Assessment of the police officer profile in the post-agreement era in Colombia

Main Article Content

Natalia Pérez Puerta

Abstract

Currently, after the peace agreement was signed between the Colombian government and the FARC-EP, Colombia is going through a historic moment that will certainly bring about changes, both directly and indirectly, for its public institutions as well as in the training process of its officials. Through data-based theory and based on prospect theory, this research shows the need to make changes in the profile of the police officers who must fulfill their role in the post-agreement era. The result of this initial phase was a new profile which will be later validated by experts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Puerta, N. (2017). Assessment of the police officer profile in the post-agreement era in Colombia. RHS-Revista Humanismo Y Sociedad, 5(2), 1–12. https://doi.org/10.22209/rhs.v5n2a02
Section
Scientific and technological research article
Author Biography

Natalia Pérez Puerta, Escuela de Policía Carlos Holguín Mallarino, Medellín, Colombia

Investigadora de la Escuela de Policía Carlos Holguín Mallarino, Medellín, Colombia

References

Acero Pongutá, L. Á. (Mayo-Agosto de 2015). Un estudio DELPHI de la sociedad y la seguridad pública colombiana del posconflicto: una visión de futuro al 2032. Revista Criminalidad, 57(2), 267-285.

Bello Montes, C. (Junio de 2009). Posconflicto en Colombia: un análisis del homicidio después del proceso de desmovilización de los grupos de autodefensa. Revista Criminalidad, 51(1), 163-177.

Bulla, P., y Guarín, S. (2015). Formación policial y seguridad ciudadana ¿Cómo mejorar el servicio de policía? Análisis, 4.

Cifuentes Gil, R. M. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Buenos Aires: Noveduc.

Corbin, J., y Strauss, A. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (s.f). Competencias. Recuperado el 27 de noviembre de 2017, de http://www2.icfes.gov.co/atencion-al-ciudadano/glosario/6-competencias

Ivankovich Guillén, C., y Araya Quesada, Y. (Enero-Junio de 2011). «Focus Groupos»: Técnica de investigación cualitativa en investigación de mercados. Ciencias económicas, 29(1), 545-554.

Manrique Zuluaga, V. (2013). Después de La Habana: Un posconflicto relativo y armado. Ponencia Conversatorio: «El rol de la policía en el posconflicto».

Muñoz, J. D., Chito, O. A., Erazo, Á., y Benavides, A. (11 de 08 de 2016). prezi. Obtenido de prezi.com: https://prezi.com/wr45lg-pjhhk/tecnicas-e-instrumentos-prospectivos-creacion-de-escenarios/

Pedraza Uribe, L. F., Villamizar Moreno, A. O., y Ortiz Arcos, Z. A. (2015). Desafíos del proceso de construcción de paz para la Policía Nacional de Colombia. Revista Criminalidad, 57(3), 135-148.

Policía Nacional de Colombia. (2010). Proyecto Educativo Institucional. Bogotá D.C.: Gráficas Ducal Ltda.

Policía Nacional de Colombia. (2013). Compendio de los lineamientos generales de política para la Policía Nacional de Colombia. Proyecto Educativo Institucional. Bogotá, Colombia.

Salas Zapata, W. A. (2005). Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. Revista iberoamericana de educación, 36(9).

Toro Jaramillo, I. D., y Parra Ramírez, R. D. (2010). Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación cualitativa/cuantitativa. Medellín: Fondo Editorial EAFIT.

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Vivar, C., Arantzamendi, M., López-Dicastillo, O., y Gordo Luis, C. (Octubre/Diciembre de 2010). La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa en Enfermería. Index de Enfermería, 19(4), 283-288.