Liberation theology: an epistemological contribution lacking in the teaching of social sciences today?
Main Article Content
Abstract
The teaching of social sciences today is permeated by the positivist discourse of sciences, which makes it impossible to develop knowledge from the context. This article argues that liberation theology epistemology, as a liberating and critical experience, enables the development of the epistemology of freedom and historical reality, as well as of a Latin American discourse based on educational institutions where social science teachers perform their jobs. The research process is addressed using the hermeneutical phenomenology approach and a way to teach social sciences is proposed that should be taken into account if the aim is to develop critical thinking skills among students.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who publish with this journal agree to the following terms:
The designated authors will retain copyright of all papers and grant the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously published under the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work, as long as its author is attributed and this journal is identified as the original publisher.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g., post it to an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as this journal is acknowledged as the original publisher.
References
Boff, L. (1975). Teología del cautiverio y la liberación. Bogotá: Paulinas.
Boff, L. (7 de abril de 2014)."La Iglesia de los pobres en el siglo XXI" https://www.youtube.com/watch?v=IPLEjVJx6-4
Boff, L. (1998). Iglesia, Carisma y Poder. España: Sal Terrae.
Cajiao, F. (1999). Pedagogía de las ciencias sociales. Bogotá: Tercer Mundo.
Domingo Moratalla, T. (1 de enero de 2001). UNED. Obtenido de UNED: http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:InvFen-2001-3-5180
Flórez López, J. A. (2007-2008). Diálogo Interreligioso: Cristianismo y Pueblos Indígenas. Anuario FUCLA-FUNDACIÓN UNIVERSITARIA CLARETIANA, 269-280.
Flórez Ochoa, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: McGraw-Hill.
García Martínez, J. (2010). La epistemología de la teología de la liberación y su hermenéutica desde la praxis. TELOS, 12(3) 287-297.
Guerrero, M. E. (2014). Camilo y el camino andado. En V. Autores, Unidad en la diversidad: Camilo Torres y el Frente Unido del pueblo (Aportes para el debate) (p. 396). Bogotá: Desde Abajo.
Gutiérrez, G. (1975). Teología de la liberación: Perspectivas. Salamanca: Sígueme.
Latina, S. B. (1960). La biblia. Valera.
MEN. (2002). Lineamientos Curriculares de ciencias sociales. Bogotá: MEN. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87874.html
MEN. (2003). Estándares Básicos de competencia. Bogotá: MEN. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf3.pdf
Pablo VI. (2011). Populorum Progressio. Bogotá: San Pablo.
Rodríguez Albarracín, E. (1992). Teología de la liberación Debate y perspectivas. Bogotá: Antropos.
Scanonne, J. C. (10 de septiembre de 1982). El método de la teología de la liberación. Obtenido de Theologica Xaveriana. http://theologicaxaveriana.javeriana.edu.co/descargas.php?archivo=Juan%20Carlos.pdf&idArt=845&edicion=73
Scannone, J. C. (1982). La teología de la liberación. Caracterización, corrientes, etapas. Stromata.
Wallerstein, I. (2003). Impensar las ciencias sociales. México: Siglo XXI.
Wallerstein, I. (2007). Abrir las ciencias sociales. México: Siglo XXI.