Liberation theology: an epistemological contribution lacking in the teaching of social sciences today?

Main Article Content

Andrés Esteban Cardona González

Abstract

The teaching of social sciences today is permeated by the positivist discourse of sciences, which makes it impossible to develop knowledge from the context. This article argues that liberation theology epistemology, as a liberating and critical experience, enables the development of the epistemology of freedom and historical reality, as well as of a Latin American discourse based on educational institutions where social science teachers perform their jobs. The research process is addressed using the hermeneutical phenomenology approach and a way to teach social sciences is proposed that should be taken into account if the aim is to develop critical thinking skills among students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cardona González, A. E. (2018). Liberation theology: an epistemological contribution lacking in the teaching of social sciences today?. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 6(1), 49–58. https://doi.org/10.22209/rhs.v6n1a05
Section
Reflection article
Author Biography

Andrés Esteban Cardona González, Colegio Nuestra Señora del Rosario de Chiquinquirá, Medellín

Semillerista de la Facultad de Ciencias de la Educación,Universidad Autónoma Latinoamericana, Medellín, Colombia.

References

Boff, L. (1975). Teología del cautiverio y la liberación. Bogotá: Paulinas.

Boff, L. (7 de abril de 2014)."La Iglesia de los pobres en el siglo XXI" https://www.youtube.com/watch?v=IPLEjVJx6-4

Boff, L. (1998). Iglesia, Carisma y Poder. España: Sal Terrae.

Cajiao, F. (1999). Pedagogía de las ciencias sociales. Bogotá: Tercer Mundo.

Domingo Moratalla, T. (1 de enero de 2001). UNED. Obtenido de UNED: http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:InvFen-2001-3-5180

Flórez López, J. A. (2007-2008). Diálogo Interreligioso: Cristianismo y Pueblos Indígenas. Anuario FUCLA-FUNDACIÓN UNIVERSITARIA CLARETIANA, 269-280.

Flórez Ochoa, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: McGraw-Hill.

García Martínez, J. (2010). La epistemología de la teología de la liberación y su hermenéutica desde la praxis. TELOS, 12(3) 287-297.

Guerrero, M. E. (2014). Camilo y el camino andado. En V. Autores, Unidad en la diversidad: Camilo Torres y el Frente Unido del pueblo (Aportes para el debate) (p. 396). Bogotá: Desde Abajo.

Gutiérrez, G. (1975). Teología de la liberación: Perspectivas. Salamanca: Sígueme.

Latina, S. B. (1960). La biblia. Valera.

MEN. (2002). Lineamientos Curriculares de ciencias sociales. Bogotá: MEN. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87874.html

MEN. (2003). Estándares Básicos de competencia. Bogotá: MEN. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf3.pdf

Pablo VI. (2011). Populorum Progressio. Bogotá: San Pablo.

Rodríguez Albarracín, E. (1992). Teología de la liberación Debate y perspectivas. Bogotá: Antropos.

Scanonne, J. C. (10 de septiembre de 1982). El método de la teología de la liberación. Obtenido de Theologica Xaveriana. http://theologicaxaveriana.javeriana.edu.co/descargas.php?archivo=Juan%20Carlos.pdf&idArt=845&edicion=73

Scannone, J. C. (1982). La teología de la liberación. Caracterización, corrientes, etapas. Stromata.

Wallerstein, I. (2003). Impensar las ciencias sociales. México: Siglo XXI.

Wallerstein, I. (2007). Abrir las ciencias sociales. México: Siglo XXI.