Narco-productions in the historical memory debate in Colombia
Main Article Content
Abstract
Colombia has been deeply impacted by drug trafficking, a phenomenon that has shaped its history and culture. This recurring theme has also been widely explored in the country’s audiovisual productions, drawing criticism for its pervasive presence. Accordingly, this article focuses on products that emphasis drug traffickers and their criminal activity—commonly known as narco-productions—to examine their role within the framework of historical memory and their potential contribution to promoting truth, reparation, and the non-repetition of the events that occurred during Colombia’s internal conflict. The text argues that such audiovisual works are part of the spectrum of historical memory by offering insight into the country’s experience of conflict. Although they often primarily center on perpetrators, these narratives provide a perspective that broadens our understanding of the events that have transpired over the years. In this way, narco-productions can be interpreted as a tool for reflecting on the complex reality of the Colombian conflict.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Becerra, A., & Hernández, D. (2019). Fascinación por el poder: consumo y apropiación de la narcocultura por jóvenes en contextos de narcotráfico. Intersticios sociales, (17), 259-285. https://doi.org/10.55555/IS.17.235
Balanger, L., Newman, E. y Vergara, S. (Productores ejecutivo). (2024). Griselda Blanco. [Serie de televisión]. Latin World Entertainment
Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH]. (14 de mayo de 2021). Recuperar la memoria que repara: misión del CNMH. Centro Nacional de Memoria Histórica. https://centrodememoriahistorica.gov.co/recuperar-la-memoria-que-repara-mision-del-cnmh/#:~:text=%E2%80%9CLa%20memoria%20puede%20ser%20utilizada%20para%20otros%20fines%20m%C3%A1s%20loables,y%20que%20sus%20victimarios%20pidan
Comisión de la Verdad (2022). Hallazgos y recomendaciones. Siglo XXI.
Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH). Principios sobre Políticas Públicas de Memoria en las Américas. Resolución 3/2019.
Corzo, E. (2023). Pandemia, coca y conflicto armado: evidencia para Colombia [Tesis de maestría, Universidad del Rosario]. https://repository.urosario.edu.co/items/103a6d04-9bab-4853-bc2a-a88636af38f3
Cuellar, D. (2019). Narrativas del “traqueto” en el cine criminal colombiano: análisis de las películas ‘El rey’ (2004) y ‘Rodrigo D´no futuro’ (1990). [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/21219
Douzinas, C., & Estepa, M. (2010). La reparación a las víctimas del conflicto en Colombia. Diálogos De Saberes, (33), 219–229. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dialogos/article/view/1919
Forbes (15 de diciembre del 2015). Éste es el número de Forbes que incluyó a Pablo Escobar. Forbes México. https://www.forbes.com.mx/este-es-el-numero-de-forbes-que-incluyo-a-pablo-escobar/
García, R. (2022). La política de memoria en Colombia. El relato histórico del Centro nacional de Memoria. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea (25), 375-398. https://doi.org/10.14198/PASADO2022.25.16
Giraldo, I. (2015). Machos y mujeres de armas tomar. Patriarcado y subjetividad femenina en la narco-telenovela colombiana contemporánea. La manzana de la discordia, 10(1), 67-81. https://doi.org/10.25100/lamanzanadeladiscordia.v10i1.1596
Gobierno Nacional y FARC-EP. (2016). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. Desde Abajo.
Guarín, O. (Productor ejecutivo). (2013-2014), El Mexicano. [Serie de televisión]. FOX Telecolombia.
Granados, J., & Puentes, P. (12 de septiembre del 2023). El área sembrada con coca en Colombia llega a 230 000 hectáreas y alcanza su máximo histórico. Mongabay, https://es.mongabay.com/2023/09/area-sembrada-con-coca-en-colombia-aumenta-estudio/
Guzmán, V. (2021). El método cualitativo y su aporte a la investigación en las ciencias sociales. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 1(4), 19-31. https://doi.org/10.35622/j.rg.2021.04.002
Jelin, E. (2001). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI Editores.
