Sports and Consumption Expectations of Ecuadorians during the FIFA World Cup Qatar 2022

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Andrés Luna Montalvo
https://orcid.org/0000-0003-4188-3869
Wilson Nieto Aguilar
https://orcid.org/0000-0003-3971-5479
Diego Melo Pérez
https://orcid.org/0000-0002-2509-0589

Abstract

The World Cup of the International Association Football Federation (FIFA) is a tournament that alters the routines of most countries and more so if the national team is part of the participating leagues. Ecuador experienced an atmosphere of that nature after waiting for eight years following its team’s last participation in Brazil 2014. In this context, the objective of the present study is to reveal the sporting and consumption expectations that Ecuadorians had before the participation of their soccer team in the Qatar 2022 tournament. The application of a simple random survey to 1,438 participants revealed how the fans planned to experience the first game, the types of drinks and food they would choose and who they would watch it with. Additionally, the study revealed the importance of free open television for Ecuadorian society because, for the participants, it was the first option when projecting the image of the game. In addition, the study also showed that younger viewers, instead of turning on the radio while watching the match, use mobile applications and place sports bets to add fun and uncertainty to the outcome. The study also explains the commercial relationship of the fans with their team since they were asked whether they had purchased the official jersey or the replica and what was their spending perspective on that Sunday entertainment. This is the Ecuadorian fan that our research reveals, the same one who was 40 % confident that his tricolor team would advance to the round of 16 of the planetary competition.

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How to Cite
Luna Montalvo, A., Nieto Aguilar, W., & Melo Pérez, D. (2023). Sports and Consumption Expectations of Ecuadorians during the FIFA World Cup Qatar 2022. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 11(2), e6/1–16. https://doi.org/10.22209/rhs.v11n2a06
Section
Scientific and technological research article
Author Biographies

Andrés Luna Montalvo, Universidad Central del Ecuador, Ecuador

Andrés Luna Montalvo (Quito, 1982). PhD en Investigación Educativa por la Universidad de Alicante (2022); Magíster en Comunicación por la Universidad Andina Simón Bolívar (2010); Diplomado en Docencia Universitaria en la Escuela Politécnica Javeriana (2011); Licenciado en Comunicación Social con Especialidad en Desarrollo por la Universidad Politécnica Salesiana (2006). Docente en la Facultad de Comunicación Social de la Universidad Central del Ecuador. Ejerce el periodismo desde el 2003. Se desempeñó en Diario La Hora en el área de política y formó parte de proyectos de comunicación en la Presidencia de la República y el Municipio de Quito. Actualmente es periodista de Deportes en Radio Pichincha.

Diego Melo Pérez, Universidad de las Américas, Ecuador

Magíster en Comunicación por la Universidad Andina Simón Bolívar. Docente de la maestría en Periodismo UDLA en el periodo 2013-2015. Certificación en Enseñanza-Aprendizaje efectivo en Educación Superior (UDLA). Experiencia profesional en medios de comunicación desde 2002 en ESPN, DIRECTV Sports, FBradio y CRE Satelital. Actualmente, periodista de GOLTV Ecuador, Teleamazonas y Radio La Red; docente de la Carrera de Periodismo de la Universidad de las Américas y coordinador de la Certificación en Periodismo Deportivo UDLA.

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