Emotional intelligence of Colombian public accountants sanctioned by the Central Board of Accountancy (JCC)
Main Article Content
Abstract
This research study aimed to analyze how professional accountants manage emotional intelligence tools when psychologically coping with sanctions imposed by the Central Board of Accountancy (JCC), based in the Capital District of Bogotá (Colombia), from 2016 to 2020. This research study was framed in the theories of García et al. (2019), Enríquez et al. (2015), Hernández et al. (2014), among others. Methodologically, a descriptive, explanatory and field design was used with discrete sampling. Both an interview and a questionnaire based on the BarOn Emotional Quotient Inventory (BarOn EQ-i) were used as data collection instruments; The reliability coefficient of this instrument as measured through Cronbach's Alpha test was 0.967. The results showed that the surveyed public accountants have developed abilities to regulate their emotions, demonstrating a high level of intrapersonal competencies and general mood. However, the results were not particularly high in interpersonal competencies, adaptability and emotional management (CME). It was concluded that the accounting professionals under study must work on intellectual (knowledge) and emotional (affective) dimensions to comprehensively develop their profession and adequately face adverse situations.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, después de su publicación en la revista la reproducción del artículo estará sujeto a la Licencia Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después de publicado el artículo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.
References
Arias, F. (2006). El Proyecto de Investigación Científica. Editorial Episteme.
Enríquez, E.; Martínez, J. y Guevara, L. (2015). Relación de la inteligencia emocional con el desempeño laboral. Revista Ciencia & Salud.
Faltas, I. (2017). Tres Modelos de Inteligencia Emocional. Dialnet, 1–3. https://www.researchgate.net/publication/314283649_Tres_Modelos _de _Inteligencia_Emocional
Franco, J. (2017). Inteligencia Emocional y Bienestar Laboral de los Servidores Públicos del Consejo Nacional para la Igualdad Intergeneracional (tesis de posgrado). Universidad Central del Ecuador, Quito- Ecuador.
García, C. (2020). La inteligencia emocional en el desarrollo de la trayectoria académica del universitario. Revista Cubana de Educación Superior.
García, D.; Perilla, M. y Rojas, P. (2019). Comportamientos que conllevan sanciones de los Contadores Públicos por suspensión en el periodo 2016 al 2018. Repositorio Universitaria Agustiniana UniARi. http://repositorio.uniagustinia na.edu.co//handle/123456789/1140
Goleman, D. (2014). Inteligencia emocional. Kairós. Goleman, D. (1998). The emotional intelligence of leaders. https://doi.org/10.1002/ltl.40619981008
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Bogotá: McGraw Hill.
Jiménez, A. (2018). Inteligencia emocional. https://www.aepap.org/sites/default/files/ 457-469_inteligencia_emocional.Pdf
Luy, C. (2019). El aprendizaje basado en problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones.
Martínez, E. y Franco, R. (2014). El proceso disciplinario aplicado a los contadores públicos. Revista Libre Empresa.
Melendro, C. (2018). Inteligencia Emocional y Liderazgo del Contador Público de UNIMINUTO (Trabajo de Grado). Corporación Universitaria Minuto de Dios. Bogotá D.C. Colombia.
Mestre, J., y Fernández, P. (2007). Manual de inteligencia emocional. https://dialnet. unirioja.es/servlet/libro?codigo=275716
Muñoz, J.; Castillejo, S. y Sarchi, M. (2020). Infracciones a la ética profesional y sanciones impuestas a los contadores públicos 2015-2019. Bogotá: Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/3788/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=4&isAllowed=yRíos, J. (2016). Casos de infracción de los contadores públicos al código de ética entre los años 2011-2015 un acercamiento desde las sanciones de la Junta Central de Contadores. https://ciencia.lasalle. edu.co/contaduria_publica/613
Sabino, C. (2006). ¿Cómo hacer una tesis y elaborar toda clase de trabajos escritos?Editorial Panamericana.
Salinas-González, N. (2020). Manejo de la inteligencia emocional en docentes universitarios. Revista UniNorte de Medicina y Ciencias de la Salud.
Zapata, O. (2006). Metodología para llevar a cabo una investigación. Editorial Mc Graw Hill. Interamericana de México, D.F.