Effects of Parenting Styles on Children’s Psychological Development and Their Impact on Child Abuse

Main Article Content

María Camila Santana Peréz
Deilis Inés Vega Ospino

Abstract

Child abuse manifests in various forms within families and has a profound impact on children’s psychological development. This study examines parenting styles to identify patterns that foster healthy psychological development and those that may lead to child abuse. To achieve this, a conceptual review of the issue was conducted, drawing on data from previous research to bridge the reality of child abuse with relevant concepts and theoretical framework. Our analysis revealed that parenting habits play a critical role in shaping children’s social skills, academic performance, and their capacity to build healthy relationships. Authoritarian and neglectful parenting styles may cause emotional and behavioral problems, whereas democratic parenting styles support comprehensive development, resilience, and a reduction in child abuse rates. The findings highlight the importance of promoting healthy parenting habits to reduce child abuse, enhance children's psychological well-being, and improve their quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santana Peréz, M. C., & Vega Ospino, D. I. (2025). Effects of Parenting Styles on Children’s Psychological Development and Their Impact on Child Abuse. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 13(1), e1/1–15. https://doi.org/10.22209/rhs.v13n1a01
Section
Revisiones de tema

References

Aguas Hernández, K. (2022). Pautas de crianza para promover las habilidades sociales en la primera infancia desde el ámbito de la animación sociocultural en el centro de desarrollo infantil Camino del Sol en el municipio de Puerto Colombia [Tesis de maestría, Universidad del Norte]. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/11651/TRABAJODEGRADOKarelysEstefannyAguasHernandez.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Aguirre Sandoval, S. (2022). La crianza permisiva como factor de riesgo para el maltrato infantil disciplinario. Psicumex, 12. https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/449

Almendra Marín, M. T., Ortiz, B. E., García Baró, R., & Sánchez del Hoyo, P. (2013). Abuso sexual en la infancia: consecuencias psicopatológicas a largo plazo. Revista de Psicopatología y Salud Mental del Niño, (22), 51-64. https://www.fundacioorienta.com/es/abuso-sexual-en-la-infancia-consecuencias-psicopatologicas-a-largo-plazo/

Barcelata Eguiarte, B. E., & Alvarez Antillón, I. (2005). Patrones de interacción familiar de madres y padres generadores de violencia y maltrato infantil. Acta colombiana de psicología, (13), 35-46. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/431

Baumrind, D. (1966). Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development, 37(4), 887-907. https://doi.org/10.2307/1126611

Baumrind, D. (1967). Child Care Practices Anteceding Three Patterns of Preschool Behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88.

Baumrind, D. (1971). Current Patterns of Parental Authority. Developmental Psychology Monograph, 4(1, Pt.2), 1-103. https://doi.org/10.1037/h0030372

Baumrind, D. (1991). The Influence of Parenting Style on Adolescent Competence and Substance Use. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95. https://doi.org/10.1177/0272431691111004

Belsky, J. (1980). Child Maltreatment: An Ecological Integration. American Psychologist, 35(4), 320-335. https://doi.org/10.1037/0003-066X.35.4.320

Bolívar Arango, L. M., Convers Durán, A. M., & Moreno Méndez, J. H. (2014). Factores de riesgo psicosocial asociados al maltrato infantil. Psychologia. Avances de la disciplina, 8(1), 67-76. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1900-23862014000100007&script=sci_arttext

Casais Molina, D., Flores Galaz, M., & Domínguez Espinosa, A. (2017). Percepción de prácticas de crianza: análisis confirmatorio de una escala para adolescentes. Acta de investigación psicológica, 7(2), 2717-2726. https://www.redalyc.org/journal/3589/358953728008/

Cuervo, Á., (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(1), 111-121. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2010.0001.08

Elkadi E., & Sharaf R. (2023). The Impact of Positive Discipline on Students’ Well-being and Academic Achievement: A Case of International School in Cairo. European Scientific Journal, ESJ, 19(16), 1. https://doi.org/10.19044/esj.2023.v19n16p1

