A conceptual construction about teaching practices of argumentation in rural areas
Main Article Content
Abstract
Analyzing and understanding the teaching practices of argumentation in rural environments entails examining teachers’ notions about teaching practices, argumentation and rurality. Education-related issues are often approached without considering the different context conditions. Rurality certainly impacts the ways of approaching some language forms such as reading, writing and argumentation. Thus, this study starts off with some questions that are critical for research and represent an explanatory roadmap on the subject. The paper ends with a theoretical and research-based outlook on the conceptions of these three categories, taking into account the sociocultural horizon. This horizon allows teachers to safely own the social environment in order to transform it into an opportunity for ongoing learning and knowledge. The context is variable and, consequently, knowledge is also changing and diverse. This should not be alien to teaching practices, whose main purpose is, among other things, to promote the development of language in all its forms.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
• Arias, M. (2006) Acerca de la calidad, pertinencia y flexibilización de la educación en el medio rural. Conversaciones Pedagógicas, (2), 7- 127.
• Campo, R. & Restrepo, M. (2002). La docencia como práctica, el concepto, un estilo, un modelo (1.a ed.). Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.
• Camps, A. (1995). Aprender a escribir textos argumentativos: características dialógicas de la argumentación escrita. Comunicación, lenguaje y educación, (26), 51-63.
• Camps, A. (2005). Hablar en clase, aprender lengua. España: Editorial Graó.
• Cárdenas, A. (1999). Argumentación, interpretación y competencias de lenguaje. Folios, (11), 51-58.
• Cardona, J (2012). La definición del contexto de intervención en el trabajo social de casos. Tesis Doctoral, Universidad de las Islas Baleares. España. http://dfts.uib.cat/digitalAssets/286/286359_Cardona_Cardona_Josefa.pdf
• De Mesquita, D. (2002). Paulo Freire y la formación de educadores, múltiples miradas. México: Siglo Veintiuno Editores.
• Dirven, M., Echeverri, R., Sabalain, C., Rodríguez, A., Candia, D., Peña, C., Faiguenbaum, S. (2011). Hacia una nueva definición de «rural» con fines estadísticos en América Latina. Santiago de Chile: Impreso en Naciones Unidas. https://bit.ly/3eKN0cS
• Guerra, P. (2019). Aproximaciones a la función social de la argumentación en la escuela rural. Una mirada sociocultural. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, 7(1), 37-51. https://doi.org/10.22209/rhs.v7n1a03.
• Jaime, N. (2013). Prácticas culturales, pobreza e identidades sociales. Algunas reflexiones sobre su relación en sujetos de la comunidad de Atarés. La Habana, Cuba. https://bit.ly/2Blm19g
• Jurado, F. (2008). Los aportes de la semiótica en los estudios sobre la formación del lector crítico. Acta poética, 29(2), 329-360.
• Kay, C. (2009). Estudios rurales en América Latina en el periodo de globalización neoliberal: ¿una nueva ruralidad? Revista Mexicana de Sociología, 71(4), 607-645. http://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/17769
• Lenoir Y. & Arzola S. (2009). Las prácticas de enseñanza: una mirada transversal. Revista Pensamiento Educativo, (44-45), 7-30.
• MAVDT- Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial- (2010). Alternativas tecnológicas en agua y saneamiento para el sector rural. Reglamento Técnico del Sector de Agua Potable y Saneamiento Básico- RAS. 37- 267.
• Perelman y Olbrechts-Tyteca (1989). Tratado de la Argumentación. La Nueva Retórica, Madrid: Gredos.
• Pérez, M. (2008) Conversar y Argumentar en la Educación Inicial. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
• Real Academia Española. (2019). Reproducción. En Diccionario de la lengua española (edición de tricentenario). Consultado el 20 de marzo de2020. https://bit.ly/34mNjVs
• Restrepo, B. (2004). Hacia una nueva ruralidad. El Colombiano. https://bit.ly/2ZeWBlC
• Revista Semana (2012). Así es la Colombia rural. Consultado el 08 de mayo de 2020. https://bit.ly/3ifKwW4
• Runge, A. (2013). Didáctica: una introducción panorámica y comparada. Itinerario Educativo, (62), 201-240.