Complex thought as a key tool to face the challenge of equality for human beings
Main Article Content
Abstract
Nowadays, when the mighty of the earth advance at the speed of a meteor with the sole objective of commodifying for their own benefit –under a winner-takes-all logic–; when, in need of inequality (they are nourished by asymmetric interdependence), they deepen the gap opened in the world and increasingly distance its two halves –hunger and feast–; when they sow their own thinking all over the planet and label the alien thinking as being low intensity or zero thought; when they steal the most precious thing in every human’s life, that is the word; when, in summary, the globalization of the market annihilates us, this paper addresses the phenomenon, locates its milestones –inequality and distance between men, eviction of thought, theft of logos– and through them it builds ways of return, ways of ascension: the rescue of the word (a beautiful word, that is, a word of one’s own), the complex thought and the proximity and equality of all human beings.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
• Aristóteles. (1970). El arte poética. Madrid: Espasa Calpe.
• Bruner, J. (1987). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.
• Bruner, J. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.
• Cela Conde, C. J. & Ayala, F. J. (2001). Senderos de la evolución humana. Madrid: Alianza Editorial.
• Chomsky, N. (2003). La (des)educación. Barcelona: Crítica.
• Erikson, F. (1993). El discurso en el aula como improvisación. En Velasco Maíllo, H.M., García Castaño, F.J. y Díaz Rada, A. (Eds.). Lecturas de Antropología para educadores. Madrid: Trotta. Pp. 325-353.
• Freire, P. (1983). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI de España Editores, S.A.
• Freire, P. (1999). Pedadogía de la esperanza. México: Siglo XXI Editores.
• Gimeno Sacristán, J. (2002). Hacerse cargo de la heterogeneidad. Cuadernos de Pedagogía, 311, 52-55.
• Marquina Espinosa, A. (2004). El ayer y el hoy: Lecturas de antropología política. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Volumen II.
• Moreno, I. (2004). Globalización, mercado, cultura e identidad. En Moreno Feliu, P.(comp.). Entre las Gracias y el Molino Satánico. Lecturas de antropología económica. Madrid: UNED. Pp. 485-514.
• Moreno Feliu, P. (comp.) (2004). Entre las Gracias y el Molino Satánico. Lecturas de antropología económica. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
• Ortega y Gasset, J. (1955). Ideas y creencias. Madrid: Espasa Calpe.
• Ortega y Gasset, J. (2004). Obras Completas, Tomo I. Madrid: Taurus.
• Pérez Gómez, A. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.
• Ramírez Goicoechea, E. (2005). Evolución, cultura y complejidad. La humanidad que se hace a sí misma. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
• Sánchez Corral, L. (2004). De la crisis de la significación o las palabras pervertidas. Lección inaugural del curso 2004-2005. Universidad de Córdoba, Córdoba.
• Sennet, R. (2000). La corrosión del carácter. Barcelona: Anagrama.
• Tedesco, J. C. (1995). El nuevo pacto educativo. Educación, competitividad y ciudadanía en la sociedad moderna. Madrid: Grupo Anaya, S.A.
• Urciolli, B. (2004). Una diferencia aceptable: La evolución cultural del ciudadano étnico modelo en EE. UU. En Maquina Espinosa, A. (ed.). El ayer y el hoy: Lecturas de antropología política. Volumen II Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. Pp. 105-126.