The High incidence of the didactic act on demotivation in learning English as acknowledged by teachers and students
Main Article Content
Abstract
Demotivation in learning English among vocational school students (grades 10 and 11) at Nuestra Señora de Fátima High School (Onzaga, Santander, Colombia) led us to undertake this research study. Its goal was to assess the incidence of the didactic act on this problem as well as to develop a plan of teaching strategies aimed at fostering motivation to learn English, using new ICT tools. The plan intended to improve the education quality and motivation at the vocational high school level. A mixed methodology was used in this research study, which was based on a socio-educational model. The techniques used included observation, document analysis and interviews (both semi-structured and structured). The instruments administered were a questionnaire, a survey and a Likert scale. The selection of the samples involved the use of simple probability random sampling. The results confirmed the proposed hypothesis that the didactic act has a high incidence on demotivation in learning English as acknowledged by teachers and students. The conclusion highlights the existence of a cold didactic relation, poor communication and misinterpretation of the remaining characteristics of the didactic act.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Amores Valencia, A. J. (2020). Las Nuevas Tecnologías como factor de motivación. Revista digital docente, (16). https://www.campuseducacion.com/blog/revista-digital-docente/las-nuevas-tecnologias-como-factor-de-motivacion/?cn-reloaded=1
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10), 1-10. 2).
Borda, E., & Pinzón, B. (1995). La motivación y su relación con el aprendizaje del idioma inglés. Rendimiento Académico Técnicas para Estudiar Mejor. Cooperativa editorial magisterio.
Byrne, B. (1976), Enseñanza de inglés oral. Teaching Oral English. Longman. https://openlibrary.org/books/OL7881780M/Teaching_Oral_English.
Closer English, (Enero 22nd, 2019). Estudiar inglés potencia el cerebro de los estudiantes. https://www.closerenglish.com.co/estudiar-ingles-potencia-cerebro/
Chaparro, L. (26 de abril de 2018). Las ventajas de un cerebro bilingüe. OpenMind. BBVA. Compartiendo conocimiento para un futuro mejor. Ciencia - Investigación, https://www.bbvaopenmind.com/ciencia/investigacion/las-ventajas-de-un-cerebro-bilingue/
Contreras, D. 1994. Enseñanza, Curriculum y Profesorado. Introducción crítica a la didáctica (2.a ed.). Universidad de Málaga. Departamento de didáctica y Organización Escolar.
Esparcia, A (2018, 13 de junio). La desmotivación escolar. Un tipo de fracaso. Revista Digital Docente. https://www.campuseducacion.com/blog/revista-digital-docente/la-desmotivacion-escolar/
Finnocchiaro, M. (1983). Enfoque funcional-nocional: de la teoría a la práctica. Functional-Notional Approach: From Theory to Practice.
García Bacete, F. J., & Doménech Betoret, F. D. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista electrónica de motivación y emoción, 0(1). http://reme.uji.es/articulos/pa0001/texto.html
Hernández Sampieri, R. (2017). Metodología de la investigación (6.a ed.). Mc Graw Hill Education.
Maslow, A. H, (1991). Motivación y personalidad (3.a ed.). Ediciones Díaz de Santos, S.A.
La Nación. (Agosto 1 de 2017). El acto educativo de calidad. [Foros]. https://www.nacion.com/opinion/foros/el-acto-educativo-de-calidad/4EUAUMNIHZAWDHBZAQT4QOJ3LI/story/
Otzen, T. & Manterola C. Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232, 2017. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
RAE, 2017. Desmotivación. Real Academia Española. Madrid, España. https://dle.rae.es/desmotivaci%C3%B3n
Sabino, C. (1996). El proceso de investigación. Editorial Panapo. http://paginas.ufm.edu/sabino/ingles/book/proceso_investigacion.pdf
Smart Academia. (2021). Cómo reacciona tu CEREBRO cuando aprendes IDIOMAS [Video]. 17 abril 2021. https://www.youtube.com/watch?v=2m1ecwvlQ7c
Tapia, A. (1995). La motivación o desmotivación se produce en interacción con el contexto. Motivar para el aprendizaje. Teoría y Estrategias. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/TA_Tapia_Unidad_4.pdf
Vargas Soto. A. (2017). 10 razones para aprender el idioma inglés. Boletín Científico Semestral de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 4(8). https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa2/n8/p2.html#r1
Vega B, F, 2020. ¿Qué pasa en tu cerebro cuando aprendes otro idioma? Mitos y realidades. UNAM Global. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.youtube.com/watch?v=BrUc7rNonWM