Virtual Training Project in ICT for teachers of the GAD Pedro Moncayo in Ecuador
Main Article Content
Abstract
With the arrival of COVID-19, face-to-face activities were suspended due to the high risk of contagion to which people were exposed. As an alternative to this situation, a virtual training plan focused on Information and Communication Technologies for education was provided, through technological tools that allowed instructing teachers of the middle-level educational institutions of the Gobierno Autónomo Descentralizado Cantonal Pedro Moncayo. This document contains the methodological proposal for the structure of virtual classrooms and the analysis carried out between the different variables: age, gender, disability, number of students, course content, materials, instructor's explanations, mastery of the subject and application exercises for research. In this project aimed to link with society, the students of the 8th level of Information Systems at the Universidad Tecnológica Israel (UISRAEL) trained 300 teachers, providing a significant contribution through online classes, which motivated them to improve continuously the teaching processes that they carry out.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Barberá, E., & Badia, A. (2005). Hacia el aula virtual: actividades de enseñanza aprendizaje en la red. Revista Iberoamericana de educación, 36(9), 1-21. https://doi.org/10.35362/rie3692769 DOI: https://doi.org/10.35362/rie3692769
Chang Chávez, C. C. (2017). Uso de recursos y materiales didácticos para la enseñanza de inglés como lengua extranjera. Pueblo continente, 28(1), 261-289.
CEAACES. (2015). Adaptación del Modelo de Evaluación Constitucional de las Universidades y Escuelas Politécnicas 2013 al Proceso de Evaluación, Acreditación y Recategorización de las Universidades y Escuelas Politécnicas 2015. Instructivo, CEAACES, Quito.
Contreras de la Cruz, J. R., García Rodríguez, J. F., García Guadalupe, J., & Morales Valenzuela, G. (2021). Educación universitaria intercultural virtual en tiempos de pandemia por COVID-19. Experiencias docentes significativas. Atenas, 4(56), 83-97. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/40
Dutta, S., Lanvin, B., Rivera León, L., & Wunsch-Vincent, S. (Eds.). (2016). Global Innovation Index 2021: Winning the Global Innovation. World Intellelectual Property Organisation (WIPO).
Martín López, M. A., & Soria Rodríguez, C. (Coords.). (2021). Cuestiones transversales en la innovación de la docencia y la investigación de las ciencias sociales y jurídicas. Especial referencia al impacto del COVID-19, las nuevas tecnologías y metodologías, las perspectivas de género y la diversidad. Dykinson.Mercader, C. (2019). Las resistencias del profesorado universitario a la utilización de las tecnologías digitales. Aula Abierta, 48(2), 167-174. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.167-174 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.167-174
Paim, A. S., Iappe, N. T., & Rocha, D. L. B. (2015). Métodos de enseñanza utilizados por docentes del curso de enfermería: enfoque en la metodología de investigación. Enfermería global, 14(1), 136–152. https://doi.org/10.6018/eglobal.14.1.186291 DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.14.1.186291
Programación de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2022). Objetivos de desarrollo sostenible. Los ODS en acción. Recuperado el 11 de noviembre de 2021, de https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals
Sanz, V. (2016), Género en el “contenido” de la tecnología: ejemplos en el diseño de software. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 11(31), 93-118. http://www.revistacts.net/contenido/numero-31/genero-en-el-contenido-de-la-tecnologia-ejemplos-en-el-diseno-de-software/
SENPLADES. (2017). "Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021 Toda una Vida" de Ecuador. Instructivo, Quito.