Characterization of ethical education in accounting degree programs of RPU universities. Trends in syllabus design
Main Article Content
Abstract
Ethical education for public accounting involves incorporating the requirements established by the International Accounting Education Standards issued by the International Federation of Accountants. Therefore, it was important to carry out a study to characterize the elements included in the ethics courses syllabi from accounting faculties of the Peruvian Network of Universities (RPU). In this exploratory study a qualitative methodology was applied. Analysis categories included learning achievements, methodology and evaluation system, among others. Some findings indicate dispersion between most of the categories analyzed as well as a lack of alignment between them. However, in most of them the inclusion of the requirements established in the International Accounting Education Standards is observed.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Alegría, C. (2017). La moral y la ambivalencia de los bienes. Un análisis básico para la teoría de la justicia social. Ideas y Valores, 66(164), 293-316. https://doi.org/fkdq
ANECA (s.f.). Agencia nacional de evaluación de la calidad y acreditación. Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados de aprendizaje. ANECA
Betancur, G. (2016). La ética y la moral: paradojas del ser humano. Revista CES Psicología, 9(1), 109-121. https://bit.ly/3lscG0N
Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea, S.A.
Bolívar, A. (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. Revista mexicana de investigación educativa, 10 (24), 93-123. https://bit.ly/34Cnfrk
Casares, P., Carmona, G., & Martínez-Rodríguez, F. (2010). Valores profesionales en la formación universitaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12 (Número Especial 2010), 1-15. https://bit.ly/39p1E9X
Castillo Muñoz, C., Córdoba Martínez, J., & Villarreal, J. (2014). Estándares internacionales de educación (IES) en contabilidad y aseguramiento: nuevos retos de la profesión contable. Tendencias, 15(2), 118-135. https://doi.org/fkdw
Cely, G. (2019). Acerca de la moral y la sabiduría. Cuadernos de Contabilidad, 20(49). https://doi.org/fkdx
Congreso de la República. (2014). Ley 30220 Ley Universitaria. Diario Oficial El Peruano. 09 de julio de 2014. https://bit.ly/37eQwLy
Chávez, P. (2014). Ética. Editorial Patria.
Dextre, J, Pérez, P., & Prieto, F. (1999). Ética del desarrollo personal y social. Bases para la formación moral de la persona. Editorial Realidades.
Didriksson, A. (2008). Capítulo 1: Contexto global y regional de la educación superior en América Latina y el Caribe. En A. L. Gazzola & A. Didriksson (eds.). Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe (pp. 21-34). IESALC-UNESCO. https://bit.ly/3jLG0Pb
Fagothey, A. (1973). Ética teoría y aplicación. Editorial interamericana S.A.
Federación Internacional de Contadores [IFAC]. (2019) Manual de los pronunciamientos internacionales de formación. https://bit.ly/36WmvzQ
Foucault, M. (1987). La ética del pensamiento. Editorial biblioteca nueva.
Galdona, J. (s.f.). «La transversalidad en el Currículo». La formación de la estructura ética de la persona. Organización de Estados Iberoamericanos. https://bit.ly/34Gl2v1
Giusti, M., & Tubino, F. (2007). Debates de la ética contemporánea (Colección Intertextos N.° 1). Ediciones Atenea E.I.R.L.
González, F. (1968). Ética Social. Porrúa.
Guerrero, M., & Gómez, D. (2013). Enseñanza de la ética y la educación moral, ¿permanecen ausentes de los programas universitarios? Revista electrónica de investigación educativa, 15(1), 122-135. https://bit.ly/33laly3
Hirsch, A. (2004), Etica profesional, algúns elementos para a súa comprensión. Revista Galega do Encino, (43), 169-179. https://bit.ly/2Ff2QQj
Hirsch, A & Lopéz, R (Coord.). (2011). Ética y valores profesionales. Editorial UAS
Ibarra Rosales, G. (2005). Ética y formación profesional integral. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (43), 16-25. https://bit.ly/3lskQWZ
Jornet, J., Sánchez, P., & Leyva, Y. (2008). Dimensiones de clasificación de los procesos de Evaluación Educativa. En
Jornet J. & Leyva Y. (Coords.). Conceptos, metodología y profesionalización en la evaluación educativa (pp. 67-75). https://bit.ly/3q3NnFs
Kennedy, D. (2007). Redactar y utilizar resultados de aprendizaje. Un manual práctico. University College Cork. Irlanda. https://bit.ly/3j74u4C
Kliksberg, B. (2003). Ética y gerencia de organizaciones. INNOVAR, revista de ciencias administrativas y sociales, (22), 39-42. https://bit.ly/33luPXl
Maliandi, R. (1994). Ética: conceptos y problemas. Biblos.
López, M. (2013). Ética profesional y complejidad: Los principios y la religación. Perfiles educativos, 35(142), 43-52. https://bit.ly/30OO4au
Mancilla-Rendón, E., Díaz-Becerra, A., & Morales, L. (2018). El Código de Ética Profesional del Contador Público en Perú y México. Económicas CUC, 39(2). 109-128. https://doi.org/fkdz
Ormart, E., Fernández, S., y Esteva, P. (2012). Bases para una formación ética universitaria en el área de Ciencias Económicas. Revista de la Educación Superior, 41(161), 55-71. https://bit.ly/36JlUBQ
Ortiz, G. (2016). Sobre la distinción entre ética y moral. Isonomía, (45), 113-139. https://doi.org/fkd3
Red Peruana de Universidades [RPU]. (2010). Memoria Anual 2010. https://bit.ly/37aaoxU
Real Academia Española. Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/?id=ZSZtERx
Santiago, R. (2018). Flipped Classroom: 33 experiencias que ponen patas arriba el aprendizaje. Editorial UOC
Sunedu. (2019). Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. https://www.sunedu.gob.pe/
Touraine, A. (1994). Crítica de la modernidad. Editorial Librairie Arheme Fayard.
Unesco. (2000). Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura. https://bit.ly/37eCM3x
Yániz, C. (2019). Marco institucional para la implementación de un modelo formativo basado en competencias. En C. Díaz Villavicencio & L. García-Calderón (eds.). V Encuentro Internacional Universitario. Aprendizajes y calidad en la Educación Superior (15-48). Lima: PUCP. https://bit.ly/3nvKR9O
Zabala, A (2009). Cómo trabajar los contenidos procedimentales en el aula. GRAÓ
Zabalza, M (2010). Planificación de la docencia en la universidad. Elaboración de las Guías Docentes de las Materias. Narcea Ediciones