The High incidence of the didactic act on demotivation in learning English as acknowledged by teachers and students

Main Article Content

Carlina Garavito de Archila
https://orcid.org/0000-0001-5257-2674
Juliana Azevedo-Gomes
https://orcid.org/0000-0003-0192-5323

Abstract

Demotivation in learning English among vocational school students (grades 10 and 11) at Nuestra Señora de Fátima High School (Onzaga, Santander, Colombia) led us to undertake this research study.  Its goal was to assess the incidence of the didactic act on this problem as well as to develop a plan of teaching strategies aimed at fostering motivation to learn English, using new ICT tools. The plan intended to improve the education quality and motivation at the vocational high school level. A mixed methodology was used in this research study, which was based on a socio-educational model. The techniques used included observation, document analysis and interviews (both semi-structured and structured). The instruments administered were a questionnaire, a survey and a Likert scale.  The selection of the samples involved the use of simple probability random sampling. The results confirmed the proposed hypothesis that the didactic act has a high incidence on demotivation in learning English as acknowledged by teachers and students. The conclusion highlights the existence of a cold didactic relation, poor communication and misinterpretation of the remaining characteristics of the didactic act.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garavito de Archila, C., & Azevedo-Gomes , J. (2021). The High incidence of the didactic act on demotivation in learning English as acknowledged by teachers and students. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 9(2), e6/1 – 17. https://doi.org/10.22209/rhs.v9n2a06
Section
Scientific and technological research article
Author Biographies

Carlina Garavito de Archila, Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI), México

Estudiante Doctorado en Educación de la Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI).

Juliana Azevedo-Gomes , Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI)

Profesora externa de la Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI)

References

Amores Valencia, A. J. (2020). Las Nuevas Tecnologías como factor de motivación. Revista digital docente, (16). https://www.campuseducacion.com/blog/revista-digital-docente/las-nuevas-tecnologias-como-factor-de-motivacion/?cn-reloaded=1

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10), 1-10. 2).

Borda, E., & Pinzón, B. (1995). La motivación y su relación con el aprendizaje del idioma inglés. Rendimiento Académico Técnicas para Estudiar Mejor. Cooperativa editorial magisterio.

Byrne, B. (1976), Enseñanza de inglés oral. Teaching Oral English. Longman. https://openlibrary.org/books/OL7881780M/Teaching_Oral_English.

Closer English, (Enero 22nd, 2019). Estudiar inglés potencia el cerebro de los estudiantes. https://www.closerenglish.com.co/estudiar-ingles-potencia-cerebro/

Chaparro, L. (26 de abril de 2018). Las ventajas de un cerebro bilingüe. OpenMind. BBVA. Compartiendo conocimiento para un futuro mejor. Ciencia - Investigación, https://www.bbvaopenmind.com/ciencia/investigacion/las-ventajas-de-un-cerebro-bilingue/

Contreras, D. 1994. Enseñanza, Curriculum y Profesorado. Introducción crítica a la didáctica (2.a ed.). Universidad de Málaga. Departamento de didáctica y Organización Escolar.

Esparcia, A (2018, 13 de junio). La desmotivación escolar. Un tipo de fracaso. Revista Digital Docente. https://www.campuseducacion.com/blog/revista-digital-docente/la-desmotivacion-escolar/

Finnocchiaro, M. (1983). Enfoque funcional-nocional: de la teoría a la práctica. Functional-Notional Approach: From Theory to Practice.

García Bacete, F. J., & Doménech Betoret, F. D. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista electrónica de motivación y emoción, 0(1). http://reme.uji.es/articulos/pa0001/texto.html

Hernández Sampieri, R. (2017). Metodología de la investigación (6.a ed.). Mc Graw Hill Education.

Maslow, A. H, (1991). Motivación y personalidad (3.a ed.). Ediciones Díaz de Santos, S.A.

La Nación. (Agosto 1 de 2017). El acto educativo de calidad. [Foros]. https://www.nacion.com/opinion/foros/el-acto-educativo-de-calidad/4EUAUMNIHZAWDHBZAQT4QOJ3LI/story/

Otzen, T. & Manterola C. Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232, 2017. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

RAE, 2017. Desmotivación. Real Academia Española. Madrid, España. https://dle.rae.es/desmotivaci%C3%B3n

Sabino, C. (1996). El proceso de investigación. Editorial Panapo. http://paginas.ufm.edu/sabino/ingles/book/proceso_investigacion.pdf

Smart Academia. (2021). Cómo reacciona tu CEREBRO cuando aprendes IDIOMAS [Video]. 17 abril 2021. https://www.youtube.com/watch?v=2m1ecwvlQ7c

Tapia, A. (1995). La motivación o desmotivación se produce en interacción con el contexto. Motivar para el aprendizaje. Teoría y Estrategias. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/TA_Tapia_Unidad_4.pdf

Vargas Soto. A. (2017). 10 razones para aprender el idioma inglés. Boletín Científico Semestral de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 4(8). https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa2/n8/p2.html#r1

Vega B, F, 2020. ¿Qué pasa en tu cerebro cuando aprendes otro idioma? Mitos y realidades. UNAM Global. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.youtube.com/watch?v=BrUc7rNonWM