The Schizoanalytic School: A Path towards a New Pedagogical Proposal
Main Article Content
Abstract
The schizoanalytic school–grounded in the philosophical currents of Deleuze, Guattari and Foucault–proposes a reconfiguration of the educational system in Colombia to produce critical and reflective citizens. This philosophical approach questions the power structures, the violence and the conflicts that arise within educational institutions and advocates for an education based on collaboration, empathy and mutual respect. In addition, it criticizes the educational standardization promoted by international treaties that prioritize technical skills which are detrimental to humanities. This standardization gives rise to what is known as “neoliberal pedagogy.” The proposal of the schizoanalytic school emerges as an alternative that fosters creativity, autonomy and self-reflection in students and invites them to become active agents in their educational process. This interdisciplinary approach–between philosophy and psychoanalysis–poses a critical look at power structures and the construction of knowledge in education. At the same time, it promotes inclusive, fair and quality education to encourage social transformation and to promote that citizens commit to change and equity, so that their bodies become resilient entities devoted to personal care.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Breton, D. (2010). Cuerpo sensible. Metales Pesados.
Cajiao, F. (1994). Poder y justicia en la escuela colombiana. Fundación FES.
Cajiao, F. (2001). La sociedad educadora. Revista Iberoamericana de Educación, (026), 17-33.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2004a). El Antiedipo: capitalismo y esquizofrenia (J. Vázquez Pérez, trad.). Editorial Pre-Textos.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2004b). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia (J. Vázquez Pérez, trad.; U. Larraceleta, colab.). Pre-Textos.
Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis, 13. http://journals.openedition.org/polis/5509
Derrida, J. (1981). Positions. University of Chicago Press.
Elgarte, R. (2009). Contribuciones del psicoanálisis a la educación. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6(6), 317-328.
Foucault, M. (1999). Estrategias de poder. En Obras esenciales (vol. 2). Paidós.
Foucault, M. (1986). Historia de la locura en la época clásica I. Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. La Piqueta.
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI.
Freud, S. (1901). Psicopatología de la vida cotidiana. En Obras completas (J. L. Etcheverry, ed., vol. 6, pp. 1-292). Amorrortu.
Freud, S. (1979). Pulsiones y destinos de pulsión. En Obras completas (J. L. Etcheverry, ed., vol. 15, pp. 105-134). Amorrortu.
Han, B.-C. (2021). La sociedad paliativa. Herder Editorial.
Han, B.-C. (2022). Infocracia. Taurus Editorial.
Hur, D. (2020). Educación como potencia en tiempos de neoliberalismo y fundamentalismos. Saberes y Prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 5(1), 1-12.
Lacan, J. (1984). El seminario 3. Las psicosis. Paidós.
Martínez, J. E. & Ochoa, C. (2017). Actitud esquizoanalítica. Esquizoanálisis, un método menor de descomposición del dispositivo capitalista. Tabula Rasa, 26, 1-23. https://doi.org/10.25058/20112742.195
Moreno, S. (2016). Un mundo sin paredes y sin puertas: el mundo del que se escucha. En U. O. Cuéllar & C. S.
Rodríguez (Eds.), Abordaje institucional de las psicosis: una orientación por el síntoma (pp. 49-63). Editorial Universidad EAFIT.
Parra, R. & Castañeda, E. (2014). La vida de los maestros colombianos: interculturalidad y ciudadanía en la escuela. Convenio Andrés Bello; Universidad de Ibagué; Universidad Externado de Colombia.
Rolón, G. (2023). La felicidad: más allá de la ilusión (1.ª ed.). Planeta.
Salazar Silva, J. A. (2020). El esquizo: proceso, positivación y modos de desterritorialización continua de la máquina estatal. La Deleuziana. Revista Online de Filosofía Especial, 1, 1-7.
Sánchez, C., Cuevas, T., Klimpel, P. & Patiño, D. (2007). Esquizoanálisis: corporalidad y coordinación grupal como alternativa de trabajo psicoterapéutico. Cuadernos de Neuropsicología, 1(3), 174-371. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cnps/v1n3/v1n3a10.pdf
Videla, F. (2020). El cuerpo en disputa. Arte y aprendizaje en Gilles Deleuze. Saberes y Prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 5(1). https://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/386/3861886005/index.html