Fernández-Rodrigo, L., & Gutiérrez-Ujaque, D. (2022). Promoción de la resiliencia y educación artística en centros de máxima complejidad: vínculos y orientaciones desde la literatura. Revista Complutense de Educación, 33(2), 237-246. https://doi.org/10.5209/rced.73990

Fornós-Barreras, A. (2001). La crianza: su importancia en las interacciones entre padres e hijos. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia del Niño y del Adolescente, 31(32),183-198. https://sepypna.com/portfolio/revista-no-31-32-2001/

Franco Nerín, N., Pérez Nieto, A., & de Dios Pérez, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(2), 149-156. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/6-rpcna_vol.2.pdf

García, R., & Castañeda, S. (2021). Revisión teórica de los estilos de crianza parental [Tesis de pregrado, Universidad Continental]. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/8703/4/IV_FHU_501_TI_Rafael_Casta%C3%B1eda_2021.pdf

Górriz Eguaras, S., & Ibabe Erostarbe, I. (2021). El papel de las prácticas de crianza en la mentira antisocial infantil: Una revisión sistemática. Papeles del psicólogo, 42(2), 152-159. https://doi.org/10.23923/pap.psicol.2956

Jinan, N., Yusof, N. A. M. binti M., Vellasamy, V., Ahmad, A., Rahman, M. N. B. A., & Motevalli, S. (2022). Review of Parenting Styles and Their Impact on The Adolescents’ Self-Esteem. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 11(2), 31-47. http://doi.org/10.6007/IJARPED/v11-i2/12202

Maccoby, E., & Martin, J. R. (1983). Socialization in the context of the family: parentchild interaction. En P. H. Mussen, & E. M. Hetherington (Eds.), Handbook of Child Psychology: Socialization, Personality, and Social Development (Vol. 4, pp. 1-101). Wiley.

Martínez Cerdá, N. (2021). Influencia de los estilos de crianza parentales en el desarrollo de trastornos conductuales en los hijos [Tesis de pregrado, Universidad de Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/115470/1/INFLUENCIA_DE_LOS_ESTILOS_DE_CRIANZA_PARENTALES_EN_EL_D_Martinez_Cerda_Nuria.pdf

Marty, C., & Carvajal, C (2005). Maltrato infantil como factor de riesgo de trastorno por estrés postraumático en la adultez. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 43(3), 180-187. http://doi.org/10.4067/S0717-92272005000300002

Matángolo, G. (2019). La violencia en la institución familiar: estilos de crianza, disciplina y Maltrato Infantil. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 23(1), 1-13. https://publicacionescientificas.uces.edu.ar/index.php/subyprocog/article/view/715

Medina, F., & Gamboa, R. (2021). Maltrato infantil. [Tesis de pregrado, Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo]. https://www.studocu.com/pe/document/universidad-nacional-de-cajamarca/medicina-legal/medina-y-gamboa-2021-maltrato-infantil/32466200

Merchán, M., Márquez. V., Yanez, J., & Estrella, L. (2021). Estilos de crianza ante la violencia infantil. RECIAMUC, 5(1), 416-429. https://web.archive.org/web/20240421215627/https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/630

Skinner, E., Johnson, S., & Snyder, T. (2005). Six Dimensions of Parenting: A Motivational Model. Parenting, 5(2), 175-235. https://doi.org/10.1207/s15327922par0502_3

Seitún, M., & Di Bártolo, I. (2019). Apego y crianza: Cómo la teoría del apego ilumina la forma de ser padres. Grijalbo.

Tripon, C. (2024). Nurturing Sustainable Development: The Interplay of Parenting Styles and SDGs in Children’s Development. Children, 11(6), 695. https://doi.org/10.3390/children11060695

Xiao, Z., Baldwin, M. M., Meinck, F., Obsuth, I., & Murray, A. L. (2021). The impact of childhood psychological maltreatment on mental health outcomes in adulthood: a protocol for a systematic review and meta-analysis. Systematic reviews, 10, 1-7. https://systematicreviewsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13643-021-01777-4#citeas