Jurisdicción Especial para la Paz (JEP). Sala de reconocimiento de verdad, de responsabilidad y de determinación de los hechos y conductas. AUTO No. 033 de 2021; 12 de febrero del 2021.
Latorre Mantilla, J. C., González Rincón, L. R., & Jiménez Blanco, N. (2016). La narcocultura en el lenguaje verbal de los jóvenes bumangueses. [Tesis de pregrado, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. http://hdl.handle.net/20.500.12749/713
Ley 1448 del 2011. Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones. 20 de junio del 2011. D. O. No. 48906.
Londoño, M. (2022). La narcocultura en Colombia: Una propuesta de comunicación publicitaria desde el mercadeo social y el mercadeo digital para sanar desde la raíz. [Tesis de pregrado, Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/64003
López, A. y Mitrotti, A. (Productores ejecutivos). (1997-2010). Pandillas, Guerra y Paz. [Serie de televisión]. RCN Televisión.
Melo, M. F. (12 de enero del 2024). El mercado mundial de la cocaína. Statista. https://es.statista.com/grafico/31559/paises-productores-de-hoja-de-coca-en-el-mundo-y-numero-de-consumidores-de-cocaina porregion/#:~:text=Como%20muestra%20nuestro%20gr%C3%A1fico%2C%20esto,cultivo%20de%20coca%20en%202022
Ordóñez, M. (2012). Las “narco telenovelas” colombianas y su papel en la construcción discursiva sobre el narcotráfico en América Latina [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador]. http://hdl.handle.net/10644/3033
Palacio, C. (Productora ejecutiva). (2008-2010). El Cartel de los Sapos. [Serie de televisión]. Caracol Televisión.
Palacio, C. (Productora ejecutiva). (2009), Las muñecas de la mafia. [Serie de televisión]. Caracol Televisión.
Posada, J. (Productor ejecutivo). (2010). Rosario Tijeras. [Serie de televisión]. TV Azteca; Novelas Sony Pictures Televisión; Teleset.
Ramírez-Pimienta, J. C. (2007). Narcocultura a ritmo norteño: El narcocorrido ante el nuevo milenio. Latin American Research Review, 42(2), 253-261. https://doi.org/10.1353/lar.2007.0027
Rincón, O. (28 de enero del 2024). La doble moral de narcolombia. Razón Pública. https://razonpublica.com/la-doble-moral-narcolombia/
Rincón, O. (2013). Todos llevamos un narco adentro-un ensayo sobre la narco/cultura/telenovela como modo de entrada a la modernidad. Matrizes, 7(2), 1-33. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v7i2p193-219
Sandoval Garrido, D. (2013). Reparación integral y responsabilidad civil: el concepto de reparación integral y su vigencia en los daños extrapatrimoniales a la persona como garantía de los derechos de las víctimas. Revista de Derecho Privado. (25). 237-271. https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/derpri/article/view/3602
Sastoque, J. (Productor ejecutivo). (2009). El capo. [Serie de televisión]. FOX Telecolombia.
Semana (6 de junio del 2012). La fortuna que Pablo Escobar dejaría a Caracol TV. Semana. https://www.semana.com/pais/articulo/la-fortuna-pablo-escobar-dejaria-caracol-tv/152700/
Uribe, J. (Productora ejecutiva). (2012). Pablo Escobar: El Patrón del Mal. [Serie de televisión]. Caracol Televisión.
Valenzuela, J. M. (2012). Narcocultura, violencia y ciencias socioantropológicas. Desacatos, (38), 95-102. https://desacatos.ciesas.edu.mx/index.php/Desacatos/article/view/273
Vásquez Mejías, A. (2020). No mirar.Tres razones para defender las narcoseries. Universidad Autónoma de Sinaloa.