproximación a los momentos metodológicos de una experiencia de investigación cualitativa. A propósito de los dilemas sobre el “comienzo”, el “intermedio” y el “final” del oficio investigativo. Revista Virtual Fundación Universitaria Católica del Norte, 34, 385-405.