Complex thought as a key tool to face the challenge of equality for human beings

Main Article Content

Carmen Gil del Pino
http://orcid.org/0000-0002-8062-2250
Sonia García-Segura
http://orcid.org/0000-0003-2928-3334

Abstract

Nowadays, when the mighty of the earth advance at the speed of a meteor with the sole objective of commodifying for their own benefit –under a winner-takes-all logic–;  when, in need of inequality (they are nourished by asymmetric interdependence), they deepen the gap opened in the world and increasingly distance its two halves –hunger and feast–; when they sow their own thinking all over the planet and label the alien thinking as being low intensity or zero thought; when they steal the most precious thing in every human’s life, that is the word; when, in summary, the globalization of the market annihilates us, this paper addresses the phenomenon, locates its milestones –inequality and distance between men, eviction of thought, theft of logos– and through them it builds ways of return, ways of ascension: the rescue of the word (a beautiful word, that is, a word of one’s own), the complex thought and the proximity and equality of all human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gil del Pino, C., & García-Segura, S. (2020). Complex thought as a key tool to face the challenge of equality for human beings. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 8(1), 50–65. https://doi.org/10.22209/rhs.v8n1a04
Section
Reflection paper not derived from research

References

• Aristóteles. (1970). El arte poética. Madrid: Espasa Calpe.

• Bruner, J. (1987). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.

• Bruner, J. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.

• Cela Conde, C. J. & Ayala, F. J. (2001). Senderos de la evolución humana. Madrid: Alianza Editorial.

• Chomsky, N. (2003). La (des)educación. Barcelona: Crítica.

• Erikson, F. (1993). El discurso en el aula como improvisación. En Velasco Maíllo, H.M., García Castaño, F.J. y Díaz Rada, A. (Eds.). Lecturas de Antropología para educadores. Madrid: Trotta. Pp. 325-353.

• Freire, P. (1983). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI de España Editores, S.A.

• Freire, P. (1999). Pedadogía de la esperanza. México: Siglo XXI Editores.

• Gimeno Sacristán, J. (2002). Hacerse cargo de la heterogeneidad. Cuadernos de Pedagogía, 311, 52-55.

• Marquina Espinosa, A. (2004). El ayer y el hoy: Lecturas de antropología política. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Volumen II.

• Moreno, I. (2004). Globalización, mercado, cultura e identidad. En Moreno Feliu, P.(comp.). Entre las Gracias y el Molino Satánico. Lecturas de antropología económica. Madrid: UNED. Pp. 485-514.

• Moreno Feliu, P. (comp.) (2004). Entre las Gracias y el Molino Satánico. Lecturas de antropología económica. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

• Ortega y Gasset, J. (1955). Ideas y creencias. Madrid: Espasa Calpe.

• Ortega y Gasset, J. (2004). Obras Completas, Tomo I. Madrid: Taurus.

• Pérez Gómez, A. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.

• Ramírez Goicoechea, E. (2005). Evolución, cultura y complejidad. La humanidad que se hace a sí misma. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

• Sánchez Corral, L. (2004). De la crisis de la significación o las palabras pervertidas. Lección inaugural del curso 2004-2005. Universidad de Córdoba, Córdoba.

• Sennet, R. (2000). La corrosión del carácter. Barcelona: Anagrama.

• Tedesco, J. C. (1995). El nuevo pacto educativo. Educación, competitividad y ciudadanía en la sociedad moderna. Madrid: Grupo Anaya, S.A.

• Urciolli, B. (2004). Una diferencia aceptable: La evolución cultural del ciudadano étnico modelo en EE. UU. En Maquina Espinosa, A. (ed.). El ayer y el hoy: Lecturas de antropología política. Volumen II Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. Pp. 105-126.