Teaching-Learning of Art Through 3D Virtual Tours in the City of Quito in 2021

Main Article Content

Santiago Ávila Albuja
https://orcid.org/0000-0002-0378-7916
Andrea Salomé Morales Galárraga
https://orcid.org/0000-0001-9255-9992
José Alberto Vergelin Almeida
https://orcid.org/0000-0003-4590-6941
Richard Patricio Sánchez Sánchez
https://orcid.org/0000-0002-4561-8491

Abstract

The teaching-learning process from different educational institutions reveals that it is necessary to promote knowledge and appreciation of the artistic manifestations of the country’s cultural heritage. Finding effective ways to promote experiences related to art aimed at students is essential, since they are useful for developing multiple intelligences, especially spatial intelligence. In this sense, virtual tours are an important tool to appreciate art from anywhere in the world. Such tours allow students to virtually explore the cultural heritage from different museums and thus acquire their knowledge. This article presents an exercise conducted with the aim of identifying the impact of technology in artistic-cultural education. The documents present, first, a bibliographic review of the fundamental concepts and categories in this field. Subsequently, the methodology used for the research, a qualitative analysis of the information, is described. Next, the experience of three museums that offer virtual tours for the public –Museo Casa Guayasamín, Museo de San Francisco and Museo Interactivo de Ciencias (MIC)– in the city of Quito was analyzed. Finally, the conclusions and the bibliographical references are stated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ávila Albuja, S., Morales Galárraga, A. S., Vergelin Almeida, J. A., & Sánchez Sánchez, R. P. (2022). Teaching-Learning of Art Through 3D Virtual Tours in the City of Quito in 2021. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 10(1), e7/1 – 14. https://doi.org/10.22209/rhs.v10n1a07
Section
Scientific and technological research article

References

Asociación Navarra de Autismo (2017). Estimulación sensorial: El Mundo por los sentidos. http://www.autismonavarra.com/2017/01/estimulacion-sensorial-el-mundo-por-los-sentidos/

Bennett, T. (2009). The birth of the museum: History, Theory, Politics. Routledge.

Cabero, J. (1998). Impacto de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en las organizaciones educativas. Grupo Editorial Universitario.

EVE. (2019). Museos: Ventajas Competitivas del Uso de la Tecnología. EVE Museos e Innovación. https://evemuseografia.com/2019/05/17/museos-ventajas-competitivas-del-uso-de-la-tecnologia/

Fernández Cortés, A., & González Sánchez, R. (2019). Análisis del uso de la tecnología en los museos: los museos inteligentes. Estudio de casos en la ciudad de Madrid. Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 3(1), 96-139. https://doi.org/10.21071/riturem.v3i1.11190

Fernández, A., & García Fernández, I., (2010). Diseño de exposiciones. Concepto, Instalación y Montaje. Alianza.

Fundación Guayasamín. (s.f.). Recorrido virtual, Casa Museo Fundación Guayasamín [recorrido virtual desarrollado mediante Matteport]. https://my.matterport.com/show/?m=3UC1MozeE8A

Gardner, H. (1998). Las Inteligencias Múltiples. Antología Educativa. Editorial DANYS.

ICOM. (2021). Definición de museo. https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/

Instituto de la Ciudad. (2016). Percepciones de los Habitantes del Centro Histórico de Quito sobre el Patrimonio. http://institutodelaciudad.com.ec/index.php/coyuntura-sicoms/197-percepciones-de-los-habitantes-del-centro-historico-de-quito-sobre-el-patrimonio-9-14.html

Instituto Nacional de Patrimonio Cultural. (2021). Miguel de Santiago (1.1) [Aplicación móvil]. Google Play. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Pentaedro.MiguelDeSantiago&hl=es_419&gl=US

Lacruz, M., Bravo, C., & Redondo, M. A. (2000): Educación y nuevas tecnologías ante el siglo XXI. revista Comunicación y Pedagogía, (164), 25-39.

Museo Interactivo de Ciencia (MIC). (s.f.). Recorrido virtual, Museo Interactivo de Ciencia [recorrido virtual desarrollado mediante Matteport]. http://www.museo-ciencia.gob.ec/360/

Orozco, G. (2005). Los museos interactivos como mediadores pedagógicos. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (26), 38-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99815914005

Ortiz, D. (2019). La tecnología reta al museo. El Comercio. https://www.elcomercio.com/actualidad/cultura/tecnologia-museo-digitalizacion-exposiciones-arte.html.

Pajares, J., & Solano, J. (2012). Museos del futuro. GVAM.

Pérez, L. Pérez, R., & Seca, M. V. (2020). Metodología de la investigación científica. Editorial Maipue. https://elibro.net/es/ereader/uisrael/138497?page=272.

Richaud, M. (2016). Metodología Cualitativa. (Documento guía del curso doctoral Introducción a la investigación cualitativa). Universidad Católica Argentina, Buenos Aires.

Tabares Quiroz, J., & Correa Vélez, S. (2014). Tecnología y sociedad: una aproximación a los estudios sociales de la tecnología. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 9(26), 129-144. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92430866007