Tutorials practical and comprehensive training of SENA Apprentices

Main Article Content

Luis Alberto Ospina Ospina
Mirian Fanny Obando Obando
Blanca Inés Restrepo Echeverri

Abstract

This study describes and analyzes the tutorial practices carried out during the integral formation at the National Learning Service, SENA. The social, cognitive and emotional components of SENA allow this governmental institution to meet the current demands of employers, thus fulfilling its social responsibility related with the formation of human talent required by the Colombian productive sector. According to our results, improving trainees education in social, cognitive and emotional skills require to strengthen tutorial presential practices, so instructors can meaningfully address their role as tutors during the integral training of SENA trainees. The respondent instructors recognize this difficulty and apprentices claim vehemently the figure of a tutor that facilitates not only the acquisition of technical knowledge but also the internalization of values, attitudes and behaviors that contribute to their social and work conditions

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ospina Ospina, L. A., Obando Obando, M. F., & Restrepo Echeverri, B. I. (2014). Tutorials practical and comprehensive training of SENA Apprentices. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 2(2), 24–37. https://doi.org/10.22209/rhs.v2n2a02
Section
Scientific and technological research article

References

Ausubel, D. et al. Psicología Cognitiva. (1976). Un punto de vista cognoscitivo. México.

Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. pp.153. Madrid, España: Ed. Alianza.

Clavijo, A. (2010). La enseñanza para la comprensión: una forma de pensar desde la complejidad. Revista “Entre Comillas”, 13, 26. Cuenca, M.J. (1995). Mecanismos lingüísticos y discursivos de la argumentación. Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 23-40

Dávila, S (2000). El aprendizaje Significativo. Revista Digital Contexto Educativo, No. 9, julio de 2000. Dávila, S (2000). El aprendizaje Significativo. Revista Digital Contexto Educativo, No. 9, julio de 2000.

De Oliveira, M.K. (1996). Pensar la educación: Las contribuciones de Vygotsky. pág. 52

Elías, M., et al. (1997). Promoting social and emotional learning. Guidelines for Educators. Alexandria, Virginia: ASCD (Association for Supervision and Curriculum Development).

Flórez R. (1999) Evaluación Pedagógica y Cognición. McGrawHill.

Goleman, D., Boyatzis, R., McKee, A. (2002). EL Líder Resonante crea más. El poder de la inteligencia emocional. Barcelona: Plaza y Janés.

Mélich, J. (1994). Del extraño al cómplice. la educación en la vida cotidiana. Barcelona, España: Anthropos.

Monroy, L. (1994). La estructura del ser humano como fundamento de la educación en lo superior y para lo superior: bases para un diseño curricular aplicable a la formación integral universitaria. (p. 148). Cali, Colombia: Universidad del Valle.

Pérez Gómez, A.I. y Soto Gómez, E. (2009). “Competencias y contextos escolares. Implicaciones mutuas”. Organización y Gestión Educativa, 2, 17-22.

Prawda, H. A. (2008). “Mediación escolar sin mediadores”. 1era. Ed., Buenos Aires: Bonum. pp. 12

Roche R. (1995): Psicología y educación para la prosocialidad, Barcelona, Universidad Autónoma. P. 141

Shapiro, L. (1997). La inteligencia emocional de los niños. Grupo Zeta, Bilbao, España.

Timudez, O. (2010). Escuelas complementarias. Revista Ciencias de la Educación, 20(35), 267-276.