Human Factor and Organizational Change

Main Article Content

Sandra J. Estrada
https://orcid.org/0000-0003-3440-0224
Rossana Zuccarello Jiménez
https://orcid.org/0000-0002-4811-9305
Eglet del R. Chirinos Sánchez
https://orcid.org/0000-0002-1388-3215
Gustavo E. Córdova Rodríguez
https://orcid.org/0000-0002-9133-5994

Abstract

The general objective of the article was to determine the importance of the human factor in the context of organizational change, theoretically supported by: Parker (1941), Krüger, (2006), Certo (2001), Dobre (2013), Ganta (2014) and Ferrer (2015). Methodologically it adheres to the descriptive typology, with non-experimental, transitional, documentary design. After the review of several authors, the results allow us to point out that the human factor is considered decisive in change, because it is involved in all the processes that occur within organizations; that his commitment to change will depend on the perception he has as to what the purposes pursued - will also benefit him, and he will prefer stimulating, demanding jobs, accompanied by non-monetary incentives. To the extent that the organization begins to generate the desired results in the process of change, workers will lose the fear of leaving the comfort zone (ZDC) and will pass on enthusiasm, synergy and motivation to the organization. It is recommended, to provide him - confidence, to obtain his best effort in the transformations that will tend to make the organization a more efficient one, and form small work teams, to facilitate the pact in the final decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Estrada, S. J., Zuccarello Jiménez, R., Chirinos Sánchez, E. del R., & Córdova Rodríguez, G. E. (2022). Human Factor and Organizational Change. Accounting and Management Research, 1(2), 1–17. https://doi.org/10.22209/amr.v1n2a01
Section
Artículo original de investigación

References

Ayala, T. (2012). Marshall Mcluhan, las redes sociales y la Aldea Global. [Archivo PDF]. file:///C:/Users/COMPU3/Downloads/Dialnet-MarshallMcluhanLasRedesSocialesYLa AldeaGlobal-4502543%20(1).pdf

Barba, A. (2000). Cambio organizacional y cambio en los paradigmas de la administración. Revista. Int. Investig. Cienc. Soc.11-34.

Burguburu, J. (2012). Las competencias del directivo del futuro y su implicación con el factor humano en las organizaciones. España.

Certo, S. (2001). Administración Moderna. 8va. Edición. Editorial Pearson. ISBN: 958-699-038-9. Colombia.

Clusmin. (22 de marzo de 2019). La importancia del factor humano. https://clusmin.org/la-importancia-del-factor-humano/

Cubedo, M. (1995). Cómo alcanzar su máximo nivel de incompetencia. Ediciones Martínez Roca, S.A. Barcelona.

Crainer, S. (2005). Los 50 mejores libros de Gestión empresarial. Ediciones Deusto. Daft, Richard y Marcic, Dorothy (2006). Introducción a la Administración. Cengage Learning Editores.

Dobre, O. (2013). Employee motivation and organizational performance. Review of Applied Socio-Economic Research, 5(1), pp. 53-60.

Fernández, J. (2003). Claves para facilitar el cambio organizacional. [Archivo PDF]. https://www.gestiopolis.com/claves-para-facilitar-el-cambio-organizacional 15 de junio de 2022.

Ferrer, R. (2015). La influencia del factor humano, el liderazgo y la cultura de las organizaciones en los procesos de implementación y gestión del cambio organizacional. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales. 11(1)102-114.

Ganta, V. (2014). Motivation in the Workplace to Improve the Employee Performance. International Journal of Engineering Technology, Management and Applied Sciences, 2(6), pp. 221-230.

García, M. y Leal, M. (2008). Evolución histórica del factor humano en las organizaciones: de recurso humano a capital intelectual. Revista Omnia. 14(3), pp 144-159.

García, B., Aranibar, M. y Ramírez, María (2021). Los factores motivacionales y el compromiso organizacional en millennials. Tendencias en la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Alianza de investigadores Internacionales SAS. 12 (60, 79)

Gerzon, R. (1998). Encontrar la serenidad en la era de la ansiedad. Editorial Kairós, S.A. 1.era. Edición.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. [Archivo PDF]. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigación/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf.

Krüger, K. (2006). El Concepto de Sociedad del Conocimiento. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. 11(68), 3.

Mejía, A., Bravo, M. y Montoya, A. (2013). El factor humano en las organizaciones. Revista Scielo. 34(1).

Parker, M. (1941). Dynamic Administration. Harper Bros. New York. Edición en español de Herrero Hermanos Sucesores, S.A. México.

Porret, M. (2010). Gestión de Personas. Manual para la gestión del capital humano en las organizaciones. 4ta. Edición. Esic. Editorial, Madrid, España.

Wallace, R., Engel, D. y Mooney, J. (1997). La escuela de aprendizaje: una guía para el liderazgo basado en la visión. Edit. Corwin Press. 9780803964099