Motivation: Goals, Expectations and Values-Interests related to Learning in Ecuadorian Adolescents. Preliminary Results

Main Article Content

Yolvy Javier Quintero Cordero
https://orcid.org/0000-0002-5773-2574
Mayra Alejandra Bustillos Peña
https://orcid.org/0000-0003-4038-4726
Ana Victoria Poenitz
https://orcid.org/0000-0002-5150-1812
Norma Molina Prendes
https://orcid.org/0000-0002-9589-3723

Abstract

The aim of this article is to analyze the motivations that adolescents have for their learning process, from the conception of goals, expectations and values-interests. The researchers relied on the theoretical references of Tapia (2005), Rohlfs Domínguez (2016) and Rabino Oliver and Serra Desfilis (2018), among others. This is a descriptive study with a quantitative approach and a cross-sectional field design. The population under study is made up of 540 adolescents, students from six schools in the city of Quito, who are in the eighth, ninth and tenth grades of higher basic education. The instrument used was an online questionnaire, answered by 75% of the population. Therefore, the sample was established at 405 adolescents. This study is included in a larger one that is under development, therefore the results that emerge from it will be of a preliminary nature. Once the questionnaire was applied and the corresponding analysis was conducted, it was possible to conclude that the motivation that mostly responds to the students’ learning is related to expectations with 77.5% (average), followed by values-interests with 61.3 % (average) and, in third place, motivation related to goals with 47.5%.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quintero Cordero, Y. J., Bustillos Peña, M. A., Poenitz, A. V., & Molina Prendes, N. (2022). Motivation: Goals, Expectations and Values-Interests related to Learning in Ecuadorian Adolescents. Preliminary Results . RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 10(1), e6/1 – 12. https://doi.org/10.22209/rhs.v10n1a06
Section
Scientific and technological research article

References

Abitz, M., Nielsen, R. D., Jones, E. G., Laursen, H., Graem, N., & Pakkenberg, B. (2007). Excess of Neurons in the Human Newborn Mediodorsal Thalamus Compared with That of the Adult. Cerebral Cortex, 17(11), 2573-2578. https://doi.org/10.1093/cercor/bhl163

Agencia de Calidad de la Educación (2019). Expectativas educativas. Factores asociados a mejores Resultados Educativos 2018. https://archivos.agenciaeducacion.cl/Expectativas_educativas.pdf

Almaguer Cantó, A. (2012). Propuesta de actividades encaminadas a la preparación de adolescentes para los cambios biológicos de la pubertad y su repercusión psicológica. Eumed.net. https://www.eumed.net/libros-gratis/2011d/1057/indice.htm

Ames, C. (1992). Achievement Goals, Motivational Climate, and Motivational Processes. In G. Roberts (Ed.), Motivation in Sport and Exercise (pp. 161-176). Human Kinetics Publishers.

Amores Valencia, A. J. (2020). Las nuevas tecnologías como factor de motivación. Posibilidades y pautas para la educación secundaria. Campus Educación. Revista Digital Docente, 4(16), 39-44. https://www.campuseducacion.com/revista-digital-docente/numeros/16/files/assets/basic-html/page-1.html

Castro, Y., Puentes, A., & Guerrero, E. (2019). Factores que intervienen en la motivación durante la adolescencia y su influencia en el ámbito escolar. https://alejandria.poligran.edu.co/handle/10823/1276

Chiecher, A. C. (2017). Metas y contextos de aprendizaje. Un estudio con alumnos del primer año de carreras de ingeniería. Innovación Educativa, 17(74), 61-80. https://www.ipn.mx/innovacion/abstracts/ie-74/ie-74-a3.html

De Caro, D. (2013). El estudio del cerebro adolescente: contribuciones para la psicología del desarrollo. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XX Jornadas de Investigación. Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Argentina.

Dweck, C. S., & Elliott, E. S. (1983). Achievement Motivation. In P. H. Mussen (Gen. Ed.), & E. M. Hetherington (Ed.), Handbook of Child Psychology (Vol. 4, pp. 643-691). Wiley. https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1670905

Estrada, L. (2018). Motivación y Emoción. Fundación Universitaria del Área Andina.

Freire, P (1998). Pedagogía de la Autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Editorial Siglo XXI.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF]. (2020). ¿Qué es la adolescencia? https://www.unicef.org/uruguay/que-es-la-adolescencia

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

Iovu, M., Haragus, P., & Roth, M. (2016). Constructing future expectations in adolescence: relation to individual characteristics and ecological assets in family and friends. International Journal of adolescence and Youth, 23(1). https://doi.org/10.1080/02673843.2016.1247007

Marchesi, A. (1 de marzo 2020). Aprendizaje: la clave está en el interés. Eduforics. https://www.eduforics.com/es/aprendizaje-la-clave-esta-en-el-interes/

Nordeen, K. W., & Nordeen, E. J. (2004). Synaptic and molecular mechanisms regulating plasticity during early learning. Annals of the New York Academy of Sciences, 1016, 416-437. https://doi.org/10.1196/annals.1298.018

Palmero Cantero, F., Guerrero Rodríguez, C., Gómez Iñiguez, C., Carpi Ballester, A., & Gorayeb, R. (2011). Manual de teoría emocionales y motivacionales. Publications de la Universitat Jaume I.

Rabino Oliver, R., & Serra Desfilis, E. (2018). Los valores en los adolescentes actuales: Una mirada diferente para los educadores. ACCI: Asociación Cultural y Científica Iberoamericana.

Rohlfs Domínguez, P. (2016). Desarrollo del sistema nervioso humano. Perspectiva general del estadio prenatal hasta 2013. Revista Internacional de Psicología, 15(1). 1-50. https://doi.org/10.33670/18181023.v15i01.172

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychological Association, 55(1), 68-78. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.55.1.68

Rubio Sánchez, T. (2016). Recursos Humanos, Dirección y gestión de personas en las organizaciones. Octaedro.

Sellan Naula, M. E. (2017). Importancia de la motivación en el aprendizaje. Revista electrónica Sinergias Educativas, 2(1). https://doi.org/10.37954/se.v2i1.20

Schmidt, C. J., Pierce, J., & Stoddard, S (2016). The mediating effect of future expectations on the relationship between neighborhood context and adolescent bullying perpetration. Journal of Community Psychology, 44, (2), 232–248. https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/jcop.21761

Sousa, D. (2016). La fisiología del cerebro. En D. Sousa (Ed.), Neurociencia educativa, mente cerebro y educación (Pp. 19-46). Narcea Ediciones.

Taroco, P (2018). El rol del docente como promotor de la motivación en los estudiantes a través de la autorregulación. [Trabajo final de grado. Universidad de la República. Uruguay]. https://sifp.psico.edu.uy/el-rol-del-docente-como-promotor-de-la-motivaci%C3%B3n-en-los-estudiantes-trav%C3%A9s-de-la-autorregulaci%C3%B3n

Tapia, J. (2005). Motivaciones, expectativas y valores-intereses relacionados con el aprendizaje: el cuestionario MEVA. Psico thema, 17(3), 404-411. https://www.redalyc.org/pdf/727/72717307.pdf

Zatorre, R. J., Fields, R. D., & Johansen-Berg, H. (2012). Plasticity in gray and white: Neuroimaging changes in brain structure during learning. Nature Neuroscience, 15(4), 528-536. https://doi.org/10.1038/nn.3045

Zimmerman, B. (2013). From Cognitive Modeling to Self-Regulation: A Social

Cognitive Career Path. Educational Psychologist, 48(3), 135-147. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676