Understanding the Phenomenon of Death from University Students’ Perspective: An Indicator from Four Higher Education Institutions

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Fernando Antonio Zapata Muriel
Luis Fernando
Nicolás Alberto Alzate Mejía

Abstract

The objective of this study is to conduct a hermeneutic analysis of how young university students in today’s contemporary, secularized world understand the phenomenon of death. While the research follows a hermeneutic approach, its authors also developed a data collection instrument consisting of 50 statements with multiple-choice and true-false answer options. Answers were gathered from students at Universidad de San Buenaventura, Corporación Universitaria Lasallista, Corporación Universitaria Remington, and Universidad Católica de Oriente. The findings indicate that the majority of students approach death with clarity and courage. They place little importance to accompaniment at funeral rites and affirm that religious beliefs help alleviate the fear of death. The data also reflect a generally positive assessment of life. From a theological perspective, resurrection and reincarnation appear among student’s beliefs. For example, although they recognize the Christian experience of faith in the resurrection, they do not consider it central. Overall, students do not perceive death as something dreadful, but rather as one of the significant elements that give meaning to life. In conclusion, the study underscores the importance of continuing to conceptualize the phenomenon of death as a meaningful existential act with a transcendent foundation—one that enables individuals to embrace life with courage and purpose.

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How to Cite
Zapata Muriel, F. A., Luis Fernando, & Alzate Mejía, N. A. (2025). Understanding the Phenomenon of Death from University Students’ Perspective: An Indicator from Four Higher Education Institutions. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 13(2), e6/1–20. https://doi.org/10.22209/rhs.v13n2a06
Section
Scientific and technological research article
Author Biographies

Fernando Antonio Zapata Muriel, Corporación Universitaria Remington, Medellín, Colombia

Bachiller en Filosofía por la Universidad Pontificia Bolivariana (UPB), Medellín (1987).
Licenciado, Magíster (2004) y Doctor en Teología (2014), con doble titulación Canónica y Civil (UPB, Medellín).
Psicólogo por la Universidad de San Buenaventura (USB), Medellín (2001) y Magíster en Psicología por la misma universidad (2010).
Docente de tiempo completo en el Grupo Interdisciplinario en Estudios Socio-Humanísticos y Educativos (GESHE).

Luis Fernando, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia

Magíster en Educación y Desarrollo Humano por la Universidad de San Buenaventura (USB).
Filósofo y Teólogo por la Universidad Pontificia Bolivariana (UPB).
Docente investigador en la línea de Antropología, Educación y Formación Docente, con énfasis en Bioética y Ética de la Investigación.
Miembro del grupo de investigación GIDPAD de la USB, reconocido por Minciencias.

Nicolás Alberto Alzate Mejía, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia

Magíster en Teología Comparada de las Grandes Religiones por el Instituto Católico de París.
Magíster en Bioética por la Universidad Javeriana.
Teólogo por la Universidad de San Buenaventura (USB).
Docente investigador en la línea de Antropología, Educación y Bioética.
Integrante del grupo de investigación GIDPAD de la USB, reconocido por Minciencias.

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